2022
Styrk din forståelse av din patriarkalske velsignelse
Januar 2022


Bare digitalt: Unge voksne

Styrk din forståelse av din patriarkalske velsignelse

Når du gjør din patriarkalske velsignelse til en del av hverdagen, vil du finne den styrke og rettledning som kommer av denne himmelske gaven.

Bilde
en ung mann leser en patriarkalsk velsignelse

Foto: Lloyd Eldredge

Når var siste gang du leste din patriarkalske velsignelse?

I en verden full av viktige avgjørelser fungerer din patriarkalske velsignelse som et personlig kompass for å veilede deg gjennom jordelivets utfordringer. President Thomas S. Monson (1927–2018) sa: “En patriarkalsk velsignelse er en åpenbaring til mottageren … for å beskytte, inspirere og motivere til aktivitet og rettferdighet. En patriarkalsk velsignelse inneholder bokstavelig talt kapitler fra din bok om evige muligheter.”1

Det er meningen at du skal studere din patriarkalske velsignelse gjentatte ganger gjennom hele livet sammen med Skriftene og profetens ord, så hvis det er en stund siden sist du leste gjennom din, kan det være lurt å finne den frem igjen. Her er noen forslag for å hjelpe deg å forstå betydningen av din patriarkalske velsignelse og gjøre den til en del av hverdagen.

1. Les og grunn på den ofte

Å vende tilbake til din patriarkalske velsignelse ofte, vil hjelpe deg å huske dens inspirerte ord og forstå hvordan de angår de forskjellige stadiene av livet. Ved å lese velsignelsen din om igjen viser du vår himmelske Fader at du er villig til å la ham veilede deg.

Hvis du tar deg tid til å studere og grunne på de inspirerte ordene i din patriarkalske velsignelse, kan du finne noe nytt og mektig hver gang du leser den!

2. Se etter inspirerte råd

Når du studerer din patriarkalske velsignelse, bør du ha eventuelle spørsmål i tankene. Disse spørsmålene kan gjelde alt fra hvor du skal gå på skolen til hvem du skal gifte deg med. Selv om velsignelsen ikke vil fortelle deg alt, kan den lede deg i en god retning. Lag en liste over de konkrete rådene du får i din patriarkalske velsignelse. Ha denne listen sammen med velsignelsen, slik at du kan se den ofte og se hvordan konkrete råd i din patriarkalske velsignelse har spilt en rolle i ditt liv.

3. Lær om slektslinjen din

Din patriarkalske velsignelse forteller deg hvilken av Israels tolv stammer du tilhører. Og som medlemmer av Israels hus har vi alle et ansvar for å engasjere oss i Herrens verk i de siste dager. Uavhengig av vår egen stamme, er vi alle av Abrahams slektslinje, så vi er alle berettiget til velsignelsene som kommer gjennom pakten med Abraham. Studer løftene i denne pakten og hvordan du kan oppfylle ditt ansvar for å samle Israel.

4. Oppdag gaver og talenter

Se etter konkrete talenter Herren har velsignet deg med. Velsignelsen din uttrykker kanskje ikke disse evnene direkte, men når du studerer den med spørsmålet om dine gaver og talenter i tankene, kan du lære mer om deg selv. Å oppdage dine guddommelige gaver vil hjelpe deg å utføre din oppgave i livet.

Patriarkalske velsignelser er hellige og personlige. Så det er viktig å ikke sammenligne innholdet i din patriarkalske velsignelse med andres. President Monson sa: “Din patriarkalske velsignelse er din og bare din. Den kan være kort eller noe lengre, enkel eller dyp. Lengde og språk skaper ikke en patriarkalsk velsignelse. Det er Ånden som overbringer den sanne mening.”2

5. Husk din guddommelige verdi

Din patriarkalske velsignelse er fylt med personlig veiledning fra din himmelske Fader. Marker ordene som brukes i velsignelsen din for å beskrive din identitet som Guds barn. Før en liste over disse egenskapene for å se hvordan de fungerer som påminnelser om din guddommelige verdi. Når du ser etter skriftstedene som beskriver hvem du er, vil du få en bedre forståelse av hvordan Gud ser på deg, og ditt vitnesbyrd om din guddommelige verdi vil vokse.

6. Ha et evig perspektiv

Selv om din patriarkalske velsignelse er et kart for å veilede deg gjennom jordelivet, er den også et kompass for å lede deg mot evigheten. Å ha et evig perspektiv når du studerer velsignelsen, er nøkkelen til å forstå dens betydning og sannheten at alle lovede velsignelser – enten de mottas her på jorden eller i det neste liv – vil bli oppfylt. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum erklærte: “Noen velsignelser kommer snart, noen kommer sent, noen kommer ikke før i himmelen, men de kommer til dem som tar imot Jesu Kristi evangelium.”3

Ved ofte å lese din patriarkalske velsignelse og behandle den som en personlig veiledning for ditt liv, vil du kunne takle utfordringene og avgjørelsene som ligger foran deg, med frimodighet. Din kunnskap om din identitet som et barn av himmelske foreldre, vil bli styrket, og du vil få en bedre forståelse av din oppgave her på jorden.

Noter

  1. Thomas S. Monson, “Din patriarkalske velsignelse: En lysets Liahona”, Lys over Norge, jan. 1987, 54.

  2. Thomas S. Monson, “Din patriarkalske velsignelse”, 54.

  3. Jeffrey R. Holland, “En yppersteprest for de goder som skulle komme”, Liahona, jan. 2000, 45; uthevelse i originalen.

Skriv ut