2022
Er det min feil at jeg er enslig, eller var dette Guds hensikt for meg?
Januar 2022


Bare digitalt

Er det min feil at jeg er enslig, eller var dette Guds hensikt for meg?

Fire prinsipper har hjulpet meg å finne håp i begge svarene. Og jeg har innsett at to andre spørsmål er enda viktigere i livet mitt.

Bilde
kvinne som ser på tempelet

Foto: Tina Lerohl

Når vi er enslige lenger enn vi forventet, er det naturlig å spørre oss selv: “Er jeg enslig på grunn av noe jeg har gjort (eller ikke gjort), eller var dette Guds hensikt for meg?” Interessant nok kan et “ja” til begge deler av dette spørsmålet i utgangspunktet gi både håp og bedrøvelse. Men når jeg har reflektert over min status som enslig i årenes løp, har fire prinsipper – sammen med mange andre – gitt meg håp om begge svarene på dette spørsmålet. Og jeg har oppdaget at det faktisk er to bedre spørsmål jeg kan stille i stedet – spørsmål som gjør det mulig for meg å erstatte mine bekymringer med glede, mening og fremgang (se prinsipp 3 og 4 nedenfor).

Prinsipp 1: Gud kan gjøre det slik at “alle ting skal tjene [oss] til det gode”.

Når vi grunner på hvorfor vi er enslige, kan mange tanker dukke opp, for eksempel: “Burde jeg ha vært på flere sosiale sammenkomster?” eller “Hva om jeg bare hadde invitert den personen på stevnemøte?” Uansett hvilke mulige grunner det kan være, når vi lurer på om vi er enslige på grunn av noe vi har gjort eller ikke gjort, kan vi finne styrke i denne sannheten i Lære og pakter 90:24: “Søk flittig, be alltid og ha tro, og alle ting skal tjene dere til det gode hvis dere vandrer rettskaffent og husker pakten dere har inngått med hverandre.”

Enten vi kunne ha vært gift nå hvis vi hadde gjort noe annerledes tidligere, eller ikke, kan vi finne styrke i å vite at hvis vi holder våre pakter og kommer nærmere Kristus i tro ved skriftstudium, bønn og disippelskap, kan vi stole på at “alle ting skal tjene [oss] til det gode”. Når vi prøver å følge Kristus, vil vår himmelske Fader hjelpe oss å lære av våre tidligere erfaringer og bruke dem til å velsigne oss i fremtiden. Løftet om evig ekteskap vil ikke gå tapt for dem som lever rettskaffent.

Prinsipp 2: Gud er med i detaljene i vårt liv.

Da president Henry B. Eyring, annenrådgiver i Det første presidentskap, holdt sin generalkonferansetale “Husk, husk” i oktober 2007, forsto jeg ikke hvilken enorm innvirkning den skulle få på mitt liv. Likevel fulgte jeg oppfordringen om å bli klar over og skrive ned når jeg så Herrens hånd i min families liv hver dag.1 Selv om jeg ikke har vært 100 prosent konsekvent i årenes løp, har jeg skrevet tusenvis av måter Herren har veiledet meg på, vanligvis på tilsynelatende små måter. Denne enkle daglige praksisen (og i likhet med alle anstrengelser kreves det øvelse for å bli bedre på den) har gitt meg dyp glede ettersom jeg føler vår himmelske Faders kjærlighet og veiledning til meg så ofte i løpet av hver dag.

Denne erfaringen og kunnskapen har også hjulpet meg å finne styrke og håp når jeg lurer på om jeg er enslig fordi dette er det arbeidet vår himmelske Fader ønsker at jeg skal utføre nå. Ved ofte å skrive ned hvordan han er med i de små detaljene i hverdagene mine, føler jeg fullstendig fred med at han vil veilede meg i en av mine viktigste avgjørelser for evigheten. Å hjelpe meg å finne en rettskaffen ektefelle som holder pakter, er ikke noe han vil overse. Jeg kan ha tillit til at han vil veilede meg når jeg gjør min del for å leve verdig til, søke og følge Den hellige ånds tilskyndelser. Jeg føler fred og glede fordi jeg stoler på at vår himmelske Fader og Jesus Kristus vil veilede meg.

Selv om jeg inderlig ønsker å gifte meg, ønsker jeg enda sterkere å følge vår himmelske Faders plan for meg. Jeg stoler på ham fordi jeg vet at han er med i detaljene i mitt liv. Så istedenfor å hyperfokusere på ekteskap, har jeg søkt åpenbaring om hvilken kurs i livet han vil at jeg skal følge akkurat nå, og hvordan jeg kan tjene min familie og mitt lokalsamfunn på andre måter.

Prinsipp 3: Gud har et verk for meg å utføre.

Til Moses sa Gud: “Jeg har et verk for deg, Moses, min sønn” (Moses 1:6). Joseph Smith lærte av Moroni at “Gud hadde et verk jeg skulle utføre” (Joseph Smith – Historie 1:33). Vi har alle et verk å utføre. Og vårt perspektiv på enslighet kan virkelig være mektig når vi ser det i forhold til det verket Gud trenger at vi alle utfører. Istedenfor å se på det å være enslig som noe jeg “mangler” med hensyn til å utføre Guds verk for meg, oppdager jeg i stedet en viktig hensikt når jeg ser på det som en anledning til å bidra på forskjellige måter til Herrens verk i de siste dager.

President Nelson har sagt: “Dere er barna som Gud valgte til å være en del av sin bataljon under dette store høydepunktet i den langvarige kampen mellom godt og ondt – mellom sannhet og villfarelse. Jeg ville ikke bli overrasket om vi, når sløret løftes i det neste liv, finner ut at dere faktisk tryglet vår himmelske Fader om å bli holdt tilbake for vår tid. Jeg ville ikke bli overrasket over å høre at dere i den førjordiske tilværelse elsket Herren så høyt at dere lovet å forsvare hans navn og evangelium under denne verdens voldsomme avslutningsscener. Én ting er sikkert: Dere er av Israels hus, og dere har blitt sendt hit for å hjelpe til med å samle Guds utvalgte.”2

Dette perspektivet tilskynder meg til å endre spørsmålet “Har vår himmelske Fader til hensikt at jeg skal være enslig akkurat nå?” til “Hva har vår himmelske Fader til hensikt at jeg skal gjøre som enslig akkurat nå?” De få ekstra ordene gjør stor forskjell. På grunn av dette perspektivet ber jeg hver dag om at vår himmelske Fader vil hjelpe meg å være verdig og forberedt til å utføre hans arbeid hvor han enn trenger meg – enslig eller ikke. Hvordan kan jeg finne ut hva denne oppgaven er for meg?

President M. Russell Ballard, fungerende president for De tolv apostlers quorum, sa:

“[Frelseren] oppfordrer dere, som Guds sønner og døtre, til å forberede dere åndelig til å delta i hans verk. Det vil kreve deres fulle energi, klare tankegang, beste innsats og største tro.

Deres oppgave fra Herren vil bli utfoldet for dere dag for dag når dere ber, gransker Skriftene og gir flittig av dere selv i Herrens arbeid. Dere vil få mer og mer kjennskap til deres arbeid fra Herren når dere med glede underkaster dere hans vilje. Husk at det er små tjenestegjerninger og hengivenhet som fører til store ting. Herren sa: ‘Derfor, bli ikke trette av å gjøre godt, for dere legger grunnvollen til et stort verk, og ut av små ting kommer det som er stort’ (Lære og pakter 64:33).

Gjør dette året, denne måneden, denne dagen til et nytt startpunkt i livet.”3

Prinsipp 4: Gud har en plan for lykke for alle sine barn.

I tillegg til å spørre hvilket arbeid Gud ønsker at jeg skal gjøre akkurat nå, lærte jeg for noen år siden å stille et annet spørsmål som har vært både produktivt og effektivt: “Hvordan ligger jeg an med hensyn til å følge Guds plan for frelse og lykke?”

Selv om evig ekteskap er en viktig del av vår himmelske Faders plan for sine barns lykke, er det ikke den eneste delen av den. Så inntil denne anledningen byr seg (noe jeg fremdeles arbeider aktivt mot), kan jeg fokusere på å etterleve alle andre deler av Guds plan for meg som er innenfor min kontroll, og som gir stor glede. Jeg kan blant annet

  • inngå og holde tempelpakter,

  • leve verdig til og forberede meg til en tempelbesegling,

  • delta i arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved å bidra til å samle Israel på begge sider av sløret,

  • utføre omsorgstjeneste for min familie og andre,

  • finne måter å gi morsomsorg på, selv om jeg ikke har egne barn,

  • utføre trofast tjeneste i mine kall,

  • skape daglige opplevelser som hjelper meg å komme nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus,

  • lære å høre Ham og

  • uttrykke kjærlighet og takknemlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Og jeg kan med bønnens hjelp reflektere daglig over spørsmålet “Hvordan ligger jeg an med hensyn til å følge Guds plan for frelse og lykke?” Dette spørsmålet er alltid en anledning til å motta åpenbaring og utvikle seg.

Gå videre i tro

Jeg vet ikke hva min himmelske Fader har i vente for min fremtid, men jeg prøver hver dag å oppdage neste trinn i det arbeidet han ønsker at jeg skal gjøre. Og jeg vet at denne dagen og fremtiden vil være vakker og gledesfylt fordi jeg vet at min himmelske Fader er glad i meg, slik han også er glad i deg. Jeg er takknemlig for at han lar meg vokse “linje på linje” (Lære og pakter 98:12) og “fra nåde til nåde” (Lære og pakter 93:13), for fremtiden kunne ha virket overveldende om jeg så alt på én gang. Jeg har fått så mye styrke av den vakre læren at “mine tanker er ikke deres tanker, og deres veier er ikke mine veier, sier Herren. For som himmelen er høyere enn jorden, slik er mine veier høyere enn deres veier, og mine tanker høyere enn deres tanker” (Jesaja 55:8–9).

Jeg vet kanskje ikke helt hvorfor jeg fremdeles er enslig i 40-årene, men jeg finner stor trøst, håp og lykke i kunnskapen om at vår himmelske Fader vet grunnene og at han vil gjøre det slik at “alle ting skal tjene [meg] til det gode”. Jeg har tro på at han er med i detaljene i mitt liv, og at han vil hjelpe meg å utføre det arbeidet han ønsker at jeg skal gjøre akkurat nå når jeg ydmykt søker hans veiledning. Jeg vet at det er en glede og et privilegium å “med glede gjøre alt som står i [min] makt, og så … bli stående og ha full tillit til å få se Guds frelse og hans arm bli blottet” (Lære og pakter 123:17).

Noter

  1. Se Henry B. Eyring, “Husk, husk”, Liahona, nov. 2007, 67.

  2. Russell M. Nelson, “The Love and Laws of God” (andakt ved Brigham Young University, 17. sep. 2019), 1, speeches.byu.edu.

  3. M. Russell Ballard, “The Lord Has a Work for You to Do” (andakt ved Brigham Young University, 18. jan. 2000), 7, speeches.byu.edu.

Skriv ut