2022
Hvordan kan vi la Gud råde når vi tar avgjørelser i livet?
Januar 2022


Bare digitalt: Unge voksne

Hvordan kan vi la Gud råde når vi tar avgjørelser i livet?

Når vi står overfor så mange forskjellige stier i livet, hvordan kan vi vite at vi er på den stien vår himmelske Fader ønsker at vi skal ta?

Bilde
illustrasjon av en person som ser på forskjellige stier

Har du noen gang blitt handlingslammet da du sto overfor en avgjørelse? I slike stunder kan det være lett å tenke: Hva om jeg tar feil valg og ikke utfører det arbeidet vår himmelske Fader ønsker at jeg skal gjøre i dette liv?

Vi blir ofte fortalt at vår himmelske Fader kan veilede oss på vår reise gjennom jordelivet, men hvordan følger vi president Russell M. Nelsons råd om å “velge å la Gud råde i vårt liv”, å “velge å la Gud være den sterkeste innflytelsen i vårt liv”,1 samtidig som vi tar våre egne avgjørelser? Dikterer vår himmelske Fader hvor vi skal gå eller hva vi skal gjøre eller hvordan vårt liv skal se ut fra dag til dag?

Selv om Gud har en stor plan for lykke som gjør det mulig for oss å vende tilbake for å bo hos ham igjen, kontrollerer han naturligvis ikke alle aspekter av vårt liv. Han ønsker at vi skal velge selv når det gjelder våre forventninger og ambisjoner.

Her er noe du må huske når du overveier denne sannheten.

Handlefrihet er en gave

Fordi vi står overfor en rekke mulige stier i livet, kan handlefriheten virke skremmende eller overveldende. Noen ganger har jeg vært så redd for å ta den “gale” avgjørelsen at jeg har følt meg fastlåst, ute av stand til å gå videre i livet eller utvikle meg.

Men etter hvert som jeg har lært å stole på min himmelske Fader og på meg selv, har jeg lært å verdsette denne gaven (se 2 Nephi 2:16).

Selv med vår handlefrihet skulle vi alltid rådføre oss med vår himmelske Fader om våre store, livsendrende avgjørelser og hva hans vilje kan være. Når vi gjør det, kan han hjelpe oss å finne gode stier. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum har sagt: “Vi må være forsiktige så vi ikke overser Herrens hånd når den tilbys oss, når det er hans ønske å hjelpe.”2 Men når vi lever rettferdig, stoler han også på at vi bruker vår handlefrihet klokt og følger våre rettferdige ambisjoner om å finne glede på paktens sti.

Vi kan velge å gripe sjanser

Jeg har en venn som valgte ikke å reise på misjon på grunn av noen personlige problemer. Mange år senere følte han seg forvirret og motløs hver gang han leste en linje i sin patriarkalske velsignelse som sa at han ville få anledning til å reise på misjon. Han følte at han hadde ødelagt det Gud hadde hatt i vente for ham, og følte ofte skam og usikkerhet med hensyn til fremtiden.

Men da han med bønnens hjelp grunnet på denne situasjonen, innså han at nøkkelordet i hans patriarkalske velsignelse var anledning. Vår himmelske Fader oppfordrer oss til å adlyde ham og velge å gripe gode sjanser i alle faser av livet.

Og hva om vi går glipp av en mulighet? Eller ikke følger alle oppfordringene hans?

Heldigvis vil det på grunn av vår Frelser være flere muligheter til tjeneste og utvikling gjennom hele livet.

Vår himmelske Fader er en Gud som tilgir og viser kjærlighet. Jesaja forkynte: “Den ugudelige må … omvende seg til Herren, så skal han forbarme seg over ham, og til vår Gud, for han vil gjerne forlate alt” (Jesaja 55:7).

Enten en ny sjanse til å få muligheter innebærer å omvende oss og vende tilbake til paktens sti eller bare å gjennomgå en forandring i hjertet og igjen la Gud råde i vårt liv, kan du vite, slik eldste Thierry K. Mutombo i De sytti sa, at “når vi velger å følge Kristus, velger vi å bli forandret.”3

Min venn har kanskje ikke vært på misjon, men han har styrket sin tro på Kristus og sin villighet til å handle ifølge muligheter og kall som blir gitt ham. Og han har funnet glede og tilfredsstillelse i å ta gode avgjørelser og la Gud veilede ham.

Vær fleksibel, og søk åpenbaring

Jeg tror mange av oss vokser opp med en trinnvis disposisjon for livet. Ta meg, for eksempel: Jeg planla å arbeide i helsevesenet, gifte meg innen jeg ble 21, og få en masse barn før jeg ble 30, alt mens jeg oppfostret min fullkomne familie i evangeliet og levde et lykksalig og problemfritt liv.

(Nå kan du le.)

Her er det livet faktisk har gitt meg etter hvert som jeg har stolt på at jeg kunne ta gode avgjørelser, grepet sjanser, fulgt tilskyndelser og latt Gud råde:

  • Jeg er forfatter. Synet av blod og nåler gjør meg kvalm.

  • Jeg giftet meg ikke før jeg var 27 (og midt i en pandemi). Og jeg giftet meg med en jeg hadde kjent i nesten 10 år, selv om jeg hadde gått på stevnemøter med andre i denne perioden.

  • Jeg strever med en smertefull kronisk sykdom som kan gjøre livet vanskelig noen ganger. Denne sykdommen har også ført til infertilitet, noe som gjør muligheten for barn til et stort spørsmålstegn.

Når jeg har henvendt meg til min himmelske Fader for å få veiledning, har jeg funnet glede i mine omstendigheter til tross for hvor drastisk annerledes livet har blitt enn mine opprinnelige forventninger. Og jeg har tro på at fremtiden vil være lys hvis jeg fortsetter å gjøre det.

Det er godt å ha håp og forventninger til livet som vil føre til vekst og tilfredsstillelse. Men å være fleksibel og åpen for endringer i disse forventningene kan gjøre oss i stand til å finne glede i enhver omstendighet.

Livet vil ikke alltid gå akkurat slik vi ønsker eller forventer, men vi kan utøve tro på at vår himmelske Fader kan fortsette å lede oss mot gode muligheter og glede. President Russell M. Nelson underviste: “Alt som er godt i livet – enhver potensiell velsignelse av evig betydning – begynner med tro. Å la Gud råde i vårt liv begynner med tro på at han er villig til å veilede oss.”4

Vår himmelske Fader ønsker at vi skal ha glede

Fordi vi står overfor så mange mulige veier i livet, vil vår reise stadig ta nye vendinger. Det viktige er at vi husker å rådføre oss med vår himmelske Fader i våre avgjørelser og at stien vi er på, er paktens sti. Å la Gud råde i vårt liv øker hans tillit til at vi vil følge en givende kurs som vil lede oss tilbake til ham, og ta gode avgjørelser underveis. Han og Jesus Kristus ønsker at vi skal oppleve glede, velge selv, vokse og søke å oppnå det vi liker (se 2 Nephi 2:25).

Og når våre forventninger til livet ikke blir oppfylt, kan vi la Gud råde ved å stole på ham, holde våre pakter og handle i tro. Dette vil alltid lede oss til mer tilfredsstillelse, mer lykke og flere muligheter enn vi noensinne trodde var mulig.

Dette har vært tilfelle for meg.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “La Gud råde”, Liahona, nov. 2020, 92.

  2. Jeffrey R. Holland, “The Will of the Father in All Things” (andakt ved Brigham Young University, 17. jan. 1989), 7, speeches.byu.edu.

  3. Thierry K. Mutombo, “Da blir dere fri”, Liahona, mai 2021, 52.

  4. Russell M. Nelson, “Kristus er oppstått: Tro på ham vil flytte fjell”, Liahona, mai 2021, 102.

Skriv ut