2022
Enkle måter å hjelpe til med Israels innsamling på
Oktober 2022


Bare digitalt

Enkle måter å hjelpe til med Israels innsamling på

Du kan bidra til å samle Israel på mange måter. Disse forslagene kan hjelpe deg å komme i gang når du søker inspirasjon om hva vår himmelske Fader ønsker at du skal gjøre.

Bilde
ung kvinne som leser i Skriftene

Foto: Cody Bell

I sin historiske tale “Sions ungdom, kom nå alle”, undervsite president Nelson “Alle gangene du gjør noe som hjelper noen – uansett på hvilken side av sløret – å ta et skritt mot å inngå pakter med Gud og motta sine nødvendige dåps- og tempelordinanser, hjelper du til med Israels innsamling. Det er så enkelt som det.”1

President Nelson sa også: “Herren fremskynder sitt verk for å samle Israel. Den innsamlingen er det viktigste som foregår på jorden i dag. Ingenting annet ligner i omfang, ingenting annet ligner i betydning, ingenting annet ligner i majestet. Og om du velger det, om du ønsker det, kan du være en stor del av den. Du kan være en stor del av noe stort – noe praktfullt – noe majestetisk!”2

Heldigvis krever ikke det å være en del av denne store saken alltid store gester – de enkle tingene vi gjør hver dag, kan utgjøre en stor forskjell. Forslagene nedenfor kan hjelpe deg å komme på noen måter å hjelpe til med Israels innsamling på.3 Når du gjennomgår dem og søker personlig åpenbaring for å få flere ideer, kan du be om at vår himmelske Fader vil velsigne deg med å vite gjennom Ånden hva du kan gjøre for bedre å hjelpe til med Israels innsamling på begge sider av sløret.

Etterlev evangeliet som en Jesu Kristi etterfølger.

President Spencer W. Kimball (1895–1985) underviste: “Mye av den store vekst vi ser i Kirken i de siste dager, vil finne sted fordi mange gode kvinner i verden … vil trekkes mot Kirken i store skarer. Dette vil skje i den grad Kirkens kvinner utstråler rettferdighet, og er i stand til å uttrykke seg klart, og i den grad Kirkens kvinner – på en positiv måte – blir sett på som annerledes og forskjellige fra alle andre kvinner i verden.”4 Menn kan også ha sterk innflytelse for å trekke andre til vår himmelske Fader og Jesus Kristus ved å følge Frelserens eksempel.

Når vi etterlever evangeliet, vil andre bli tiltrukket av vårt lys, vår glede, vår tro og vårt fokus, og det kan inspirere dem til å ønske å lære mer om vår himmelske Fader, Jesus Kristus og evangeliets prinsipper og ordinanser. Vi kan hjelpe andre å komme til vår himmelske Fader og Jesus Kristus når vi:

  • Vennlig forsvarer det vi tror på og hjelper andre å forstå hvorfor læren har betydning for oss.

  • Snakker om hvordan det å lese Mormons bok og andre skriftsteder velsigner oss, og deler et eksemplar av Mormons bok med andre eller oppfordrer dem til å laste ned Mormons bok-appen.

  • Etterlever evangeliets normer, også de som er i Til styrke for ungdom, uavhengig av hvor gammel vi er. Er forberedt på å snakke om hvorfor vi velger å etterleve de normer vi gjør, og hvordan det velsigner oss.

  • Oppfordrer andre til å delta sammen med oss i etterlevelse av evangeliet – i å yte tjeneste for å etterleve evangeliets normer – til å oppleve gledene vi føler.

  • Deltar i Barn og ungdom og så snakker med andre om hvordan Kristus hjelper oss å vokse og utvikle oss på alle områder av livet.

  • Skriver ned åndelige opplevelser i dagboken vår. Deler dem i dag, etter behov og tilskyndelser, med vår familie og bevarer dem også slik at fremtidige generasjoner kan finne styrke gjennom våre trofaste erfaringer.

  • Studerer og prøver å utvikle Kristus-lignende egenskaper bedre. Forslagene i kapittel seks i Forkynn mitt evangelium kan gi en god start.

Få kontakt med andre.

Å hjelpe andre å komme til Kristus begynner med å skape forbindelser med dem. Jo flere mennesker vi blir kjent med, desto flere mennesker kan vi hjelpe til med å bringe til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Overvei hvordan vi kan:

  • Presentere oss for personer vi møter i vårt lokalsamfunn. Skape nye vennskap slik at andre vil ønske å vite mer om vårt liv og vår tro.

  • Vi kan alltid være “beredt til å forsvare [oss] for enhver som krever [oss] til regnskap for det håpet som bor i [oss]” (1 Peter 3:15).

  • Lære språk slik at vi bedre kan hjelpe folk fra vårt land eller andre nasjoner. Les om hvordan president Nelson tok imot en oppfordring om å lære kinesisk og hvordan det hjalp ham å tjene folket i Kina.

  • “Be daglig om at Guds barn kan motta velsignelsene av Jesu Kristi evangelium.”5

  • Be om at alle nasjoner må være åpne for evangeliets forkynnelse.

  • Fortelle om erfaringer på sosiale medier eller personlig om hvordan vår himmelske Fader og Jesus Kristus velsigner oss og hvordan vår tro på dem gir oss styrke.

  • Tjene andre i Kristi navn, og la dem vite at vi tjener dem for ham.

Forbered deg åndelig.

For å hjelpe andre å forberede seg til å inngå og holde hellige pakter med Gud, må vi gjøre det samme. Vi kan:

  • Be hver dag om å få vite hvordan vi kan være redskaper i Herrens verk, og deretter følge tilskyndelser som kommer i løpet av dagen.

  • Studere Skriftene daglig, herunder delta i studiet Kom, følg med meg. Jo mer vi vet om evangeliet, desto mer kan vi dele det med andre.

  • Vi kan “omforme [vårt] hjem til et troens tilfluktssted”, sa president Nelson, og “arbeide flittig for å ombygge [vårt] hjem til et senter for læring i evangeliet”.6

  • Studere mer om pakter i Skriftene og på temples.ChurchofJesusChrist.org. Være forberedt på å snakke om hvilke pakter vi inngår og hvorfor vi inngår dem.

  • Studere emner i evangeliet som folk ofte har spørsmål om slik at vi kan vite hvor vi kan slå opp i Skriftene, og studere levende profeters ord i deres generalkonferansetaler når det oppstår spørsmål.

Prioritere slektshistorie og tempelarbeid.

Vi kan utføre arbeid i templene slik at de på den andre siden av sløret som velger å ta imot vår tjeneste, kan motta ordinanser som de ikke kan motta på egenhånd. Vi kan også hjelpe dem som lever med å forstå hvordan tempelordinanser kan velsigne dem nå og gjør at familien kan leve sammen for evig. Overvei hvordan vi kan:

  • Klargjøre flere familienavn til tempelet gjennom FamilySearch.org.

  • Hjelpe andre å vite om og lære hvordan de kan bruke FamilySearch.org og finne sine familienavn.

  • Indeksere opptegnelser på FamilySearch.org slik at andre lettere kan finne digital informasjon til sine familiemedlemmer.

  • Snakke om evige familier med andre. Undervise dem om tempelet, ordinansene som utføres der, og hvordan familier – både levende og døde – kan bli beseglet for evig.

  • Sette av regelmessig tid til å være i tempelet og holde denne avtalen.

  • Innby andre til å bli med oss i vår tilbedelse i tempelet.

Finn måter å ofre din tid på.

Vi lever alle travle liv, så det er ikke alltid lett å sette av tid til å gjøre det som vil gjøre det mulig for oss å hjelpe til med Israels innsamling. Men når vi innlemmer disse enkle handlingene i vårt daglige liv og våre erfaringer, vil vi oppdage at det er mer enn nok tid til å gjøre det som vår himmelske Fader og Jesus Kristus vet betyr mest for oss, og for de andre som vi kan bidra til å komme nærmere dem. Overvei hvordan du kan:

  • Evaluere din timeplan for å se hva du skulle slutte å gjøre eller begynne å gjøre for få mer tid til å samle Israel.

  • Redusere skjermtiden hver dag for mer fullstendig å delta i Israels innsamling.

  • Være mer bevisst på dine hensikter og muligheter med å være på sosiale medier, og bruke det som et verktøy for å hjelpe til med Israels innsamling.

  • Være bevisst med hensyn til å få kontakt med andre på aktiviteter du allerede deltar i.

  • Huske: “Søk ikke denne verdens ting, men søk først … Guds rike, og å opprette hans rettferdighet, så skal alle disse ting bli gitt deg i tillegg’” (Joseph Smiths oversettelse av Matteus 6:38 [i tillegget bak i Kirkens engelske utgave av Bibelen. Se også Matteus 6:33]).

Skriv ut