2023
4 sannheter som kan hjelpe deg å navigere gjennom ung voksen alder
mai 2023


Bare digitalt: Unge voksne

4 sannheter som kan hjelpe deg å navigere gjennom ung voksen alder

Jeg strevde i ung voksen alder, men jeg lærte fire sannheter som hjalp meg å navigere gjennom den.

Bilde
en collage med skriftsteder, mynter, hender og Jesus Kristus

Skaffe meg utdannelse. Reise på misjon. Gifte meg. Reise verden rundt. Få meg en karriere. Være økonomisk stabil. Få barn. Med så mange viktige avgjørelser og røster i livet, som forteller oss hvordan å være “voksen”, hvordan i all verden skal vi begrense prioriteringslisten vår?

Med utallige muligheter, og normal frykt for å rote det til eller gå glipp av noe, er det forståelig at så mange unge voksne strever. Likevel er svaret på prioriteringer i livets avgjørelser alltid det samme: Vend deg til Jesus Kristus. Når vi navigerer gjennom det uforutsigbare havet av ung voksen alder, kan vi bruke følgende fire forslag for å holde vårt liv sentrert på Kristus.

Studer Skriftene daglig

Det er forskjell på å studere og å lese – noe som utgjør hele forskjellen! For meg innebærer studium å lese med bønnens hjelp, med en hensikt, og søke veiledning og kunnskap.

President Thomas S. Monson fokuserte i sin siste tale som profet på kraften i Mormons bok. Blant andre velsignelser lovet han at når vi leser Mormons bok, vil vi være “i stand til å høre Åndens røst, motstå fristelse, overvinne tvil og frykt og motta himmelens hjelp i vårt liv.”1

Ved å studere Skriftene viser du Gud at han er viktig. På samme måte som vi gir kroppen mat hver morgen for å få fysisk styrke, trenger vår ånd også daglig åndelig styrke. Å skape en vane med daglig skriftstudium vil gi oss den åndelige næringen vi trenger, for å holde oss trygt forankret i Kristus, og åpne vårt sinn og hjerte for Ånden.

Betal tiende

Selv om feil perspektiv kan gjøre dette verdslig, er penger en av livets realiteter. Det er en bekymring for mange unge voksne. Ville det ikke vært fantastisk om vi var garantert velsignelser, hvis vi ofrer litt av det vi har fått?

Men, vent – det er vi!

Malaki i Det gamle testamente og Jesus Kristus selv på det amerikanske kontinent lovet begge at hvis vi betaler vår tiende, vil himmelens luker bli åpnet og velsignelser vil bli utøst (se Malaki 3:10, se også 3 Nephi 24:8-10). Gud vet om våre økonomiske bekymringer og er klar over at det å be om en del av alt vi tjener, kan føles som mye. Men alt annet vi kan gjøre med bidraget på 10 prosent, er imidlertid ikke sammenlignbart med velsignelsene Gud har i vente for oss, og vi styrker vår tro hver gang vi vier vår tiende til Herren.

Vær takknemlig

Å være takknemlig gjennom godt og vondt er en ferdighet som krever innsats og øvelse. Takknemlighet har imidlertid potensial til å gjøre livet uendelig mye bedre! Å uttrykke takknemlighet er ikke bare å ignorere alle de negative aspektene ved livet og late som om alt er bra og storartet. I stedet innebærer det å finne ting å være takknemlig for til tross for alt det negative.

Studier viser at noen av de positive virkningene av takknemlighet er større velvære, dypere familierelasjoner, økt optimisme og lykke, sterkere selvkontroll, redusert stress, bedre fysisk og psykisk helse og et generelt bedre liv! President Nelson har sagt at takknemlighet “gir oss et større perspektiv på livets egentlige hensikt og glede.”2

Neste gang du har noen minutter, kan du velge å reflektere over det du er takknemlig for. Enten det er ved bønn eller ved ettertanke, vil takknemlighet være til nytte for ditt liv og holde deg fokusert på Frelseren.

Lær mer om Jesus Kristus

Min siste tanke har å gjøre med den mest virkningsfulle og evighetsendrende begivenhet som noensinne har funnet sted: Jesu Kristi forsoning.

Jeg kan peke på et konkret øyeblikk på min misjon, som forandret måten jeg så Frelserens forsoning på. Det var under et skriftstudium om morgenen, da nødvendigheten av og storheten i Kristi forsoning plutselig slo meg. Jeg husker ikke hva jeg leste, men jeg forsto plutselig på et dypere nivå hvor virkelig meningsløst alt i livet ville vært uten Jesus Kristus og hans forsoning.

Du kan begynne i dag med å lese og lytte til Skriftene og profetenes ord om Kristus og hans sonoffer. Prøv å be om en dypere forståelse. Kombinasjonen av studium og bønn leder til mirakler og vil innby til større kraft i ditt liv. President Nelson har gjentatte ganger rådet oss til å overvinne verden, som han definerte som “å vokse til å elske Gud og hans elskede Sønn mer enn dere elsker noen eller noe annet.”3

Å lære mer om vår Frelser og hans altomfattende forsoning vil hjelpe oss å overvinne verden, fornye vårt fokus i våre prioriteringer og endre hvordan vi tenker og handler hver dag. Det vil bringe oss nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus, og vi vil bli bedre rustet til å takle livets mange utfordringer.

Skriv ut