2023
Jeg lærte å tro at Frelseren kunne helbrede meg
mai 2023


Jeg lærte å tro at Frelseren kunne helbrede meg

Jeg visste at Jesus Kristus kan helbrede alle, men å benytte seg av hans helbredende kraft i nødens øyeblikk var mer utfordrende enn jeg forventet.

Bilde
en kvinne som setter seg selv sammen med puslespillbiter

På en bestemt tid av min misjonen strevde jeg med et problem, som jeg trodde ikke hadde noen løsning. Jeg var lei og frustrert og fortalte en nær venn om situasjonen. Etter å ha latt meg snakke ut, svarte vennen, som alltid var veldig åndelig, ganske enkelt: “Har du prøvd å be angående det?”

Svaret var på en måte ja. Ja, jeg hadde prøvd å be angående det før. Men ikke helhjertet. Jeg hadde ikke bedt med tro på at Frelseren kan helbrede alle sår. Det var en sannhet jeg trodde på for andre, men ikke for meg selv.

Som misjonær underviste jeg folk rutinemessig om at de kan finne helbredelse i Kristus. Men uansett hvor hardt jeg prøvde å overbevise meg selv om at hans helbredende kraft også gjaldt meg, trodde jeg aldri helt på det.

En dag var jeg overveldet av vanskelighetene jeg sto overfor. Det jeg vanligvis fant trøst i, syntes ikke å fungere. Jeg trengte noe mer, jeg trengte en Frelser som kunne lege alle sår. Jeg ba mer inderlig enn jeg noensinne hadde gjort før, og for første gang ba jeg Gud hjelpe meg å tro på den helbredende kraft som kommer ved Jesu Kristi forsoning.

Da jeg studerte Frelserens forsoning og gjorde alt jeg kunne for å tro, begynte min mentale holdning å forandre seg. Jeg ble “fylt med glede, fred og trøst,”1 og jeg lærte selv at “alt som er urettferdig i livet, kan rettes opp gjennom Jesu Kristi forsoning”.2

Kom helbredelsen min gjennom et fysisk mirakel som de vi hører om i Det nye testamente? Var det ufattelige mirakler som vann som ble til vin eller ble en mann oppreist fra de døde?

Nei.

Men den helbredende kraften jeg var vitne til i mitt liv, kom gjennom den daglige trøst og fred jeg fikk. Den kom gjennom den uforklarlige optimismen jeg følte i dypet av min sjel. Dette ga meg styrken jeg trengte for å holde ut én dag til, én uke til og en måned til, alt med et smil om munnen.

For å være helt ærlig, innså jeg ikke at Frelserens helbredende kraft virket i mitt liv, før det var gått en stund og prøvelsen føltes mye lettere å bære. Da jeg reflekterte over hva jeg hadde følt flere måneder tidligere, før jeg hadde søkt Frelserens hjelp, innså jeg at jeg hadde opplevd et mirakel. Jeg kunne tydelig se at jeg ikke kunne ha overvunnet vanskelighetene jeg opplevde, uten en kjærlig Frelsers utstrakte, barmhjertige og helbredende armer.

Jeg tror sannheten er at Kristi helbredende kraft ofte vises gjennom de små mirakler som skjer hver dag, og frem til da hadde jeg gått glipp av denne sannheten. Ja, vi hører om store, håndgripelige mirakler i Bibelen og i Mormons bok, men jeg liker å tro at noen av de mest betydningsfulle mirakler som skjedde da Kristus var på denne jorden, sannsynligvis ble vist ved de enkle, uskrevne handlinger i vennlighet, som jeg er sikker på at han daglig gjorde.

Enten det var med noen som gikk forbi på gaten og gjennom en samtale som ga dem håp, eller et enkelt smil han tilbød en som var utstøtt fra samfunnet, er jeg sikker på at han, slik han gjorde med meg, ofte helbredet disse menneskene på både små og store måter.

Kristus kan helbrede alle sår. Han ga meg sin helbredende hånd gjennom måter som jeg nesten overså og ikke ga ham æren for, og jeg tror han kan gjøre det samme for oss alle. Slik søster Amy A. Wright, førsterådgiver i Primærs generalpresidentskap underviste: “Vi har alle noe i vårt liv som er knust og som må repareres, fikses eller helbredes. Når vi vender oss til Frelseren, når vi innretter vårt hjerte og sinn etter ham, når vi omvender oss, kommer han til oss ‘med legedom i sine vinger’ [2 Nephi 25:13].”3

Hvis du ikke tror at Jesus Kristus kan helbrede deg, oppfordrer jeg deg til å be om sterkere tro. Be om å få dine øyne åpnet for å se de små miraklene som daglig skjer på grunn av ham. Søk Ham. Jeg lover at ingen hjertesorg er for dyp eller noen utfordring for stor til at han kan helbrede den, i hans tid og på hans måte. Ingen er utelukket fra Frelserens kjærlighet og det omfatter også deg. Hvis du lar ham, vil han hjelpe deg å finne helbredelse fra din smerte på hans fullkomne måte. Det gjorde han for meg.

Noter

  1. Forkynn mitt evangelium – En veiledning i misjonærarbeidet, (2004), 51.

  2. Forkynn mitt evangelium – En veiledning i misjonærarbeidet, (2004), 51.

  3. Amy A. Wright, “Kristus helbreder det som er ødelagt”, Liahona, mai 2022, 84.

Skriv ut