2023
Jeg havde ikke lyst til at tage i templet. Men jeg oplevede alligevel så mange velsignelser ved at tage af sted
August 2023


Kun digitalt: Unge Voksne

Jeg havde ikke lyst til at tage i templet. Men jeg følte alligevel så mange velsignelser ved at tage af sted

Vi kan finde trøst i Herren, når vi tager i templet og tager del i Guds store værk for hans børn.

Billede
En kvinde går hen mod templet

Jeg vidste, at jeg havde brug for at tage i templet. Jeg boede kun en kort biltur væk fra det nærmeste tempel, men jeg havde ikke været der i månedsvis.

En aften læste jeg ældste Neil L. Andersens tale fra oktoberkonferencen 2022. En bestemt sætning ramte mig: »Når vi træder ind i templet, bliver vi for en tid befriet fra de verdslige påvirkninger, der omgiver os, når vi lærer om vores formål med livet og de evige gaver, vi tilbydes gennem vor Frelser, Jesus Kristus«.1

Jeg ville gerne føle mig fri af verden. I et øjeblik af beslutsomhed lavede jeg en aftale om at udføre stedfortrædende forberedende ordinancer.

På dagen for aftalen kom jeg hjem fra arbejde og var træt og sur uden grund. Jeg var ikke i humør til at tage i templet.

Men jeg huskede mit tidligere ønske, selvom jeg ikke følte det i det øjeblik. Jeg gik tilbage til min bil og begyndte at køre.

Tyve minutter senere kunne jeg se templet.

Tårerne vældede op i mine øjne. I det øjeblik vendte mit ønske tilbage. Templet var det sted, jeg skulle være den aften. Jeg var nødt til at holde tårerne tilbage, så jeg stadig kunne se vejen.

Templet er et tilflugtssted fra verdslig indflydelse og livets kampe. Præsident Russell M. Nelson har bedt os om at »etablere et mønster for regelmæssig tempelbesøg«.2 Når vi gør det, vil vi nyde velsignelserne ved at vende tilbage igen og igen til Herrens hus.

Her er blot nogle få af de velsignelser, jeg lagde mærke til ved at komme i templet den dag:

En følelse af trøst

Da jeg kom i templet den dag, forsvandt mit dårlige humør. Det blev erstattet af »Guds fred, som overgår al forstand« (Fil 4:7).

Den fred, vi finder i templet, kommer direkte fra Gud. Vi kan skabe forbindelse til Gud hvor som helst gennem hans Ånd, men templet er indviet til, at vi kan kommunikere direkte med Herren.

Præsident Nelson har sagt: »Templet er hans hus. Det er fyldt med hans kraft … Jeg lover, at mere tid i templet vil velsigne jeres liv på måder, intet andet kan.«3 At komme i templet giver os mulighed for at føle Guds kraft. Den kraft kan komme som åbenbaring, som klarhed i sindet eller som en følelse af trøst.

En følelse af styrke fra mine pagter

Udover at føle fred huskede jeg også de pagter, jeg tidligere havde indgået. Da jeg var stedfortræder i det forberedende, fokuserede jeg på ordinancens ord. Disse ord mindede mig om, at Gud ville give mig styrke og ville hjælpe mig til at holde ud gennem mine prøvelser.

Når vi vender tilbage til templet, husker vi de løfter, vi giver Gud, og de evige løfter, han giver os.

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Vi bygger eller træder ikke kun ind i hellige templer for at få en mindeværdig personlig oplevelse eller familieoplevelse. Det er nærmere det, at de pagter, der modtages, og de ordinancer, der udføres i templet, er afgørende for at helliggøre vores hjerte og i sidste ende for Guds sønners og døtres ophøjelse.«4

Deltagelse i tempeltjeneste

Selvom vi modtager personlige velsignelser i templet, bør vi også huske det, vi udfører for de døde. Når vi udfører stedfortrædende ordinancer, er de til frelse for dem på den anden side af sløret.

Navnene på de personer, jeg hjalp, fik jeg af templet. Jeg kendte ikke nogen af de kvinder, jeg stod som stedfortræder for den dag. Men jeg følte den hellige kraft, der blev givet til dem gennem den forberedende ordinance.

Vores tempelbesøg hjælper med at fremme Guds plan for sine børn. På vores egen lille måde deltager vi i værket med »at tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket« (Moses 1:39). Ældste Bednar har sagt: »Efterhånden som vi bliver ivrigt engageret i dette hellige værk, adlyder vi buddene om at elske og tjene Gud og vores næste [se Matt. 22:34-40].«5

Enkelt men alligevel kraftfuldt

For de af os, der bor i nærheden af et tempel, kan det være let at glemme de velsignelser, der kommer af at komme i templet. Som præsident Russell M. Nelson har lovet: »Øget tid i templet vil velsigne jeres liv på måder, som intet andet kan.«6 For dem, der bor langt fra et tempel, kan det være svært at passe tempelbesøg ind i vores kalender. Men kraften ved tempelbesøg er konstant, og velsignelserne er virkelige.

Når vi bruger mere tid i templet, kan vi finde hvile fra vores udfordringer og vores smerte. Vi kan tale med Gud og være en del af hans store værk – for vores egen sjæl og alle hans børns sjæl.

Udskriv