UV – ukentlig
5 lærdommer fra Nephi når livet ikke går som planlagt
Januar 2024


Bare digitalt: Unge voksne

5 lærdommer fra Nephi når livet ikke går som planlagt

Vi kan lære av Nephis reaksjoner på utfordringer og usikkerhet.

Bilde
Nephi med den brukne buen

Som ung voksen er man inne i en spennende tid i livet, fylt med muligheter til vekst og forandring. Men det er også en livsfase som er full av forventninger – forventninger vi legger på oss selv, kulturelle eller sosiale forventninger og til og med forventninger i vår himmelske Faders plan for oss som hans barn. Vi har kanskje bestemte tanker om hvordan vår karriere eller vårt sosiale liv skal se ut, eller en tidsplan for når vi skal nå viktige milepæler. Og vi antar kanskje at vi vil få alt vi ønsker, hvis vi er rettferdige og holder oss nær til Herren.

Men sannheten er at livet sjelden utvikler seg slik vi forventer.

Hvis livet ikke går slik du har planlagt, er du ikke alene om det. Nephi, en av de store profetene i Mormons bok, var heller ikke fremmed for skuffelser og uforutsette utfordringer.

Det var stadig ting som gikk galt da Nephi og familien hans reiste til det lovede land. Men til tross for betydelige tilbakeslag og til og med mishandling og motstand, utholdt Nephi ugunstige omstendigheter og stolte på Herren. Her er fem ting Nephis eksempel lærer oss å gjøre når livet ikke går som planlagt.

Prøv igjen (1 Nephi 4:1–3)

Etter Lamans mislykkede forsøk på å hente messingplatene fra Laban, gjorde Nephi og brødrene hans et nytt forsøk. Denne gangen sendte Laban vaktene sine etter dem, og brødrene klarte så vidt å flykte i sikkerhet. Da en engel kom for å refse Laman og Lemuel for å ha angrepet Sam og Nephi på grunn av motløshet, befalte han dem å prøve å hente platene enda en gang. På dette tredje forsøket lyktes Nephi.

Noe av det Nephis erfaring lærer oss, er at selv om vi kanskje ikke opplever fremgang på den måten vi forventer, vil Herren hjelpe oss å utvikle oss, lære og vokse når vi fortsetter å sette vår lit til ham, bare vi fortsetter å prøve.

Tilgi (1 Nephi 7:20–21)

Etter at Ismaels familie sluttet seg til Lehis familie i villmarken, gjorde Laman og Lemuel og noen av Ismaels barn opprør mot Nephi. De bandt hendene og føttene hans og planla å la ham dø. Men med styrke fra Herren sprengte Nephi båndene. Da Laman og Lemuel ba om tilgivelse, straffet ikke Nephi dem med fiendskap, selvgodhet eller kritikk. Han tilga dem raskt og gikk fremover i lydighet mot Herren.

Noen ganger er det siste vi ønsker å gjøre, å tilgi noen som har såret oss. Men når vi gir slipp på bitterhet og motvilje, kan vi ønske freden velkommen i vårt liv og spare oss selv og andre for unødvendig lidelse. Og vi kan fortsette å gå fremover med håp og fred i Kristus.

Handle (1 Nephi 16:23)

Mens Nephi og brødrene hans jaktet, brakk Nephis stålbue, og de greide ikke å skaffe mat. Skylden falt på Nephi, og til og med Lehi begynte å knurre mot Herren på grunn av deres sult og lidelse. Men Nephi tok saken i egne hender og handlet. Han laget en bue og en pil av tre og ba så Lehi spørre Herren hvor de skulle lete etter mat.

I likhet med Nephi kan vi ta initiativ når vi står overfor et problem. Vi kan arbeide for å endre vårt perspektiv på våre omstendigheter og forberede oss til å søke råd fra Herren i tillit til at han vil gi oss veiledning.

Vend deg til Skriftene (1 Nephi 17:22–42)

Da Laman og Lemuel gjorde narr av ham fordi han begynte å bygge et skip, henviste Nephi til Skriftene for å vise dem hvor viktig det er å følge Herrens bud. Han minnet sine brødre på at Moses, med kraft fra Herren, delte Rødehavet og hjalp israelittene å unnslippe Egypt.

Når vi strever med å forstå Herrens hånd i vårt liv, kan vi vende oss til Skriftene for å få nytt perspektiv og inspirasjon, ved at vi finner likheter mellom våre egne og oldtidens profeters erfaringer.

Stol på Herren (2 Nephi 4:19–35)

I dette kapittelet blir Nephi overveldet av sorg på grunn av sine svakheter, synder og fristelser. Men sorgen varer bare i tre vers. I triumf erindrer Nephi “hvem [han] har satt [sin] lit til” (vers 19) og sier at han “ikke vil sette [sin] lit til kjøds arm” (vers 34).

Nephis ord minner oss om at når vi ikke klarer å leve opp til forventninger av ulike slag, kan vi vende oss til Herren og stole på hans forløsende kraft.

Livet tar ofte uventede vendinger, og noen ganger kan det føles som om det er for mye å takle.

Men som president Russell M. Nelson nylig underviste oss: “Uansett hvilke spørsmål eller problemer du har, finnes svaret alltid i Jesu Kristi liv og læresetninger. Lær mer om hans forsoning, hans kjærlighet, hans barmhjertighet, hans lære og hans gjengitte evangelium om helbredelse og fremgang. Vend deg til ham! Følg ham!”1

Og hvor er det bedre å vende seg for å få del i hans kjærlighet og læresetninger enn til profetenes ord i Mormons bok? Læresetninger fra fordums profeter som Nephi ble skrevet for vår tid, og vi kan alltid finne fred, trøst og trygghet angående fremtiden fra deres sannheter når livet ikke synes å gå slik vi hadde håpet.

Jeg oppfordrer deg til virkelig å studere Mormons boks læresetninger og sannheter i år.

Skriv ut