Wekelijkse content voor JOVO’s
Overlevingsgids voor jongvolwassenen: opbouwende citaten van onze leiders voor wanneer je ze het meest nodig hebt
Februari 2024


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Overlevingsgids voor jongvolwassenen: opbouwende citaten van onze leiders voor wanneer je ze het meest nodig hebt

Soms hebben we geruststellende waarheden nodig als het leven moeilijk is.

Afbeelding
jonge man met koptelefoon die naar de zonsondergang kijkt

Jongvolwassenheid kan een geweldige tijd vol nieuwe ervaringen en uitdagende mogelijkheden zijn. Maar die tijd kan ook moeilijk zijn. Als beloofde zegeningen op zich laten wachten, of als het leven niet aan onze verwachtingen voldoet, ziet de toekomst er soms somber uit.

Op dergelijke momenten kunnen we terugvallen op de geïnspireerde woorden van onze profeten, apostelen en andere kerkleiders. Zij zijn zich ervan bewust hoe hectisch deze levensfase kan zijn. Daarom hebben ze levensveranderende adviezen gegeven met ons in gedachten.

Hier zijn enkele bemoedigende boodschappen die specifiek op jongvolwassenen zijn gericht om ons op onze levensreis te helpen:

Als je je zorgen maakt over de toekomst

‘In zekere zin zijn je “kleine en eenvoudige” opofferingen de stippen in je dagelijks leven die samen het meesterwerk van je leven vormen. Je ziet nu misschien het verband tussen de stippen niet, maar dat hoeft ook nog niet. Heb gewoon genoeg geloof voor dit moment. Vertrouw op God, en “uit het kleine komt het grote voort” [Leer en Verbonden 64:33].

‘God heeft je keuzevrijheid gegeven, daarom zijn er veel richtingen om uit te kiezen en toch een leven te leiden dat voldoening geeft. Het sterfelijk leven is een verhaal met een open einde waarin je je eigen avontuur kiest. Je hebt geboden, je hebt verbonden, je hebt geïnspireerde profetische raad, en je hebt de gave van de Heilige Geest. Dat is meer dan genoeg om je naar geluk in het sterfelijk leven en naar eeuwige vreugde te leiden.’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘Het avontuur van het sterfelijk leven’ (wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 14 januari 2018), Evangeliebibliotheek.

Als je je niet goed genoeg voelt

‘Wellicht zien we onszelf allemaal als iets minder dan we zijn. Onwaardig. Talentloos. Niets bijzonders. Met een gebrek aan moed, verstand, middelen, charisma of aanzien om God van dienst te kunnen zijn.

‘U bent niet volmaakt? U bent niet goed genoeg? Wie wel?

‘Misschien bent u precies de persoon die God zoekt.

‘U hoeft van God niet uitzonderlijk te zijn, laat staan volmaakt.

‘Hij zal uw talenten en vaardigheden nemen en ze vermenigvuldigen, ook al lijken ze net zo gering als maar een paar broden en vissen. Als u op Hem vertrouwt en getrouw bent, zal Hij uw woorden en daden grootmaken en ze gebruiken om menigten tot zegen te zijn en te dienen!’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen, Facebook, 15 oktober 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Als je je door de wereld overweldigd voelt

‘Lieve jonge vrienden, vergeet niet dat je net als Esther voor een tijd als deze geboren bent. Wees niet bang, raak niet ontmoedigd. God zal altijd bij je zijn op je reis. Zorg ervoor dat je Hem en zijn woord meeneemt. En bid altijd dat je zijn stem in de Schriften zult horen.’

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen, Facebook, 9 maart 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

Als je er helemaal doorheen zit

‘Als vertrouwen beschaamd wordt, dromen uiteenspatten, harten keer op keer gebroken worden, als we gerechtigheid willen en genade nodig hebben, als onze vuisten gebald zijn en onze tranen stromen, als we willen weten waar we ons aan kunnen vasthouden en wat we moeten loslaten, kunnen we Hem altijd indachtig zijn. Het leven is niet zo wreed als het soms lijkt. Zijn oneindig mededogen kan ons helpen onze weg, waarheid en leven te vinden [zie Johannes 14:6].’

Ouderling Gerrit W. Gong van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘Hem altijd indachtig zijn’, Liahona, mei 2016, 109.

Als je eenzaam bent

‘Ontdekken wij God, dan halen onverwachte antwoorden ons soms van de straat. Ze brengen ons in de gemeenschap, verjagen het duister uit onze ziel, en leiden ons naar een geestelijk toevluchtsoord en een veilige plek, waar wij in de goedheid van zijn verbonden en liefde kunnen vertoeven.’

Ouderling Gerrit W. Gong van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘Alle natiën, geslachten en talen’, Liahona, november 2020, 41.

Als je je schuldig voelt

‘Lieve jonge vrienden, er is altijd een weg terug. Jezus Christus (en zijn evangelie) is de weg. Je hebt geen enkele zonde zo ernstig begaan dat je buiten het bereik van de liefde en verzoenende genade van de Heiland bent. Als je stappen neemt om je te bekeren en Gods wetten te gehoorzamen, ga je merken hoeveel onze hemelse Vader en zijn geliefde Zoon willen dat je bij Hen terugkeert! Ze willen dat je gelukkig bent. Zij zullen alles doen wat binnen hun macht ligt en wat geen inbreuk maakt op jouw keuzevrijheid of hun wetten om je te helpen terugkeren.’

President Russell M. Nelson, ‘The Love and Laws of God’ (devotional aan de Brigham Young University, 17 september 2019), 3, speeches.byu.edu.

Als je je hopeloos voelt

‘Je zult ons net als Moroni horen verklaren dat hoop essentieel is om ons ‘erfdeel [te] ontvangen op de plaats die [God voor ons heeft] bereid’ [Ether 12:32]. We willen dat jullie als zoons en dochters van een koning aanspraak maken op dat erfdeel. Daarvoor moeten we beseffen dat hoop niet alleen de boodschap en levenswijze is van mensen die van nature optimistisch zijn; zij is het voorrecht van iedereen die gelooft.’

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘Een van hoop vervulde toekomst’ (wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 8 januari 2023), Evangeliebibliotheek.

Als je uitgeput bent

‘Als je naar binnen gekeken hebt, smeek ik je omhoog te kijken. De ogen die je van boven aankijken, zijn van je liefderijke Vader in de hemel die je alles waarop je rechtschapen hoop hebt, kan en zal geven. Je kunt die zegeningen niet krijgen door ze na te jagen. Houd op met rennen tot je uitgeput bent. Wees rustig; wees stil. Vereenvoudig. Wees zachtmoedig en nederig, en bid. Ik getuig dat we wonderen zullen meemaken wanneer we afremmen, kalmeren en neerknielen. Alles wat de Vader heeft, kan eens van jou zijn [zie Leer en Verbonden 84:33–38].’

Zuster Patricia Holland, ‘Een van hoop vervulde toekomst’ (wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 8 januari 2023), Evangeliebibliotheek.

Als je behoefte aan geruststelling hebt

‘God weet en ziet alles. In alle eeuwigheid is er niemand die je beter kent en meer om je geeft dan Hij. Niemand zal ooit dichter bij je zijn dan Hij. Je kunt je hart bij Hem uitstorten en erop vertrouwen dat Hij de Heilige Geest en engelen stuurt die voor je zullen zorgen. Hij toonde zijn ultieme liefde toen Hij zijn eniggeboren Zoon stuurde om voor jou te sterven – om jouw Heiland en Verlosser te zijn!’

President Russell M. Nelson, ‘Kiezen voor de eeuwigheid’ (wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 15 mei 2022), Evangeliebibliotheek.

Afdrukken