Wekelijkse content voor JOVO’s
Vier manieren om geestelijke ruimte te scheppen
Juni 2024


‘Vier manieren om geestelijke ruimte te scheppen’, Liahona, juni 2024.

Jongvolwassenen

Vier manieren om geestelijke ruimte te scheppen

Door het beleid dat er in Jeruzalem geen zendingswerk mag worden gedaan, veranderde mijn kijk op geestelijke ruimte scheppen.

Afbeelding
jonge man kijkt naar een open boek dat licht geeft

Illustraties, Ingrid Nancy Ochoa Villarreal

Verschillende locaties uit de Bijbel liggen op loopafstand van de Hebreeuwse Universiteit in Jeruzalem, waar ik momenteel als student woon. Ik kan een bezoek brengen aan de tempeltrappen waar Jezus wellicht heeft gepredikt, of aan de graftombe waar zijn lichaam volgens sommigen vóór zijn opstanding in werd gelegd. Het is een zegen om in het Heilige Land te wonen. Ik ben dankbaar voor elke dag die ik op deze geweldige plek mag doorbrengen. Maar het is niet makkelijk om hier als lid van zijn kerk te zijn.

Vanwege het beleid dat er in Israël geen zendingswerk mag worden gedaan, kan ik mijn geloof niet delen. Ik besefte niet hoe moeilijk dat zou zijn, totdat een van mijn vrienden me om een exemplaar van het Boek van Mormon vroeg en ik hem er geen kon geven. Als discipel van Christus kun je je soms wat eenzaam en alleen voelen.

Maar ik leer hier ook krachtige lessen. Ik kan bijvoorbeeld nog steeds het licht en de liefde van Jezus Christus met iedereen delen. Ik kan ook met de Geest in verbinding staan.

Door geestelijke gesprekken

Hoewel mijn opleiding erg seculier is, zijn vrijwel al mijn medestudenten gelovige christenen. Na colleges praten we vaak na over onze meningen en inzichten. Door die gesprekken heb ik ruimte gekregen om van Jezus Christus te getuigen.

Als we met elkaar spreken, denk ik vaak aan Mattheüs 18:20: ‘Want waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden.’

Hoewel ik tijdens die gesprekken niet actief het evangelie kan delen, besef ik inmiddels dat we in gesprekken met andere discipelen van Christus wel de Geest kunnen uitnodigen en Hem centraal kunnen stellen bij alles wat we doen.

Door verbonden na te komen

Ik ben gaan beseffen dat ik het evangelie van Jezus Christus hier eigenlijk alleen door mijn voorbeeld kan delen. Ik kan mensen hier geen exemplaar van het Boek van Mormon geven, maar ik kan wel met ze bidden. Ik kan ze Gods liefde laten voelen en tot ze getuigen dat God van ze houdt. Als ik er eenvoudigweg naar streef om mijn verbonden na te komen en de geboden van de Heer te onderhouden, getuig ik van mijn geloof in het evangelie van Jezus Christus.

Wat je omstandigheden ook zijn, bedenk dat jouw voorbeeld een licht kan zijn dat anderen naar de waarheid leidt en de goedheid van de Geest uitdraagt.

Afbeelding
jonge man houdt een boek vast terwijl er een lichtbal voor hem zweeft

Ouderling Dale G. Renlund van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft onlangs gezegd: ‘We worden zijn discipelen en vertegenwoordigen Hem op de juiste wijze als we de naam van Jezus Christus bewust en stap voor stap door middel van verbonden op ons nemen.’1

Door ons op onze band met onze hemelse Vader en Jezus Christus te richten

Ik kan de Geest alleen voelen als ik eerst elke dag met mijn hemelse Vader en Jezus Christus in verbinding kom – als ik in Hen blijf zodat ik mijn ‘Vader, Die in de hemelen is, [kan] verheerlijken’ (Mattheüs 5:16). Soms zien we het evangelie als een formule waarmee we bepaalde resultaten kunnen behalen. Maar ik besef dat de kern van het evangelie onze band met onze hemelse Vader en de Heiland is.

Mijn contact met Hen is hier in het Heilige Land niet anders. Hoewel ik de plekken kan bezoeken waar Jezus is geweest, voel ik de Geest het meest als ik bid, de Schriften bestudeer en tijd met Hen doorbreng – dat is mijn hele leven al zo.

Zuster Bonnie H. Cordon, voormalig algemeen jongevrouwenpresidente, heeft gezegd: ‘Er gaat een kracht van uit als we deze heilige gewoonten minder als een afvinklijstje beschouwen en meer als een getuigenis. Het is een geleidelijk proces dat dagelijkse inspanning en doelgerichte ervaringen met Christus vergt.’2

Als je oprecht je best doet om met onze hemelse Vader en Jezus Christus in contact te komen, maak je ruimte in je leven voor heilige momenten.

Ik beloof je dat je het verschil zult merken.

Door ons op eenvoudige waarheden te concentreren

Omdat ik me in unieke omstandigheden bevind, waarin ik de details van mijn geloof niet kan bespreken, heb ik in Jeruzalem geleerd om ‘voorbijzien van het doel’ (Jakob 4:14) te vermijden. Ik heb geleerd om me op de eenvoudige waarheden van het evangelie te concentreren: God houdt van al zijn kinderen, Jezus Christus is mijn Heiland en president Russell M. Nelson is Gods hedendaagse profeet op aarde.

Met dat perspectief kan ik mijn verbonden nakomen en met de Geest verbonden blijven terwijl ik de uitdagingen van een jongvolwassene in de kerk het hoofd biedt, vooral in een omgeving waar weinig kerkleden zijn.

Maar waar ik ook ben, zolang ik ernaar streef om elke dag geestelijke ruimte in mijn leven te scheppen, heb ik gemerkt dat mijn vragen, problemen en zorgen altijd door hoop in onze hemelse Vader en in mijn Heiland, Jezus Christus, worden opgelost.

Afdrukken