Wekelijkse content voor JOVO’s
Het licht van het evangelie boven de duisternis van de wereld verkiezen
Augustus 2024


‘Het licht van het evangelie boven de duisternis van de wereld verkiezen’, Liahona, augustus 2024.

Jongvolwassenen

Het licht van het evangelie boven de duisternis van de wereld verkiezen

Een geestelijke ervaring herinnerde mij aan de belangrijke zegeningen die ik misliep omdat ik het evangelie van Jezus Christus niet serieus nam.

Afbeelding
jongvolwassen man zit in de Schriften te lezen

Foto geënsceneerd

Ik was vroeger heel anders dan nu.

Hoewel ik als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen ben opgegroeid, nam ik het evangelie nooit serieus. Ik vroeg me ook niet af wat de beginselen van het evangelie voor mij konden betekenen.

In Bulgarije ben ik een van de weinige leden van de kerk. Ik word elke dag omringd door veel wereldse gedragingen en invloeden. Veel jonge mensen hebben geen goede normen en waarden, en soms voelt de wereld donker aan.

Enkele jaren geleden was ik een depressieve, doelloze zeventienjarige. Ik had geen goede vrienden en deed geen goede dingen. Op een dag zei mijn vader dat hij me had opgegeven voor een FSY-conferentie in een nabijgelegen land. Ik wilde er niet heen, maar hij verwachtte het van me, en ik ging met tegenzin.

Tot mijn verbazing veranderden de geestelijke ervaringen die ik tijdens de conferentie had mijn leven volledig.

Op FSY zag ik wat het werkelijk betekent om een discipel van Christus te zijn – om anders te leven dan de wereld. Al die getrouwe jonge mensen vormden zo’n contrast met de negatieve invloeden waardoor ik meestal werd omringd. Het leek wel of ik letterlijk het licht zag dat deze discipelen bij zich hadden. Elke dag voelde ik de Geest zo sterk toen ik met goede mensen tijd doorbracht, de Schriften bestudeerde, meer over het evangelie te weten kwam, en mijn hemelse Vader en de Heiland beter leerde kennen.

Veranderingen aanbrengen

Ik besefte dat ik mijn gedrag moest veranderen en beter moest gaan begrijpen wat het evangelie van Jezus Christus voor mij kon betekenen.

Toen ik naar huis ging, wilde ik de band met de Geest die ik tijdens de conferentie had gevoeld niet kwijtraken, dus stelde ik me ten doel om mijn nieuwe fundament in het evangelie te versterken en de Geest bij me te houden.

Het was eerst moeilijk om veranderingen aan te brengen. Ik kon geen tijd meer met bepaalde vrienden doorbrengen, omdat ze geen goede invloed op me hadden. Ik deed mijn best om slechte gewoonten op te geven. Ik begon de kerk serieus te nemen. Door die beslissingen kon ik mijn leven met goedheid vullen. Elke dag tijd vrijmaken om de Schriften te bestuderen, vooral het Boek van Mormon, heeft me geholpen om consistent met de Geest verbonden te blijven.

Herinneringen aan de zegeningen van het evangelie

De leringen in de Schriften herinneren me aan alles wat echt belangrijk is. Als ik me alleen voel staan in mijn geloof, vooral met zo weinig leden hier in Bulgarije, verdiep ik mijn geloof in Jezus Christus door de leringen van de profeten vanouds.

Een van mijn lievelingsteksten is Moroni 10:32: ‘Kom tot Christus en word vervolmaakt in Hem en onthoud u van alle goddeloosheid; en indien u zich van alle goddeloosheid onthoudt en God liefhebt met al uw macht, verstand en kracht, dan is zijn genade u genoeg, opdat u door zijn genade volmaakt kunt zijn in Christus.’

Zulke teksten herinneren me aan het licht dat het evangelie ons biedt en geven me kracht als ik het moeilijk heb. De Schriften versterken altijd mijn fundament van geloof.

Nu bereid ik me voor om op zending te gaan. Ik heb nog steeds met onzekerheden en problemen te maken (ik heb bijvoorbeeld net de diagnose diabetes type 1 gekregen). Maar als ik prioriteit geef aan geestelijke gewoonten, voel ik de liefde van mijn hemelse Vader meer dan ooit.

President Russell M. Nelson heeft onlangs gezegd: ‘Celestiaal denken houdt in dat we een geestelijke instelling hebben.’

Als ik ernaar streef om elke dag de Geest bij me hebben, kan ik beter celestiaal denken – en geestelijk ingesteld zijn. Ik ben meer op Christus gaan lijken door me af te vragen wat Hij zou doen. Als ik de Geest bij me heb, heb ik hoop en denk ik aan de zegeningen die onze hemelse Vader in petto heeft voor iedereen die Hem volgt.

Ons aan het licht vastklampen

Het is soms moeilijk om in een goddeloze wereld te leven waar het donker aanvoelt. Maar dat doet me ook beseffen hoe helder en tegenstellend de warmte en het licht van het evangelie van Jezus Christus zijn. Ik heb deze wonderbaarlijke zegen jarenlang gemist. Ik ben zo dankbaar voor de geestelijke ervaringen waar onze hemelse Vader ons naartoe kan leiden, want nu klamp ik me meer dan ooit aan het licht en de vreugde van het evangelie vast.

Ik getuig dat ons leven veel makkelijker zal zijn als we op de Heer vertrouwen en het Boek van Mormon dagelijks bestuderen. Dan gaan we de zegeningen herkennen die onze liefdevolle hemelse Vader ons elke dag geeft en gaan we beseffen wie we met de hulp van de Heer kunnen worden.

De auteur woont in Varna (Bulgarije).

Afdrukken