UV: Aktuellt
Läkedom genom Jesu Kristi försoning
September 2024


Endast digitalt: Kyrkans ledares lärdomar från sociala medier

Läkedom genom Jesu Kristi försoning

Se vad levande profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan nyligen har undervisat om på sociala medier.

Bild
Kristus omfamnar Maria och Marta.

Även om vi var och en otvivelaktigt kommer att drabbas av många svårigheter under jordelivet, kan Frälsarens löfte om läkedom ge oss den tröst, frid och glädje vi behöver för att övervinna dessa utmaningar. Våra andliga, psykiska, känslomässiga och fysiska sår kan läkas om vi tar emot Jesus Kristi inbjudan att komma till honom.

President Nelson har sagt:

”Studera åter redogörelsen för Frälsarens besök hos nephiterna på den amerikanska kontinenten, som är upptecknad i 3 Nephi. Strax innan det besöket hördes hans röst bland folket, däribland dessa vädjande ord:

’Vill ni inte nu återvända till mig och ångra era synder och bli omvända så att jag kan hela er? …

Se, min barmhärtighets arm är utsträckt mot er, och den som kommer tar jag emot’ [3 Nephi 9:13–14].

Kära bröder och systrar, Jesus Kristus ger samma inbjudan till er i dag. Jag vädjar till er att komma till honom så att han kan hela er! Han helar er från synd när ni omvänder er. Han helar er från sorg och rädsla. Han helar er från den här världens sår.”

Kyrkans ledare har talat på generalkonferensen om läkedom. De har också delat budskap om det här ämnet på sociala medier, bland annat följande:

Finn tröst genom Jesu Kristi försoning

Bild
Dallin H. Oaks

”Under ett möte nyligen med några unga medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga bad en ung kvinna om råd om hur man hanterar känslomässiga utmaningar samtidigt som man är engagerad i Herrens verk.

Jag är tacksam mot min nya vän Carol som berättade om hur hennes kunskap om Jesu Kristi försoning har gett henne tröst i hennes ångest.”

Video:

President Oaks: ”När min far dog flyttade min mor sina tre barn … till våra morföräldrar där vi fick bo eftersom hon genomled ett mycket allvarligt psykiskt sammanbrott och inte kunde ta hand om sig själv. Eller, hon var främst oförmögen att fortsätta med ett magisterprogram som hon hade påbörjat vid den tiden. Och hon behövde medicinsk hjälp i nästan två år för att fungera. Det är ju en ganska allvarlig form av psykisk instabilitet. Och jag växte upp med det eftersom min mor mirakulöst återhämtade sig från sitt sammanbrott och blev en person med extraordinär mental kapacitet och ett yrkesliv där hon var med om att organisera akademiska program till förmån för psykiskt instabila människor, i vilka hon hade en ledande yrkesroll i sitt liv. Och vissa människor har större gåvor av psykisk stabilitet än andra. Vissa har kanske svårigheter hela livet. En del kan tillfälligt drabbas allvarligt och komma över det, som min mamma gjorde. Men vad finns det för sätt att främja psykisk stabilitet?”

Carol: ”Jag har upplevt mycket ångest under hela mitt liv. Så jag känner att det här har varit en fråga som jag tänkt mycket på och också kämpat med en hel del. Men de senaste veckorna i seminariet har vi verkligen fokuserat på att lära oss om försoningen. Och i och med att jag lärt mig om Jesus Kristus och att han genomled precis allt jag har upplevt, har jag känt så mycket tröst i vetskapen om att all psykisk instabilitet jag av någon anledning kan uppleva har han också upplevt. Och jag kunde finna stor tröst i det och bara vetskapen om att jag inte är ensam.”

President Oaks: ”Det är en underbar beskrivning av en del av försoningen som många förbiser. Han led inte bara för våra synder. Han led för vår smärta, vår otillräcklighet, och även våra depressioner och vår ångest. Han har upplevt alltihop.”

President Dallin H. Oaks, Facebook, 6 aug. 2023, facebook.com/dallin.h.oaks.

Kristus kommer med läkedom för själen

Bild
Dieter F. Uchtdorf

”På grund av en av våra kära familjemedlemmars hälsoproblem har Harriet och jag återigen påmints om behovet av att alltid lita på Herren och den läkande kraft som endast Jesus Kristus kan ge oss.

När vi först hörde nyheten om sjukdomen kände vi oss förkrossade – men hoppfulla. Vi försäkrades om att vårdpersonalen skulle göra allt de kunde för att bota den fysiska sjukdomen. Och vi visste att det var Frälsarens nåd som skulle vara kraften att förmedla gudomlig läkedom till själen.

Alla kan vi finna tröst i vetskapen om att Guds gåva till hela mänskligheten – hans Son Jesus Kristus – är en aktiv helande kraft hela året, inte bara under julen och påsken.

Harriet och jag är djupt tacksamma för att julens budskap är ett budskap om glädje och läkedom. Den här julen, och alla årets högtider, kan vi förlita oss på Jesus Kristus. Han ger oss hopp och läkedom i livet.

God jul! Må Gud välsigna er alla.”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 20 dec. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Följden av uppriktig omvändelse är frid, tröst, andlig läkedom och glädje

Bild
David A. Bednar

”Omvändelse kräver Återlösaren. Att vända sig bort från det onda ger inte andlig läkedom om man inte vänder sig till honom.

Ezra Taft Benson (1899–1994), president för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, lärde att omvändelse verkligen ger förändringar i attityder och beteende, men att bara ändra attityder och beteende är inte omvändelse.

President Benson sa: ’Tro på Herren Jesus Kristus är grunden att bygga uppriktig och meningsfull omvändelse på. Om vi verkligen söker efter att utplåna synden, måste vi först se till honom som är upphovet till vår frälsning.’”

Video:

”Att erkänna och överge synden, känna ånger och gottgöra för det man gjort, och bekänna synder för Gud och, när så behövs, för våra prästadömsledare är nödvändiga och viktiga delar av omvändelseprocessen. Dessa nödvändiga steg utgör dock inte bara en beteendemässig att-göra-lista som vi mekaniskt, snabbt och lättvindigt kan bocka av. Om vi gör detta och inte visar tacksamhet för och förlitar oss på Återlösaren och hans försoningsoffer, är till och med våra bästa personliga ansträngningar förgäves. Följderna av uppriktig omvändelse är frid, tröst, andlig läkedom och förnyelse samt glädje.”

Äldste David A. Bednar, Facebook, 8 sep. 2023, facebook.com/davida.bednar.

Kristus finns där – för att trösta oss, hela oss och hjälpa oss att bli som han

Bild
D. Todd Christofferson

”I vår strävan att utveckla kristuslika egenskaper och införliva Kristi rena kärlek att vägleda vår ambition bör vi inse att denna utveckling och förädling sker med tiden och med gudomlig hjälp – nåd till nåd, och nåd för nåd.

Så klart är vi alla klumpiga när vi jämförs med Jesus Kristus. Men han anser ändå att vi förtjänar hans uppmärksamhet, kärlek och hjälp, och med den hjälpen växer vår kompetens. Kristi intresse för oss är anmärkningsvärt individuellt och personligt, precis som intresset för hans vänner under hans jordiska verksamhet.

Han är fortfarande med oss, även om han inte syns. Han kan fortfarande gråta med och trösta de Marior som har förlorat bröder, systrar, föräldrar, makar eller barn. Kraft kan fortfarande strömma ut från honom för att hela kvinnor och män som räcker ut handen för att röra vid fållen på hans mantel. Jesus är inte rädd för nära vänskap.”

Äldste D. Todd Christofferson, Facebook, 10 dec. 2023, facebook.com/dtodd.christofferson.

Läkning efter att ha förlorat en närstående

Bild
Neil L. Andersen

”Vårt möte den här veckan [i Brasilien] med [delstaten] Pernambucos guvernör Raquel Lyra var en speciell upplevelse som Kathy och jag inte kommer att glömma i första taget.

Guvernör Lyra var mycket älskvärd och vänlig. Vi var så glada att också ha sällskap av äldste och syster Joni Koch i presidentskapet för området Brasilien.

Men det som började som ett enkelt och hjärtligt möte blev snabbt något mycket mer meningsfullt för oss var och en.

Tragiskt nog förlorade guvernör Lyra sin man för bara några månader sedan efter en massiv hjärtinfarkt i oktober 2022. Som väntat har hennes makes död orsakat guvernör Lyra och hennes två små barn en enorm känsla av förlust och sorg.

När guvernör Lyra delade sina känslor av kärlek och sorg med oss, kunde vi förvissa henne om våra själars eviga natur och att hennes man fortfarande lever.

Vi gav henne en Mormons bok och hon läste Alma 40:11–12, som vackert beskriver det liv som följer för dem som tror på Jesus Kristus och följer honom. Jag bar mitt personliga vittnesbörd om Frälsaren för henne.

Som ett uttryck för ömsesidig kärlek och respekt ledde guvernör Lyra oss nerför den vackra stentrappan efter mötet, och tog farväl av oss på framsidan av guvernörspalatset.

Den känsla av förlust vi upplever vid dödsfall är mycket verklig och mycket personlig – men så är också det hopp och den läkedom vi får tack vare Jesus Kristus.

’Du död, var är din seger? Du död, var är din udd? …

Men Gud vare tack som ger oss segern genom vår Herre Jesus Kristus!’ (1 Korintierbrevet 15:55, 57).”

Äldste Neil L. Andersen, Facebook, 9 mars 2023, facebook.com/neill.andersen.

Frälsarens helande kraft fyller oss med frid, ljus, insikter, glädje och kärlek

Bild
Ulisses Soares

”Min fru Rosana och jag gladde oss så åt att få träffa eleverna på BYU–Hawaii nyligen. Vi pratade om att ha tro på Jesus Kristus, den största kraften som finns tillgänglig för oss i det här livet.

Genom att välja att tro och utveckla tro på Jesus Kristus får vi större tillgång till gudaktighetens kraft, oavsett livets besvikelser och ovisshet. Det är källan till ett liv med en gudomligt mening och ett evigt perspektiv.

När vi fokuserar på Jesus Kristus hittar vi svar på själens djupa och viktigaste frågor. Jag försäkrar er om att vårt förtroende för och vår tro på vår Frälsare Jesus Kristus ger oss styrka att fortsätta framåt trots våra svårigheter. Det ger oss skäl att ha ett fast hopp och utgör ett fast ankare för våra själar, så att vi får den varaktiga inre frid som vi behöver för att leva i dessa tider och finna vila i honom.

Genom Frälsaren Jesus Kristus och hans helande försoningsoffer kan vi stå rakryggade och starka, trots motgångar. Frälsarens helande kraft fyller våra själar med frid, ljus, förståelse, glädje och kärlek.”

Äldste Ulisses Soares, Facebook, 21 mars 2023, facebook.com/soares.u.

Frälsaren ger oss känslomässig lindring i egenskap av Den store läkaren.

Bild
J. Anette Dennis

”Förra månaden hade vårt presidentskap möjligheten att tala på BYU:s kvinnokonferens om ämnet ’Jesus Kristus är lindring’. Jag fokuserade på den känslomässiga lindring som Frälsaren ger i egenskap av Den store läkaren. Jag berättade om min yngsta dotters upplevelse av känslomässiga hälsoproblem som började när hon var en mycket liten flicka. Under de senaste fem åren av sin resa mot läkedom har hon kommit till insikt om att Frälsaren har varit med henne hela livet, även när hon har känt sig fullständigt övergiven av honom och oförmögen att känna Anden. Hon insåg att Jesus Kristus fanns där i allt gott som kom in i hennes liv och i varje god människa som räckte ut en hjälpande hand.

Miljontals människor brottas med psykiska och känslomässiga hälsoproblem En mycket svår del av de här prövningarna är stigmat de omges av, och en del människors hårda uppfattning att de är karaktärsfel eller tecken på svaghet eller lättja. Följderna av psykisk och känslomässig sjukdom är precis lika verkliga och förödande som fysiska sjukdomar eller skador, men yttringarna kan vara mindre uppenbara utvändigt än ett brutet ben eller cancer. Följderna av psykisk och känslomässig ohälsa gör det ofta svårt för en person att fungera eller finna glädje. En del säger till dem som lider av psykisk ohälsa att de bara ska ’komma över det’ och ’anstränga sig mer’ eller ’vara mer trofasta’. Vi skulle inte säga så till någon med cancer eller ett brutet ben.

Vår Frälsare Jesus Kristus är vår största källa till lindring. Vilken välsignelse det är att vi tillsammans med honom kan ge känslomässig, andlig och fysisk lindring till människor omkring oss. Låt oss vara redskap för lindring i hans händer för dem omkring oss, inte minst våra egna familjemedlemmar. Det finns så många som behöver Frälsarens lindring!”

Syster J. Annette Dennis, Facebook, 20 juni, 2023, https://www.facebook.com/RS1stCounselor.

Tacksamhetens helande kraft

Bild
J. Anette Dennis

”President Nelson har sagt: ’Det finns ingen medicin eller operation som kan bota alla de andliga lidanden och sjukdomar vi möter.

Men det finns ett botemedel, som kanske verkar förvånande eftersom det går tvärt emot vår naturliga intuition. Dess effekt har faktiskt validerats av forskare samt av troende män och kvinnor.

Jag syftar på tacksamhetens helande kraft …

Det är mycket bättre att räkna våra välsignelser än våra problem. Oavsett vår situation är visad tacksamhet för våra privilegier ett snabbverkande och långvarigt andligt botemedel …

Gör tacksamhet att vi slipper sorg, förtvivlan, bedrövelse och smärta? Nej. Men det lugnar våra känslor och ger oss ett vidare perspektiv på livets själva syftemål och glädje.’ (Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, ”President Russell M. Nelson om tacksamhetens helande kraft”, 20 nov. 2020, YouTube-video).

Som president Nelson sa backar vetenskapen upp hans ord. På Mayoklinikens hemsida står det: ’Uttryck för tacksamhet är förknippade med en mängd psykiska och fysiska fördelar. Studier har visat att känslor av tacksamhet kan förbättra sömnen, humöret och immunförsvaret. Tacksamhet kan lindra depression, ångest, kronisk smärtproblematik och minska risken för sjukdomar’ (”Can Expressing Gratitude Improve Your Mental, Physical Health?”, Mayo Clinic Health System, 6 dec. 2022).

Och forskning på BYU visar att känslan av tacksamhet mot Gud och av att stå i skuld till honom är mycket mer meningsfull och verkningsfull än tacksamhet i sig. Att räkna sina välsignelser och erkänna källan de kommer ifrån kan med andra ord vara ännu mer kraftfullt i våra liv.

President James E. Faust kallade tacksamhet ’ett uttryck för tro’ och ’en frälsande princip’ (se generalkonferensen, apr. 1990).

Jag älskar den här versen i Läran och förbunden 78:19: ’Och den som tar emot allt med tacksamhet ska härliggöras, och den här jordens goda ska tillfalla honom, till och med hundrafalt, ja, mera.’

I ’allt’ inräknas också de svåra sakerna.

Låt oss erkänna källan från vilken alla våra välsignelser flödar. Låt oss utveckla en ’anda av tacksamhet’, som president Thomas S. Monson skulle ha sagt. Det är faktiskt livsomvandlande!”

Syster J. Annette Dennis, Facebook, 23 nov. 2023, http://facebook.com/RS1stCounselor.

En helande sanning: Vi är barn till Gud

Bild
Tracy Y. Browning

”Hur har vetskapen om att du är ett barn till Gud räddat dig?

Nyligen hade vi (president Camille N. Johnson, syster Tracy Y. Browning och syster Andrea Veronica Muñoz Spannaus) möjlighet att åka till Nashville i Tennessee. Medan vi var där hade vi förmånen att få besöka Thistle Farms, en plats som erbjuder en fristad för helande och vederkvickelse. Thistle Farms uppdrag återspeglar den djupa insikten att den eviga sanningen om oss sträcker sig bortom de omständigheter som kan ha definierat oss.

Vi kom att tänka på president Russell M. Nelsons ord under vårt besök: ’Mina kära vänner, ni är bokstavligen Guds andebarn. Ni har sjungit denna sanning sedan ni lärde er orden till ’Jag är Guds lilla barn’. Men är denna eviga sanning inpräntad i era hjärtan? Har denna sanning räddat er när ni ställts inför frestelser?’ (”Val för evigheten” [världsomfattande andakt för unga vuxna, 15 maj 2022], Evangeliebiblioteket.)

På Thistle Farms är individer inte bara överlevare utan tas emot som värdiga och uppskattade bidragsgivare till ett samhälle som förstår att, som deras mantra lyder, ’kärlek läker’. Denna kärlek, rotad i insikten att vi är älskade av Gud, blir katalysatorn för en djupgående personlig återställelse.”

Syster Tracy Y. Browning, Facebook, 3 december 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Skriv ut