UV: Aktuellt
När jag ville avsluta mitt liv hjälpte Jesus Kristus mig att finna ljus
September 2024


Endast digitalt: Unga vuxna

När jag ville avsluta mitt liv hjälpte Jesus Kristus mig att finna ljus

Under en mörk tid i mitt liv kände jag att självmord var min enda utväg. Men jag lyckades finna frid genom Jesus Kristus.

Bild
Kristus nedstiger, klädd i rött

Han kommer igen för att råda och regera, av Mary R. Sauer

Under min uppväxt spelade jag rugby i Irland och fick som ung vuxen spela rugby professionellt runt om i världen. Under ett besök i England för att spela rugby träffade jag missionärerna och döptes. Senare utförde jag en mission och flyttade efter det till Australien, där jag träffade min fru och blev pappa.

När jag omvände mig till Jesu Kristi evangelium förändrades hela min livsstil på mycket kort tid! Plötsligt hade jag en fru, ett hem i ett annat land och en son. Jag växte inte upp med en traditionell familj, så allt det här var nytt för mig. Genom att leva efter evangeliet fick jag välsignelser som jag aldrig haft tillgång till tidigare, och jag var så tacksam för dem.

Men fastän jag välsignades på så många områden i mitt liv kände jag mig ändå överväldigad.

Jag kände mig ensam i mitt känsloliv

Utifrån sett var livet gott, men jag insåg att det fanns vissa svårigheter bland välsignelserna. När min fru och jag grälade hade jag svårt att prata om mina känslor. Jag hade inte lärt mig att uttrycka dem på ett effektivt sätt. Och på grund av min uppväxt med en ensamstående mamma kände jag mig lite vilsen i vår äktenskapsrelation.

Omständigheterna förändrades och jag kunde inte längre spela rugby. Det kändes som om jag varken var en bra pappa, en bra make eller en bra försörjare. Och jag ville så gärna försörja min familj! Jag visste inte alls vad jag skulle göra.

Min upplevelse av att vara överväldigad försämrades gradvis. Jag började tappa hoppet om att saker och ting skulle ordna sig, och jag blev alltmer deprimerad. Med tiden dök tankar på självmord upp. Eftersom mina självmordstankar och min depression inte behandlades valde jag att göra ett självmordsförsök.

Genom ett under överlevde jag försöket. Jag insåg hur dålig min psykiska hälsa hade blivit och började prata med en terapeut. Terapeuten hjälpte mig att få ett sundare perspektiv och att lära mig inse och prata om vad jag egentligen kände.

Jag bjöd in evangeliets ljus

Med ett nytt fokus på hopp och med professionell hjälp för min psykiska ohälsa var jag fast besluten att börja läka. Jag började förstå att jag trots min ofullkomlighet och med min himmelske Faders hjälp kunde hålla mitt äktenskap starkt, vara en bra pappa och försörja min familj.

Min församling stöttade mig också i mitt tjänande i biskopsrådet. Det faktum att jag kunde tjäna andra återgav mig ännu en känsla av mening i livet.

En annan mirakulös välsignelse som hjälpte mig att se ljuset var min noggranna läsning av min patriarkaliska välsignelse. Orden påminde mig om de löften som min himmelske Fader har gett mig och hjälpte mig inse att jag kunde försörja min familj om jag satte Herren först.

Jag har börjat be mer uppriktigt för att bjuda in evangeliets ljus i mitt liv. Jag läser skrifterna varje dag. Jag försöker alltid bjuda in Anden så att jag kan ha positiva tankar och förbättra min relation med min fru och son.

Äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

”Tid efter annan kan våra liv tyckas vara vidrörda av, eller till och med insvepta i, mörker …

Dock bär jag vittne om att vårt levande hopp finns i Kristus Jesus! Han är den sanna, rena och mäktiga porten till gudomligt ljus.

Jag vittnar om att om vi står med Kristus kan mörkret inte ha framgång.”

Nu pratar jag med min himmelske Fader varje dag. I jobbiga stunder går jag ner på knä och låter honom veta att jag fortfarande försöker göra mitt bästa. Jag förstår nu att oavsett hur överväldigad jag än kan bli, kan jag alltid vända mig till min Frälsare för att få hjälp.

Jag är egentligen aldrig ensam. Jag är verkligen ett barn till Gud.

Och det är du också.

Du kan finna frid och hopp

Skrifterna lär att ”själarna är mycket värdefulla i Guds ögon” (Läran och förbunden 18:10). Och vår himmelske Fader älskar vart och ett av sina barn så mycket och är medveten om våra svårigheter. Även när livet är svårt kan vi alltid ha tro på att han leder oss till rätt personer och rätt resurser.

Jag upprepar det som president Jeffrey R. Holland, tillförordnad president för de tolv apostlarnas kvorum, har sagt: ”Oavsett era bekymmer eller svårigheter, är död genom självmord uppenbarligen inte svaret … I en värld som så förtvivlat behöver allt ljus den kan få, ber jag dig att inte förringa det eviga ljus som Gud satte i din själ innan den här världen var till. Prata med någon. Be om hjälp … Du kan bära jordelivets svårigheter, för vi hjälper dig att bära dem. Du är starkare än du tror. Hjälp finns att få från andra och särskilt från Gud. Du är älskad, och du behövs! Vi behöver dig!”

Jag insåg först inte att jag hade problem med min psykiska hälsa, inte förrän den tärde så mycket på mig att jag knappt kunde fungera. Genom att lära mig prata om mina känslor och fokusera på min Frälsare och hans helande kraft har jag fått hjälp att känna frid och hopp i livet igen.

Jag vet att också du kan finna läkedom genom att fokusera på honom.

Skriv ut