Social interaction
Gospel Living

De kracht van de Geloofsartikelen

08/18/20 | 1 min lezen

Doel

Ontdek hoe je met behulp van de Geloofsartikelen je getuigenis kunt versterken en anderen over het evangelie kunt vertellen.

Voorgestelde activiteit

Als een vriend je vraagt wat je gelooft, kun je die vraag met behulp van de Geloofsartikelen beantwoorden. Hier volgt een groepsactiviteit om het makkelijker te leren.

Zorg voor een grote bal (zoals een voetbal, basketbal of stuiterbal) en een stift. Controleer of de stift géén permanente inkt bevat. Schrijf de volgende 13 aanwijzingen over de Geloofsartikelen op de bal:

  1. Godheid
  2. Adam
  3. Verzoening
  4. Beginselen en verordeningen
  5. Roepingen
  6. Organisatie
  7. Gaven
  8. Schriften
  9. Openbaring
  10. Israël
  11. Aanbidding
  12. Wet
  13. Paulus

Ga in een kring staan, met één persoon buiten de kring, met zijn rug naar de groep (deze persoon heeft toegang tot de Schriften). Gooi de bal zo snel mogelijk van de een naar de ander, zonder die te laten vallen. Als de persoon buiten de kring stop roept, stop dan met gooien van de bal.

De persoon die op dat moment de bal vasthoudt, kijkt welk woord en cijfer het dichtst bij zijn rechterduim staat. Die persoon probeert dan in eigen woorden het corresponderende geloofsartikel weer te geven. Die persoon kan ook proberen om het geloofsartikel op te zeggen, of kan een voorbeeld geven van een vraag die met behulp van dat geloofsartikel te beantwoorden is.

Houd er rekening mee wat de leden van uw groep wel of niet kunnen. Sommigen vinden het misschien moeilijk om iets uit het hoofd te leren of iets op te lezen. Bedenk hoe u deze activiteit zo kunt aanpassen dat ieder eraan kan deelnemen. U kunt de spelers bijvoorbeeld toestaan om de persoon die buiten de kring staat de eerste vijf woorden van een geloofsartikel als hint te laten oplezen.

Pas activiteiten zo nodig aan zodat iedereen er aan deel kan nemen, het gevoel kan krijgen dat hij of zij erbij hoort, en kan bijdragen.

Ideeën om de activiteit aan te passen

  • Maak voor elk geloofsartikel twee kaartjes, 26 kaartjes in totaal. Op de eerste 13 kaartjes schrijft u de woorden van elk geloofsartikel. Op de volgende 13 kaartjes tekent u plaatjes die de leer uit elk geloofsartikel voorstellen. Doe dit spel met een vriend. Leg alle kaartjes ondersteboven en probeer om beurten twee bij elkaar passende kaartjes te vinden. Als je een kaartje met de tekst en een kaartje met het bijbehorende plaatje van een geloofsartikel hebt omgedraaid, leg ze dan weg en neem nog een beurt.
  • Maak een triviaspel door kaartjes aan te maken met vragen zoals: ‘In welk geloofsartikel staat iets over de aansporing van Paulus?’, of ‘In welk geloofsartikel staat dat God nog steeds tot ons spreekt?’ Speel na het maken van de kaartjes enkele rondes met de groep.

Bespreking

Laat de jongeren bespreken hoe zij en anderen door het geleerde een betere band met hun hemelse Vader en Jezus Christus kunnen krijgen. Die besprekingen kunnen vóór, tijdens of na de activiteit plaatsvinden en moeten niet langer dan een paar minuten duren. U kunt dit soort vragen stellen:

  • Waarom zouden we nog steeds de Geloofsartikelen leren die de profeet Joseph Smith zo lang geleden geschreven heeft?
  • Heb je wel eens met behulp van de Geloofsartikelen vragen van andere mensen beantwoord? Kun je je indenken dat je dat in de toekomst zou doen?
  • Welke gevoelens of ingevingen heb je over de leerstellingen in de Geloofsartikelen?

            Act

            Probeer deze activiteiten met je familie, klas, quorum of vrienden.
            Opmerkingen
            0