Andakter 2024
Inledning


Inledning

Världsomfattande andakt för unga vuxna

Söndagen den 18 februari 2024

Mina kära unga vuxna från hela världen, det är en stor välsignelse och förmån för oss alla att vara med er under KUV:s världsomfattande andakt för unga vuxna. Vi är så glada över att i kväll ha med oss broder Chad Webb, som åtföljs av sin kära hustru Kristi. Broder och syster Webb är trofasta lärjungar till Kristus och underbara föredömen i fråga om hängivenhet och kärlek i varje del av sina liv.

Vi är så glada för er närvaro i dag under den här andakten. Er närvaro visar mycket om er tro på Gud och på Jesus Kristus och er önskan att känna deras kärlek och följa dem. När ni bestämmer er för att följa och tillbe dem kan ert liv fyllas med ett extra mått av styrka och andlig motståndskraft som verkligen behövs under vår resa som hans lärjungar i vår tid. Vi älskar er alla!

Jag kommer till er alla med entusiastiska och varma hälsningar och kärlek från vår käre profet, president Russell M. Nelson, från hans rådgivare i första presidentskapet och hela de tolv apostlarnas kvorum. De älskar och bryr sig verkligen om er och ber ständigt för ert välbefinnande. Jag hoppas att ni ska få känna deras kärlek och särskilt kärleken från Gud och Kristus under vår andakt i dag.

Jag tyckte verkligen om den inspirerade sången som framfördes för en stund sedan. Den inspirerade texten till den här älskade psalmen satte verkligen tonen för vår andakt i kväll och besvarar ett av hjärtats djupaste vädjanden: ”Var ska jag finna frid?”

”När dimman tätnade och solen försvann,

vem räckte ut sin hand, vem gav mig trygghet?

Vem, vem förstod min nöd?

Han, bara han.

Han som är sanningen

vägen och livet.”

I entrén till kyrkans kontorsbyggnad i Salt Lake City finns en vacker målning av Jesus Kristus med armarna utsträckta bland sina lärjungar. Frälsaren tillbringade sitt liv på jorden med att inbjuda människor att komma till honom, och han försäkrade dem med medkänsla att när de väl kom kunde de ”finna ro för sina själar”.

Jesus Kristus står vid våra dagliga livs portar med öppna armar och han kallar på oss och säger: ”Jag ska omsluta dig i min kärleks armar.” Även om vi snubblar eller vacklar kan vi falla i hans öppna armar, känna hans fullkomliga kärlek och veta att utrymmet mellan hans armar har helgats, genom hans kärleksfulla försoningsoffer, som en plats för oss. Vilket underbart sätt att finna frid i denna mycket oroande värld.

I en anda av att finna frid genom Frälsaren bad vi institutelever från hela världen att berätta om sina största bekymmer och frågor för oss. De spelade in sina frågor i korta videoklipp och skickade dem till oss. Vi blev djupt imponerade och rörda av den genuina godhet som uttrycktes genom de här frågorna. Vi kunde verkligen känna er önskan att komma närmare Frälsaren och bli hans hängivna lärjungar.

Vi grupperade de här korta videorna ämnesvis enligt följande: 1) stärka vårt vittnesbörd, 2) uthärda prövningar, 3) följa Guds plan för oss, 4) förbereda sig för att inträda och tillbe i templet och 5) fokusera vårt liv på Jesus Kristus.

Vi ska visa valda videor med era frågor för att ge er lite sammanhang och som en introduktion till varje ämne i vårt samtal i kväll. Broder och syster Webb är med oss när vi tar upp några av de här ämnena och delar med sig av sin visdom och sitt enastående vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium.

Tack så mycket. Vi älskar er alla och frågorna ni skickade oss berättar för oss hur mycket ni älskar vår Frälsare Jesus Kristus.

Skriv ut