Andakter 2024
Fokusera våra liv på Jesus Kristus


Fokusera våra liv på Jesus Kristus

Världsomfattande andakt för unga vuxna

Söndagen den 18 februari 2024

Äldste Ulisses Soares: Alla underbara frågor vi har tagit upp i kväll kulminerar i det viktigaste ämnet som ni tog med till oss för vår andakt: ”fokusera våra liv på Jesus Kristus.”

Videor, tack.

BOLIVIA LA PAZ – FRÅGA 3

Äldste Soares, jag har en fråga. Hur kan vi, i en sådan problemfylld värld, utveckla en större tillit till Frälsaren och bättre utstråla Jesu Kristi ljus i den här världen?

MEXICO CITY #1 – FRÅGA 4

Äldste Soares, hur kan jag komma närmare Guds kraft och genom att göra det förbättra mitt liv och kunna hjälpa andra?

FILIPPINERNA CEBU – FRÅGA 9

Äldste Soares, jag skulle vilja fråga hur vi skiljer mellan perfektionism och Kristi inbjudan att vara fullkomliga som han är?

Äldste Soares: Tack så mycket för den rättfärdiga önskan att följa Frälsaren som ni uttryckt genom dessa frågor. Ni behöver veta att vår Frälsare Jesus Kristus står redo varje morgon med sina barmhärtiga armar utsträckta, redo, villig och kapabel att omge oss med sin kärlek. Han vill att vi ska bli som han är, att vi tänker och handlar som han skulle göra, för han vet att det är så vi får varaktig frid och lycka. Tack vare det inbjuder Frälsaren oss alltid att komma närmare honom och följa honom helhjärtat. Fundera på denna inbjudan som den upptecknats i skrifterna:

”Vänd er till mig i varje tanke, tvivla inte, frukta inte.” När vi anammar denna inbjudan uppfyller Frälsaren sina anmärkningsvärda löften, däribland att vandra i hans ljus och ta emot personlig vägledning i vårt liv.

Att fokusera våra liv på Frälsaren kräver att vi anpassar vårt sinne och våra önskningar till hans. För att uppnå detta behöver vi sträva efter att lära oss mer om honom, ständigt leva våra liv i harmoni med hans evangelium och göra dagliga, hängivna ansträngningar att fokusera på allt som är gott.

I våra ansträngningar att förena vårt liv med Frälsaren kan vi bli förvirrade över vad det innebär att bli perfekta (eller fullkomliga) i Kristus och perfektionism. Min kära, skulle du vilja säga något om det?

Syster Rosana Soares: Ja. Jag vill upprepa vad äldste Vern Stanfill i de sjuttios kvorum har lärt om det här. Han sa att vi måste minnas att perfektionism inte är detsamma som att bli fullkomnad i Kristus. Perfektionism kräver en omöjlig, självförvållad norm som jämför oss med andra. Den orsakar skuldkänslor och ångest och kan få oss att vilja dra oss undan och isolera oss.

Att bli fullkomnad i Kristus är en annan sak. Det är processen – kärleksfullt vägledd av den Helige Anden – att bli mer som Frälsaren. Normerna sätts upp av en vänlig och allvetande himmelsk Fader och definieras tydligt i de förbund vi inbjuds att ta till oss. När vi tar emot Frälsarens inbjudan att komma till honom inser vi snart att vårt bästa räcker och att en kärleksfull Frälsares nåd kompenserar för skillnaden på sätt som vi inte kan föreställa oss.

Äldste Soares: Mina vänner, att hänge sig åt detta mönster är tveklöst en gradvis, livslång process och det kräver mer än enbart övertygelse. Men när vi anammar det kommer vi att uppleva glädje, frid och andlig tillväxt och Frälsarens egenskaper kan bli en del av vår karaktär, och hans bild kan bli inpräntad i vårt ansikte.

Jag har själv sett hur man genom att fokusera sitt liv på Frälsaren får styrka att övervinna svårigheter, svagheter och livets smärtor, vilka är extremt svåra att bära utan hans hjälp och helande kraft. Jag har en vän som just nu går igenom en allvarlig sjukdom, och prognosen är inte positiv. Den här vännen är inte bekymrad över den här framtiden. Hennes enda önskan är att veta om hon har varit tillräckligt modig i sitt vittnesbörd om Frälsaren Jesus Kristus i sitt liv. Det är uppenbart för mig att den här vännen har fokuserat sitt liv på Frälsaren och har känt hans utsträckta armar omfamna henne, särskilt under en sådan prövande tid.

President Nelson har lärt: ”Det krävs medveten och konsekvent ansträngning för att fylla det dagliga livet med Frälsarens ord, lärdomar och sanningar.” Inget inbjuder Anden mer än att fokusera vår blick på Jesus Kristus.

Mina kära vänner, jag tror att vi närmar oss slutet av vår underbara upplevelse tillsammans. Innan jag ger er mina avslutande ord skulle jag vilja inbjuda vår kära broder och syster Webb, och sedan min kära fru, att delge korta vittnesbörd. Vill ni göra det? Tack.

Syster Kristi Webb: Bröder och systrar, jag älskar vår Frälsare Jesus Kristus. Att få en förståelse för hans fullkomliga kärlek för mig förändrade mitt liv. Han förändrade mig. Jag vittnar om att han lever. Jag vittnar om att han älskar var och en av oss. Jag vittnar om att han gav sitt liv för att återlösa oss. Hans exempel på ödmjukhet, lydnad och kärlek inspirerar mig dagligen. Han lär mig hur jag kan lita på och tjäna min himmelske Fader. Han är mitt ljus, min styrka och mitt hopp. I Jesu Kristi namn, amen.

Broder Chad H Webb: Det är en sådan förmån för oss att få vara med er i kväll och att vara med äldste och syster Soares. Jag skulle vilja lägga till mitt vittnesbörd om äldste Soares kallelse som en Herren Jesu Kristi apostel. Jag vet också att president Nelson är Herrens profet på jorden i dag. Jag vill även vittna om att vår himmelske Fader älskar er. Han har en fullkomlig lycksalighetsplan för att rädda och upphöja sina barn. Jesus Kristus är den centrala gestalten i den fullkomliga planen och är världens Frälsare och Återlösare. Han är vårt fullkomliga exempel. Han är den levande Kristus. Han är återlösningens Gud. Vi kan lita på honom av hela vårt hjärta. Jag är så tacksam att få vara medlem i hans kyrka och för alla välsignelser vi har genom hans återställda evangelium. I Jesu Kristi namn, amen.

Syster Soares: Mina kära vänner, jag är så tacksam att ha en Gud som är delaktig i det lilla i våra liv. Han vet vad vi behöver och han har svaren på våra frågor. Allt vi behöver göra är att fråga! När vi visar vårt tålamod, vår tacksamhet och vår tro på honom i uppriktig bön är han alltid där, redo att hjälpa oss. Han kommer aldrig att lämna oss. Även om vi inte känner hans närvaro är han alltid där.

Och det som ger mig mest hopp är att veta att vi har en Frälsare som leder sin kyrka på jorden genom president Nelson och sina profeter, siare och uppenbarare. I vår Frälsares, Jesu Kristi, namn, amen.

Skriv ut