Andakter 2024
Stärka våra vittnesbörd


Stärka våra vittnesbörd

Världsomfattande andakt för unga vuxna

Söndagen den 18 februari 2024

Äldste Ulisses Soares: Låt oss nu börja med det första ämnet, ”stärka våra vittnesbörd”.

PERU HUANCAYO – FRÅGA 2

Äldste Soares, min fråga är: Hur kan vi inse när vi håller på att somna andligt och hur kan vi undgå det?

BOLIVIA LA PAZ – FRÅGA 6

Äldste Soares, vilket råd skulle du vilja ge till unga människor som lever efter evangeliet, vet att det är sant i sinnet men inte känner det i sina hjärtan?

CHILE CONCEPCIÓN – FRÅGA 11

Hej, äldste Soares. Min fråga är: Vad är det bästa sättet att hjälpa närstående återvända till evangeliets stig efter att ha varit inaktiva i många år?

Äldste Soares: Mina kära vänner, ett sant vittnesbörd om evangeliet är ett personligt vittne till våra själar genom den Helige Anden om att vissa fakta av evig betydelse är sanna. Detta personliga vittne skapar en växande önskan inom oss att vända våra hjärtan till Frälsaren i tro och omvändelse, uppleva en hjärtats förvandling, motta frälsningens förrättningar och ingå förbund att fortsättningsvis följa honom under vår jordiska resa. Det medför Jesu Kristi återställda evangeliums ljus i våra liv och fokuserar oss alla mot samma mål: att återvända till vår Fader i himlen. Ett starkt vittnesbörd blir vår motivation att göra bättre i det här livet och en ogenomtränglig fästning som beskyddar oss från Satans obevekliga attacker.

Frälsaren har fastslagit vägen för oss att stärka vårt vittnesbörd och att undvika att bli andligt svaga och falla i den andliga apatins fälla. Han sa: ”Lär av mig och lyssna till mina ord. Vandra i min Andes ödmjukhet, och du ska ha frid i mig.” Herren lovade själv att han skulle leda våra vägar om vi accepterade den här inbjudan.

För några år sedan undervisade vår käre profet president Russell M. Nelson om behovet av att väcka vårt andliga momentum. Han sa: ”Vi har aldrig behövt positivt andligt momentum mer än vi gör nu, för att bromsa farten varmed ondskan och tidens mörka tecken intensifieras.” Han föreslog fem specifika saker vi kan göra som kan hjälpa oss att bibehålla ett positivt andligt momentum och därmed påverka vårt vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium. Här är de: 1) Gå in på förbundsstigen och stanna kvar där, 2) upptäck glädjen i daglig omvändelse, 3) lär dig om Gud och hur han verkar, 4) sök och förvänta dig underverk, och 5) avsluta konflikterna i ditt personliga liv. Mina kära vänner, som profeter alltid gör följs deras undervisning av löften: ”När ni agerar efter dessa strävanden lovar jag att ni kan fortsätta framåt på förbundsstigen med ökat momentum, oavsett vilka hinder ni möter. Och jag lovar er större styrka att motstå frestelser, mer sinnesfrid, frihet från rädsla och större enighet i era familjer.” Det var vad profeten sa.

Mina vänner, tro visas genom handlingar, och handlingar uppbygger och stärker vårt vittnesbörd. När vi handlar i tro på det vår käre profet har undervisat oss om, kommer vårt vittnesbörd om Frälsaren och hans evangelium att stärkas, vi kommer att hålla Kristus levande inom oss, och vi kommer att leva våra liv ”rotade och uppbyggda i honom och grundade i tron … Och [vi låter vår] tacksamhet flöda över.” Och ni kommer att känna mer entusiasm för evangeliet, känna den Helige Andens inflytande oftare i era liv och få större andlig motståndskraft samt beskydd mot andlig apati och ett försvagat vittnesbörd.

Kära du, har du något att säga om att hjälpa andra som har förlorat sitt vittnesbörd att återvända till förbundsstigen?

Syster Rosana Soares: Ja. Jag tror och har alltid trott att det bästa sättet att hjälpa en närstående återvända till evangeliets stig är att älska Gud och den personen väldigt mycket och att vara det bästa föredömet man kan vara. Ni kan uppmuntra dem att lära känna Gud och glädjas åt Frälsarens fullkomliga kärlek, utan att fördöma dem orättfärdigt eller nedvärdera dem. Ju mer vi älskar Gud och lyder hans bud, desto mer känner vi kärlek för personen och önskar att han eller hon ska kunna få evangeliets välsignelser oavsett var de befinner sig på lärjungeskapets stig. Jag tror att människor måste få känna sig väldigt älskade även om deras beslut tar dem bort från förbundsstigen.

Skriv ut