Andakter 2024
Att utstå prövningar


Att utstå prövningar

Världsomfattande andakt för unga vuxna

Söndagen den 18 februari 2024

Äldste Ulisses Soares: Mycket bra. Tack. Låt oss nu se frågorna som rör ”att utstå prövningar”.

GHANA – FRÅGA 7

Äldste Soares, jag skulle vilja veta varför det alltid är så svårt när det gäller att utöva tro i svåra tider.

CHILE CONCEPCIÓN – FRÅGA 8

Hej äldste Soares! Min fråga är som följer: Hur skulle du hjälpa någon som har lidit så mycket i sitt liv att det verkar som att de aldrig har mottagit Jesu Kristi evangeliums välsignelser?

SPANIEN BILBAO – FRÅGA 2

Äldste Soares, i kyrkan har vi värdiga unga människor som har kunnat verka som missionärer och som fortsätter att tjäna både i kyrkan och i samhället. Men trots sitt tjänande har de inte kunnat se de utlovade välsignelserna. Vad skulle du säga till dessa unga människor vars resa på jorden inte har blivit så välsignad som de blev lovade?

Äldste Soares: Tack så mycket för dessa utmärkta frågor. Ett väldigt vanligt missförstånd bland många av oss är att om vi strävar av all vår kraft att följa Herrens vilja och lever ett rättfärdigt liv så kommer inget dåligt att hända oss. När vi accepterade vår himmelske Faders plan innan jordelivet så visste vi att vi skulle erfara glädje såväl som prövningar under vår resa genom jordelivet. Att gå igenom dessa ibland svåra omständigheter är en del av vår lärandeprocess för att kunna kvalificera oss för att återvända till vår himmelske Faders närhet. Så sanningen är den att vi kommer att möta motgångar i livet oavsett hur rättfärdiga vi är. Å andra sidan kommer konsekvenserna av goda handlingar säkerligen att komma, men ibland inte omedelbart. Dessa välsignelser kan komma i en annan tid än vår egen och enligt Faderns vilja, han som i sin visdom och sitt allvetande vet vad vi behöver och vad som är bäst för oss i det här livet.

Så en av de viktigaste sakerna vi kan göra när vi står inför motgångar i jordelivet är att vända vårt hjärta och vår tillit till Frälsaren. Och när vi gör det kommer vi inte bara att finna den tröst vi söker efter, utan också få ökad tro och ökat vittnesbörd om att Frälsaren och hans försoning är verklig. Kristus led smärtor, plågor och frestelser av alla slag så att han kunde vara fylld med barmhärtighet och veta hur han ska bistå oss enligt våra skröpligheter. Frälsaren kan, bättre än någon annan, läka följderna av alla jordelivets prövande omständigheter. Under vissa omständigheter kanske vi inte omedelbart botas fysiskt från vår smärta eller sjukdom, men vi kan bli andligt helade när vi får styrka, förståelse och tålamod att bära de bördor som läggs på oss. Så när vi vänder vårt hjärta till vår Frälsare kommer han att utföra underverk i våra liv.

En annan sak att begrunda är att vi kan se på våra prövningar som möjligheter att växa i stället för att tillåta oss själva att vara nedtyngda av dem. Jag försäkrar er, mina vänner, att när vi gör på detta sätt kan vi få möjligheter att visa Herren och oss själva att vi kan och ska göra allt det som Herren har befallt oss att göra – och komma närmare det som är av evigt värde trots våra omständigheter. Han vet att vi kan göra det som är svårt! Han ger oss mycket kraft.

Som äldste Orson F. Whitney, en av återställelsens apostlar, lärde: ”Ingen smärta vi genomlider, ingen prövning vi genomgår är bortkastad. Den bidrar till vår fostran, till att utveckla sådana egenskaper som tålamod, tro, själsstyrka och ödmjukhet … [och] när vi genomgår det med tålamod, bygger [den] upp vår karaktär, renar våra hjärtan, utvidgar våra själar och gör oss mer ömsinta och kärleksfulla, mer värdiga att kallas Guds barn … Det är genom sorg och lidande, hårt arbete och prövningar som vi får den utveckling som vi kom hit för att få.”

Mina vänner, att utveckla tålamod hjälper oss att se på livet ur ett evigt perspektiv, och det blir ett helande inflytande på vår själ. Genom att lära oss genom vår egen erfarenhet kan vi få empati och medkänsla för andra och kan hjälpa till att lyfta dem i deras svåra stunder.

Min kära, vill du säga något om det här viktiga ämnet?

Syster Rosana Soares: Ja, min kära. Det finns de som reagerar olika på samma prövning eller ständiga lidande.

Några av dem tror att de blir förfinade i vår högste Skapares händer, han som är vår Gud. Andra tror att Herren har glömt dem och frågar alltid ”varför?” inför dessa omständigheter. Andra handlar i tålamod och tro på Jesus Kristus och kan se och acceptera Herrens vilja att hjälpa dem för att andligen kunna hela sin själ. Vi är här på jorden för att lära och växa. Lite i taget kommer vi att se frukterna av våra ansträngningar; vi behöver bara fortsätta och ha tålamod. Det har aldrig varit enkelt, och det är därför vi har vår Frälsare Jesus Kristus!

Äldste Soares: Tack, kära du. Mycket insiktsfulla kommentarer.

Några av våra utmaningar kommer som ett resultat av jordelivets villkor, och de fortsätter inte in i nästa liv. I dag kanske vi inte helt förstår alla orsaker till våra prövningar eller möjligheterna de ger oss att växa. När vi tålmodigt härdar ut i rättfärdighet, kan Herren uppenbara för oss en större förståelse för våra prövningar och deras syfte i våra liv.

Slutnoter

  1. Se Alma 7:11–12.

  2. Som det citerades av Spencer W. Kimball i Faith Precedes the Miracle (1972), s. 98. Brigham Young sa också: ”Varje prövning och erfarenhet ni har gått igenom är nödvändig för er frälsning” (Kyrkans presidenters lärdomar: Brigham Young [1997], s. 262).

Skriv ut