2021
Gods wijsheid gaat de geslepenheid van de duivel altijd te boven
Februari 2021


‘Gods wijsheid gaat de geslepenheid van de duivel altijd te boven’, Voor de kracht van de jeugd, februari 2021, 16–19.

Kom dan en volg Mij

Gods wijsheid gaat de geslepenheid van de duivel altijd te boven

Je kunt te weten komen wat Joseph Smith ook te weten kwam: Gods wijsheid zegeviert uiteindelijk altijd.

Afbeelding
jongeman tast in mist

Illustraties, id-work

We horen of lezen vaak dat in de vroege kerkgeschiedenis 116 pagina’s van het manuscript van het Boek van Mormon verloren zijn gegaan. Er zijn in elk geval twee redenen waarom het verhaal van deze gebeurtenis zo vaak ter sprake komt: (1) twee openbaringen in de Leer en verbonden (afdeling 3 en 10) staan er rechtstreeks mee in verband, dus komen we het in onze Schriftstudie regelmatig tegen; en (2) de blijvende lessen die Joseph Smith uit deze ervaringen leerde, kunnen ons in deze tijd op veel manieren van nut zijn.

Een van die lessen verwoordde de Heer als volgt: ‘Mijn wijsheid [is] groter dan de geslepenheid van de duivel’ (Leer en Verbonden 10:43). De Heer wil dat we op Hem vertrouwen. Doen we dat, dan nemen we in begrip, kracht en gemoedsrust toe.

Wat Joseph Smith meemaakte

Toen de 116 pagina’s verloren waren geraakt, zei de Heer dat Joseph Smith dat gedeelte van de gouden platen niet opnieuw moest vertalen. Kwaadwillende lieden waren erop uit om mensen te misleiden door verschillen tussen de twee vertalingen aan te tonen. Maar de Heer had Nephi eeuwen daarvoor opgedragen om de kleine platen te maken, en had Mormon opgedragen om die in zijn kroniek op te nemen. Joseph kon de vertaling dus vanaf dat punt hervatten, en het Boek van Mormon staat ons nu ter beschikking. (Zie Leer en Verbonden 10; 1 Nephi 9; Woorden van Mormon.)

Afbeelding
gouden platen en Boek van Mormon

De duivel en de lieden die hij voor zijn doeleinden gebruikte, hadden een geslepen plan gesmeed, maar de wijsheid van de Heer stak daar een stokje voor.

De geslepenheid van de duivel

De geslepenheid van de duivel kan veel vormen aannemen, maar de kern van zijn boodschap is altijd: ‘Geloof er niet in.’ Dat was de opzet van de allereerste boodschap van de tegenstander aan Adam en Eva’s kinderen nadat hun ouders ze in het heilsplan hadden onderwezen (zie Mozes 5:13). En diezelfde boodschap vormt de kern van zijn geslepen plannen in deze tijd.

Waar wil de duivel je dan niet in laten geloven? Eigenlijk in alles wat waar of goed is. Als hij je ertoe kan brengen om niet te geloven in het bestaan van onze hemelse Vader, Jezus Christus, het heilsplan, de Schriften, de geboden, de herstelling en de profeten, dan heeft hij zijn doel bereikt. Dan kan hij je makkelijker aan diverse verleidingen laten toegeven, en je van waarheid, bekering en verhoging weghouden.

En hoe brengt hij je ertoe om niet te geloven? Door angst, onzekerheid en twijfel in je gemoed te zaaien.

Een voorbeeld voor deze tijd

Tegenwoordig richt de duivel zijn boodschap van ongeloof bijvoorbeeld (net als in de tijd van Joseph Smith) vooral tegen Joseph Smith en zijn werk als de profeet van de herstelling. Mensen zullen proberen je te overtuigen dat Joseph Smith geen profeet was en dat het Boek van Mormon niet waar is. Als je online gaat zoeken, zou je de indruk kunnen krijgen dat er stapels bewijzen zijn tegen de profeet en zijn werk. Maar dat is een geslepen en bedrieglijke voorstelling van zaken.

Er waren in de tijd van Joseph Smith al mensen die hem met leugens en bedrog in diskrediet wilden brengen. Vandaag de dag zijn er mensen die je aandacht vestigen op slechts één reeks eenzijdige of verwrongen feiten over de profeet of het Boek van Mormon. Ze willen niet dat je het complete plaatje ziet; ze willen dat je in twijfel blijft steken.

Drie adviezen

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft deze drie adviezen voor het bestuderen van de profeet Joseph Smith gegeven: ‘Heb geduld, wees niet oppervlakkig en negeer de Geest niet.’ (‘The Prophet Joseph Smith’ [toespraak tijdens een devotional aan de BYU–Idaho, 24 september 2013], byui.edu/devotionals.)

  1. Heb geduld. De Heer zegent ons altijd voor ons geduld en geloof. Als we geduldig en gelovig blijven, wordt wat onduidelijk is in de loop van de tijd vaak duidelijker. En sommige ‘bewijzen’ die mensen vandaag tegen de profeet inbrengen, worden morgen wellicht afgedaan vanwege nieuwe bewijzen die een en ander weerleggen.

  2. Wees niet oppervlakkig. Als we onze studie grondig aanpakken, blijven we niet opgescheept zitten met iemand anders’ opzettelijk beperkte, negatieve kijk, en krijgen we een totaalbeeld van de profeet – van de feiten en de context. We zullen zien dat de vruchten van zijn werk zeker goed zijn.

  3. Negeer de Geest niet. Als we aandacht schenken aan de gedachten, influisteringen en gevoelens van de Heilige Geest, zijn we veel beter in staat om waarheid te verkrijgen en te begrijpen. We zullen dan voorwaarts kunnen gaan en geestelijk groeien, zelfs als we niet alle antwoorden op onze vragen hebben.

Gods wijsheid

Gods wijsheid is inderdaad groter dan de geslepenheid van de duivel. Ook al snappen we niet alle redenen achter de geboden van de Heer, we kunnen nog steeds op Hem en zijn profeten vertrouwen.

Nephi wist niet waarom de Heer hem vroeg om de kleine platen te maken. Hij had geen weet van de 116 pagina’s en de plannen om Joseph Smith 2400 jaar later in diskrediet te brengen. Maar Nephi wist wel dat het ‘met een wijs doel in [Gods] bestel’ was en dat hij op de Heer kon vertrouwen (zie 1 Nephi 9:5–6).

We kunnen vandaag de dag ook op de Heer vertrouwen, zelfs als we niet alle redenen kennen achter de raad die Hij ons bij monde van zijn profeten geeft. We kunnen in Jezus Christus en zijn gekozen profeet van de herstelling, Joseph Smith, blijven geloven en op hen vertrouwen, ook als niet al onze vragen zijn beantwoord. We kunnen op de timing van de Heer vertrouwen. We kunnen hoop blijven koesteren, ook als onze moeilijkheden angstaanjagend en overweldigend lijken.

We kunnen dit alles doen, want Gods wijsheid gaat de geslepenheid van de duivel hoe dan ook altijd te boven. Gods wijsheid zal altijd zegevieren.

Afdrukken