2021
Del evangeliet med andre over hele verden
Juni 2021


“Del evangeliet med andre over hele verden”, Til styrke for ungdom, juni 2021, 8–11.

Del evangeliet med andre over hele verden

La oss alle stå urokkelig og uttale oss i tro når vi deler vårt budskap med verden.

Tilpasset fra en avslutningstale ved Brigham Young University – Hawaii som ble holdt 15. desember 2007.

Bilde
ung kvinne som holder en mobiltelefon med Mormons bok på skjermen

Jeg husker da far kom hjem med nabolagets første fjernsynsapparat. Alle vennene mine kom hjem til oss og så med undring på at det svart-hvite bildet kom gjennom den lille, kvadratiske kassen på 12 tommer.

Da jeg tok fatt på min misjon i England i 1948, fikk man for det meste nyheter gjennom aviser og radio.

Hvor annerledes deres verden i dag er. Dere lever i fremtidens verden, hvor oppfinnelser som ikke engang er drømt om, vil komme i deres levetid. Hvordan vil dere bruke disse storartede oppfinnelsene? Eller nærmere bestemt, hvordan kan dere bruke dem til å fremme Herrens verk?

Verktøy for å dele

Gjennom århundrene har Herren hatt en hånd med i å inspirere folk til å finne opp verktøy som letter evangeliets utbredelse. Kirken har tatt i bruk og tatt til seg disse verktøyene, blant annet trykte medier, kringkastingsmedier og nå Internett og sosiale medier.

Internett og sosiale medier gjør det mulig for alle å få sin stemme hørt, og det revolusjonerer samfunnet. Dette har muliggjort en verdensomspennende samtale om nesten alle emner, innbefattet religion, og nesten alle kan delta.

Delta i samtalen

Ordet samtale er viktig. Det pågår stadig samtaler om Kirken. Disse samtalene vil fortsette enten vi velger å delta i dem eller ikke. Vi kan ikke bare stå på sidelinjen mens andre, herunder våre kritikere, forsøker å definere hva Kirken forkynner. Noen av disse samtalene følges av tusener eller til og med millioner, men mesteparten er i adskillig mindre målestokk. Alle disse samtalene har imidlertid en viss innflytelse på dem som deltar i dem. Oppfatninger om Kirken etablerer seg én samtale om gangen.

Dere vet alle at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges medlemmer stadig blir påminnet om og oppfordret til alltid å dele evangeliet med andre. Kirken prøver alltid å finne de mest effektive måtene å formidle vårt budskap på.

Å forkynne evangeliets gjengivelse har alltid vært spesielt for meg. Jeg elsket å være misjonær i England. Jeg elsket å være misjonspresident i Canada. Og jeg elsker mitt nåværende kall, som gir meg anledninger til å dele budskapet om evangeliets gjengivelse med verden og bære vitnesbyrd om at Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus viste seg for Joseph Smith i 1820. Gjennom Joseph ble evangeliet som Jesus opprettet på nytestamentlig tid, bragt tilbake. Det hadde gått tapt da oldtidens apostler døde. Jeg kan fortelle verden at jeg vet at prestedømsmyndighet og den nytestamentlige kirkes lære og ordinanser igjen finnes på jorden. Dette er det viktigste arbeidet vi kan delta i.

La meg nå be dere slutte dere til samtalen ved å delta på Internett, spesielt med sosiale medier, for å dele evangeliet med andre og forklare gjenopprettelsens budskap enkelt og tydelig.

Bilde
ung mann som bruker smarttelefon

Hva dere kan gjøre

De fleste av dere vet allerede at det finnes mange måter å begynne å dele det dere vet er sant på. Dere kan laste ned videoer fra Kirken og andre passende nettsteder og dele dem med vennene deres. Dere kan kommentere innlegg om Kirken og gi uttrykk for deres synspunkter med hensyn til om disse innleggene gir riktig informasjon. Dette krever naturligvis at dere og alle medlemmer av Kirken forstår evangeliets grunnleggende prinsipper.

Andre har spilt inn og lagt ut sitt vitnesbyrd om gjenopprettelsen, Mormons boks læresetninger og andre emner i evangeliet på YouTube og andre populære videodelingsnettsteder. Dere kan også på denne måten fortelle deres egen historie til dem som ikke er medlem av Kirken. Bruk historier og ord som folk vil forstå. Snakk ærlig og oppriktig om den innflytelse evangeliet har hatt i deres liv, om hvordan det har hjulpet dere å overvinne svakheter eller utfordringer og hjulpet dere å definere deres verdier. Målgruppen kan ofte være liten, men den kumulative virkningen av tusenvis av slike historier kan være stor. Den samlede innsatsen er absolutt verdt utfallet, selv om bare noen få blir påvirket av deres ord om tro og kjærlighet til Gud og hans Sønn Jesus Kristus.

Gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium har utvilsomt hatt stor innflytelse på deres liv. Den har bidratt til å forme hvem dere er og hvordan deres fremtid vil bli. Vær ikke redde for å fortelle andre om deres erfaringer som en som prøver å følge Herren Jesus Kristus. Vi har alle interessante historier som har påvirket vår identitet. Å dele disse historiene er en ufarlig måte å snakke med andre på. Dere kan også bidra til å overvinne mange misoppfatninger om Kirken i deres påvirkningsområde.

Bilde
ungdom som snakker sammen ved stranden

Husk hvem dere er

Enhver Kristi disippel vil være mest effektiv og gjøre mest godt ved å opptre på en måte som er verdig en som ønsker å følge Frelseren. Samtaler som fokuserer på å stille spørsmål ved, debattere eller tvile på evangeliets prinsipper, gjør lite for å bygge Guds rike. Apostelen Paulus har formant oss til ikke å skamme oss “ved evangeliet, for det er en Guds kraft til frelse” (Romerne 1:16). La oss alle stå urokkelig og uttale oss i tro når vi deler vårt budskap med verden.

Når dere deltar i disse samtalene, må dere huske hvem dere er. Dere er siste dagers hellige. Det er aldri behov for å krangle eller strides med andre om vår tro. Vi behøver aldri innta forsvarsposisjon eller bli fiendtlig innstilt. Vårt standpunkt står fast – Kirken er sann. Vi trenger ganske enkelt å føre en samtale, slik venner i samme rom ville gjort, alltid ledet av Åndens tilskyndelser og alltid mens vi husker Herren Jesu Kristi forsoning, som minner oss om hvor dyrebare vår himmelske Faders barn er.

Måtte Herren velsigne dere, veilede dere, inspirere dere og opplyse deres sinn, slik at dere kan vite hvordan dere skal delta i denne omfattende, verdensomspennende samtalen som pågår. La deres røst bli hørt idet dere forkynner det store og strålende budskapet om gjengivelsen av fylden av Jesu Kristi evige evangelium.

Skriv ut