2021
Søg Zion og Herrens velsignelser
September 2021


»Søg Zion og Herrens velsignelser«, Til styrke for de unge, sept. 2021, s. 2-5.

Kom og følg mig

At søge Zion og Herrens velsignelser

Lære og Pagter 97:21

Opbygning af Zion er et stort ansvar, men det medfører også store belønninger.

Billede
pige, der studerer skrifterne

Himlens første store sandhed er, at Gud elsker os af hele sit hjerte, kraft, sind og styrke. Han ønsker det allerbedste for os – det har han altid gjort, og det vil han altid gøre. Han ønsker, at vi skal være lykkelige – ikke midlertidigt eller overfladisk lykkelige, men dybt og evigt lykkelige, som han er. Han ønsker, at vi skal udvikle os og nå vores guddommelig potentiale som Guds sønner og døtre.

Jeg ved godt, at det ikke altid er let. Mange af jer møder vanskeligheder og personlige prøvelser, der nogle gange kan virke overvældende. I har sikkert overvejet jeres egen situation, nogle af omstændighederne i jeres familie eller problemerne blandt nationerne rundt om i verden og tænkt:»Hvordan skal jeg komme igennem denne labyrint af udfordringer?« Et svar vil måske overraske jer: Søg efter at opbygge Zion.

Hvor er Zion?

Billede
Jesus Kristus med fiskere

Elsker du mig mere end de andre? af David Lindsley

Ned igennem historien har Gud jævnligt kaldet sit folk til at etablere Zion. Det var som regel et bestemt sted, hvor Guds folk kunne være fri for verdens indflydelse og leve i harmoni med hinanden. Men i denne sidste store uddeling er Zion ikke begrænset til en geografisk placering. I vore dage kan Zion være hvor som helst, der findes et trofast medlem af Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Herren har beskrevet disse Zions folk som »af ét hjerte og ét sind« (Moses 7:18) og »rene af hjertet« (L&P 97:21). Kort sagt så tænker vi ikke længere på Zion som, hvor vi skal bo, men hvordan vi skal leve.

Mange vidunderlige velsignelser venter jer, når I gør jeres bedste for at opbygge Zion, for at være som Frelseren har brug for, at I er, og for at hjælpe med at bane vejen for hans tilbagekomst til jorden. Sådan en indsats kræver arbejde og stor tro, men det vil også bringe langvarig lykke og glæde. Jeg håber, at I finder dette lige så rørende og spændende, som jeg gør! Som præsident Russell M. Nelson har sagt kan intet – bogstaveligt talt intet – være vigtigere.1 Og vi må deltage! Vi er soldater, som kæmper for sandheden. Vi har ikke kugler, men bandager! Vi er kaldet til at hjælpe med at helbrede verden og skabe en verdensomspændende menighed af mennesker, som Frelseren kan komme til.

Elsk Gud og jeres næste

Billede
unge, der tager en gruppeselfie

Vi kan opnå denne slags familie eller nabolag eller nation ved at overholde buddet om at elske. Og jo mere vi elsker Gud, jo mere vil vi elske vores næste og finde måder, vi kan velsigne dem på. Vi har medmennesker at velsigne, fattige at opløfte og godt at gøre overalt.

Herren beskrev engang dette ansvar og denne velsignelse på denne måde:

»Vær derfor trofast; … bistå de svage, opløft de nedhængende hænder, og styrk de matte knæ.

Og hvis du er trofast indtil enden, skal du få en krone af udødelighed og evigt liv i de boliger, som jeg har beredt i min Faders hus« (L&P 81:5-6).

Stå fast ved sandheden

Billede
drenge, der snakker

Når Gud kalder os til at opbygge Zion, kalder han os til at stå fast ved sine lærdomme og at stå fast i vores tro. Det vil ikke altid være let eller behageligt at gøre, men vi må gøre det – med medfølelse, ydmyghed, forståelse og aldrig svigtende næstekærlighed til andre. I vores bestræbelse på at etablere Zion vil vi helt sikkert støde på dem, som måske ser anderledes ud, eller ikke klæder sig eller opfører sig passende. Når vi møder den slags mennesker, må vi sørge for at opføre os retfærdigt, ikke selvretfærdigt. I sådanne situationer er det bedste, vi kan gøre, selv at opføre os ordentligt og udvise »uskrømtet kærlighed« til dem (se L&P 121:41).

Jeg ønsker, at andre får del i de velsignelser, jeg har, men nogle gange spekulerer jeg på, hvordan jeg kan dele dem på en måde, der ikke virker stødende eller som kan misforstås. Dette skriftsted har hjulpet mig gennem alle mine kirkekaldelser og personlige ansvarsområder som Kristi discipel.

»Derfor, sandelig siger jeg jer: Opløft jeres røst for dette folk; udtal de tanker, som jeg vil indgive jer i hjertet, så skal I ikke blive beskæmmet for mennesker.

For det skal blive givet jer i samme stund, ja, i samme øjeblik, hvad I skal sige.

Men jeg giver jer den befaling, at hvad som helst I kundgør i mit navn, det skal I i alle ting kundgøre i hjertets alvor, i en ånd af sagtmodighed.

Og jeg giver jer dette løfte, at for så vidt som I gør dette, skal Helligånden blive udgydt for at bevidne alt, hvad I end skal sige« (L&P 100:5-8).

En velsignelse fremover

Billede
unge i byen

Mine kære unge venner, der vil komme udfordrende dage, men jeres liv vil i sidste ende blive storslået, når I giver jeres hjerte til Gud, elsker Herren Jesus Kristus og gør jeres bedste for at efterleve evangeliet. Hvis I er trofaste, vil Zion være der, hvor I er. Jeg velsigner jer til at kunne tage imod det med glæde. Der venter jer så meget godt fra Herren!

Note

  1. Se Russell M. Nelson, »Zions ungdom« (verdensomspændende foredrag for unge, 3. juni 2018) s. 8, hhttps://www.churchofjesuschrist.org/study/broadcasts/worldwide-devotional-for-young-adults/2018/06/hope-of-israel?lang=dan.

Udskriv