2021
Skab den bedste udgave af jer selv
September 2021


»Skab den bedste udgave af jer selv«, Til styrke for de unge, sep. 2021, s. 6-7.

Kom og følg mig

Skab den bedste udgave af jer selv

Fem måder at skabe et lykkeligt liv på.

Lære og Pagter 95:13-14

Billede
røntgenbillede af ung kvinde, tempelskitse

Illustrationer: Juliet Percival

Da Herren befalede Joseph Smith at bygge templet i Kirtland, overlod han ham ikke bare til selv at finde ud af, hvordan han skulle gøre det. Han afslørede en plan, der ville føre til succes.

»Lad huset bygge, men ikke på verdens måde,« erklærede Herren. »Lad det derfor bygge på den måde, som jeg skal vise« (L&P 95:13-14). Herren gav derefter vejledning i, hvordan templet skulle bygges (se L&P 95:15-17).

Heldigvis har Herren vist os mere end bare, hvordan man bygger templer. Han har også givet os vejledning for at hjælpe os til blive den bedste person, vi kan blive. Når vi følger den, bygges vores liv »ikke på verdens måde«, men på den måde, Herren har tiltænkt.

Her er fem måder at skabe et lykkeligt liv på, der er centreret om Jesus Kristus.

Byg en sikker grundvold

Enhver arkitekt eller bygningsarbejder kan fortælle jer, at et solidt fundament er afgørende for enhver bygning. Helaman sagde, at den bedste grundvold for vores liv er »klippen, vor forløser, som er Kristus, Guds Søn« (Hel 5:12). Vi kan gøre Jesus Kristus til vores grundvold ved at komme til ham og følge hans lære. Hvordan går det med at gøre Frelseren til jeres livs grundvold?

Tjen andre

Billede
fødder

En anden god måde at bygge vores liv på er, ifølge præsident Dieter F. Uchtdorf, tidligere andenrådgiver i Det Første Præsidentskab, når »vi er på vores fødder og tjener Herren og dem omkring os«.1 Hvis vi vender os til ham, vil han lære os, hvad vi må gøre for at blive mere som ham. Og I vil ikke kun være til velsignelse for dem, I tjener, men I vil også blive velsignet.

Skab en regelmæssig rutine omkring bøn og studium af skriften

Billede
bedende hænder

En anden måde at bygge et lykkeligere liv på er at opbygge et forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus. En god måde at gøre dette på er via bøn og studium af skriften.

Præsident Uchtdorf har sagt: »For at styrke vores forhold til Gud har vi brug for meningsfuld tid alene sammen med ham. Når vi stille fokuserer på daglig, personlig bøn og skriftstudium … vil dette være en god investering af vores tid og kræfter til at komme vor himmelske Fader nærmere.«2

Bøn er en mulighed for at kommunikere med vor Fader i himlen. Han kender os, elsker os og ønsker at høre fra os! Når vi beder oprigtigt, takker ham og beder om de ting, vi har brug for, hører han på os og svarer altid på sin egen måde og til sin egen tid.

Når det gælder studium af skriften, findes der ikke kun én måde at gøre det på. Det vigtige er, at I gør det! Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Daglig fordybelse i Guds ord er afgørende for åndelig overlevelse«.3 At bruge tid på skrifterne hver dag vil uden tvivl hjælpe jer med at bygge et liv af tro og styrke.

Omgiv jer med dem, som opmuntrer jer til at gøre godt

Billede
dreng med udstrakte arme

Vor himmelske Fader ønsker, at vi omgås og opbygger forhold til andre – især familie og venner. Vi formes ofte af dem, vi tilbringer tid sammen med. Uanset, om det er medlemmer af Kirken eller ikke, bør I omgive jer med mennesker, som hjælper jer med at efterleve evangeliet, overholde Herrens standarder og blive et bedre menneske. I kan også hjælpe dem omkring jer med at gøre det samme. Hvilke af jeres venner hjælper jer med at bygge jeres grundvold på retskaffenhed?

Find glæde i at bygge jeres grundvold

Der er mange andre måder, I kan bygge jeres liv på, så det bliver åndeligt stærkt og lykkeligt, såsom at gå i kirke og deltage i nadveren, at indgå og overholde pagter og følge de levende profeters råd.

Det er vigtigt at huske, at alle disse ting kræver arbejde og tager tid. Der er altid mere at opbygge og at lære, men I behøver ikke at gøre det alene. Herren vil hjælpe jer hver dag, når I prøver at gøre jeres bedste for at bygge et liv, som I og han kan være stolte af, og som vil bringe jer glæde.

Noter

  1. Dieter F. Uchtdorf, »Venter på vejen til Damaskus«, aprilkonferencen 2011 (Liahona, maj 2011, s. 76).

  2. Dieter. F. Uchtdorf, »Det, der betyder mest«, oktoberkonferencen 2010 (Liahona, nov. 2010, s. 21).

  3. Russell M. Nelson, »Hør ham«, aprilkonferencen 2020 (Liahona, maj 2020, s. 89).

Udskriv