2021
Jaamme joulun lahjaa
Joulukuu 2021


”Jaamme joulun lahjaa”, Nuorten voimaksi, joulukuu 2021.

Jaamme joulun lahjaa

Rakasta – Jaa – Kutsu

Jeesuksen Kristuksen evankeliumin lahjan jakaminen tavallisilla ja luontevilla tavoilla on yksi tapa osallistua maailman hienoimpaan työhön.

Kuva
Seimiasetelma

Maalaus Michael Malm

Jeesuksen Kristuksen syntymä, elämä, opetukset, sovitus ja ylösnousemus ovat kaikkein suurimmat joululahjat. Hänen evankeliuminsa tuo ilon maailmalle. Rakkautesi Jumalaa ja lähimmäisiäsi kohtaan1 tarjoaa sinulle motivaation kysyä itseltäsi: ”Miten voin jakaa tämän lahjan maailman kanssa iloiten?”

Valintoja ruokalistalta

Oletko joskus ollut ravintolassa, jossa osa ruokalistalla olevista annoksista oli sinulle vieraita? Vuonna 2018 menimme vaimoni kanssa ravintolaan Osakassa, Japanissa. Ruokalistalla oli runsaasti vaihtoehtoja, joista useimmat olivat meille vieraita ja vaikuttivat eriskummallisilta. Eräs henkilö pöytäseurueestamme valitsi listalta mustekalaa. Minä en kuitenkaan pitänyt mustekalasta, joten valitsin jotakin muuta. Jokainen valitsi listalta eri annoksen. Me kaikki nautimme ateriasta, koska jokainen meistä oli valinnut itseään miellyttävän annoksen.

Evankeliumin lahjasta kertominen voi olla kuin ravintolassa syömistä. Meillä on ikään kuin laaja ruokalista, jolta voimme valita jonkin tavan kertoa evankeliumista tai kutsua toisia tekemään jotakin, mikä rakentaa vähitellen uskoa Jeesukseen Kristukseen.

Kenenkään ei tarvitse tehdä kaikkea.

Jokainen, joka haluaa, voi tehdä jotakin.

Kenenkään ei tarvitse tehdä sellaista, mitä ei halua tehdä.

Sinun ei tarvitse syödä mustekalaa, jos et pidä mustekalasta. (Täytyy sanoa, että maistettuani erinomaista japanilaista mustekalaa aloin kyllä pitää siitä.) Voit kutsua muita oppimaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumia sellaisilla tavoilla, jotka tuntuvat sinusta mukavilta ja luontevilta, käyttäen sinulla olevia lahjoja ja kykyjä. Ajan mittaan saatat huomata, että mukavilta tuntuvien asioiden paletti laajenee.

Sinun ruokalistasi

Mistä voit siis aloittaa? Laadi ”ruokalista” niistä tavoista, joilla voit kertoa evankeliumista, ja kutsuista, joita voit esittää. Listalla pitäisi olla helppoja vaihtoehtoja (minulle se voisi olla ranskalaiset ja ketsuppi, joita olen aina syönyt mielelläni) ja myös haastavia vaihtoehtoja (kuten minulle mustekala, josta en ensin pitänyt).

Laadi lista yhdessä perheesi, seurakunnan nuorisoneuvoston, koorumin tai luokan kanssa. Ole luova! Yritä keksiä 101 tapaa kertoa tai kutsua. Näytä ”ruokalistasi” Nuorten Naisten luokassa tai Aaronin pappeuden koorumissa. Jokainen voi valita yhden tai kaksi asiaa, joiden tekeminen tuntuu itsestä luontevalta. Kun jokainen on tehnyt valitsemansa asian, on mielenkiintoista keskustella, mitä siitä seurasi. Valintasi mukaan toimiminen on uskossa toimimista, ja Jumala auttaa sinua Hänen työssään.

Tein oman listani tavoista, joilla evankeliumin lahjaa voi jakaa. Lue lista läpi ja numeroi sitten sen kohdat helpoimmasta vaikeimpaan sen mukaan, miten itse ne koet.

  • Kerro tuttavalle, että olet Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsen.

  • Kun puhut kirkosta, sano ”minun kirkkoni”.

  • Juttele kolmen minuutin ajan lähetyssaarnaajan kanssa, joka ei puhu kieltäsi äidinkielenään, ja auta häntä ääntämisten tai kieliopin kanssa.

  • Kerro kirkon toiminnoista tuttaville tarkasti. Kun joku kysyy ”Miten viikonloppu meni?”, älä tyydy sanomaan ”Hyvin”. Sano sen sijaan: ”Johdin sunnuntaina keskustelun kirkkoni nuorten naisten ryhmässä. Puhuimme Jeesuksesta Kristuksesta, ja minulle tuli siitä tosi hyvä mieli koko loppupäiväksi.” Tai: ”Kävin kirkossani, ja kuoro lauloi siellä tosi kauniin kappaleen. Olen hyräillyt sitä koko päivän.”

  • Kerro lähetyssaarnaajille: ”Tulen mielelläni seuraavaan kastetilaisuuteen.”

  • Katso jokin kirkon video ystävän kanssa puhelimeltasi.

  • Osallistu Auttavat kädet -ohjelmaan.

  • Opettele seurakuntasi jäsenten nimet.

  • Tervehdi tuntematonta ihmistä kirkossa ja sano: ”Hei, minun nimeni on ______. Tervetuloa.”

  • Kutsu joku tapaamaan lähetyssaarnaajia.

  • Hymyile kirkossa jollekulle.

  • Pyydä ystävä mukaan ja etsikää joku hänen isovanhemmistaan FamilySearchin avulla.

  • Kun sinulta kysytään ”Uskotko Jumalaan?”, älä sano vain ”Uskon”, vaan sano ”Luotan Häneen niiden asioiden vuoksi, jotka olen oppinut kirkossani”.

Nyt on Sinun vuorosi

Tee oma listasi. Se voi sisältää osittain samoja asioita – mutta sen pitäisi olla paljon pitempi! Listallasi voi olla sellaisia asioita kuin julkaise sisältöä sosiaalisessa mediassa, kutsu ystävä joulutapahtumaan tai ohjaa joku Valoa maailmaan -joulukampanjan sivustolle.2

Kuva
nuori nainen kirjoittamassa

Jo listan helpoimpien asioiden tekemisellä voi olla valtavia vaikutuksia sinun elämääsi ja muiden elämään. Onhan totta, että ”pienestä lähtee se, mikä on suurta”.3 Herra ei ajattele, että sinun pitäisi olla jakamisessa ja kutsumisessa kokenut tai taitava. Herra vaatii sinulta ainoastaan ”sydäntä ja altista mieltä”.4

Jaa arvokkain lahja

Pitäisi olla tavallista ja luontevaa kertoa evankeliumista ja kutsua muita toimimaan uskossa. Presidentti Russell M. Nelson kutsui sinua liittymään Herran nuorisopataljoonaan.5 Evankeliumin lahjan jakaminen tällä tavoin on yksi tapa osallistua maailman hienoimpaan työhön. Muistathan, että presidentti Nelson myös totesi: ”Aina kun te teette mitä tahansa, mikä auttaa ketä tahansa – kummalla puolen verhoa tahansa – ottamaan askeleen kohti sitä, että hän solmii liittoja Jumalan kanssa ja saa omat välttämättömät kaste- ja temppelitoimitukset, te autatte Israelin kokoamisessa. Se on niin yksinkertaista.”6

Voit olla mukana rakastamassa läheisiä, jakamassa sanomaa Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen kirkostaan sekä kutsumassa muita oppimaan lisää evankeliumista. Jumala tekee työtään; Hän jouduttaa työtään aikanaan ja Hän käyttää kaikkia niitä, jotka ovat halukkaita tekemään Hänen työtään, myös – ja erityisesti – sinua.7

Tulosta