2022
Päihitä Saatanan taktikointi
Tammikuu 2022


”Päihitä Saatanan taktikointi”, Nuorten voimaksi, tammikuu 2022.

Tule ja seuraa minua

Moos. 14

Päihitä Saatanan taktikointi

Saatana tekee kaiken voitavansa pettääkseen meitä. Onneksi saamme jumalallista apua välttääksemme hänen ansansa.

Kuva
taikuri

Taikuri napsauttaa sormiaan ja pallo katoaa silmiemme edessä.

Ihmeellistä!

Sitten hän vetää jäniksen tyhjästä silinterihatusta ja saa jonkin esineen näyttämään siltä kuin se leijuisi ilmassa.

Oho! Kuinka hän teki sen?

Taikurit ovat keksineet, kuinka saada ihmiset uskomaan, että he ovat nähneet jotakin mahdotonta, kun todellisuudessa he näkivät vain sen, mitä taikuri halusi heidän näkevän.

Juuri niin! Taikurit eivät oikeasti sahaa apulaisiaan kahtia. He ovat keksineet ovelia tapoja saada meidät ajattelemaan, että olemme nähneet jotakin, mitä ei todellisuudessa tapahtunut. Salaisuus piilee harhaluuloissa ja petoksissa.

Vaikka tämä kaikki tehdään hauskuuden ja viihteen vuoksi, muunlaiset harhaluulot ja petokset ovat vaarallisia – sekä fyysisesti että hengellisesti.

Vaarallinen taikuri ja petkuttaja

Saatana on kaiken vanhurskauden vihollinen, joka ei halua kenenkään seuraavan taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta. Hän haluaa meidän olevan onnettomia aivan kuten hän itse on (ks. 2. Nefi 2:27).

Saavuttaakseen tämän hän tekee kaikkensa saadakseen meidät epäilemään iankaikkisia totuuksia tai jättämään ne huomiotta. Hän ahkeroi säälimättömästi hämmentääkseen meidät uskomaan, että hyvä on pahaa ja paha on hyvää (ks. Jes. 5:20). Siksi häntä kutsutaan joskus valheiden isäksi ja suureksi eksyttäjäksi (ks. Moos. 4:4). Ja hän on tehnyt sitä pitkän, pitkän aikaa.

Lankeemus

Eedenin puutarhassa Jumala antoi Aadamille ja Eevalle käskyn, ettei hyvän- ja pahantiedon puun hedelmää saa syödä. Jos he tekisivät niin, heidän täytyisi lähteä Eedenin puutarhasta ja lopulta he kuolisivat. Mutta Jumala sanoi heille, että he voisivat valita (ks. Moos. 3:16–17).

Saatana haluaa tuhota Jumalan suunnitelman. Hän yritti houkutella Eevaa syömään kiellettyä hedelmää. Hän valehteli ja sanoi, ettei Eeva kuolisi (mikä oli suoraan ristiriidassa sen kanssa, mitä Jumala oli sanonut). Hän myös sanoi Eevalle puolitotuuksia (ks. Moos. 4:11).

Lopulta sekä Aadam että Eeva söivät hedelmää, ja heidät ajettiin pois Jumalan luota. Pyhissä kirjoituksissa sitä sanotaan hengelliseksi kuolemaksi. Heistä tuli myös kuolevaisia, mikä tarkoittaa sitä, että heidän oli mahdollista kuolla fyysisesti. Tätä sanotaan lankeemukseksi.

Koska me olemme Aadamin ja Eevan jälkeläisiä, meidätkin on erotettu Jumalasta ja me koemme fyysisen kuoleman. Lisäksi meitä koetellaan elämän vaikeuksilla ja Saatanan kiusauksilla.

Tämä kaikki voi kuulostaa pahalta asialta, mutta lankeemus on tärkeä osa taivaallisen Isän suunnitelmaa. Se antaa meille tilaisuuden oppia ja kasvaa käyttämällä tahdonvapauttamme ja päättämällä tehdä hyvää. Ja Jeesuksen Kristuksen ja Hänen sovituksensa ansiosta me voimme tehdä parannuksen tehtyämme syntiä ja valmistautua saamaan iankaikkisen elämän. Kaiken sen, mitä lankeemuksessa tapahtui, Jeesus Kristus korjaa. Saatana ei pysäyttänyt Jumalan suunnitelmaa.

Päihitä Saatanan taktikointi

Nykyäänkin Saatana yrittää yhä huijata ja petkuttaa meitä. Tässä on joitakin tapoja, joilla hän tekee sitä:

1. Kiusaukset

Saatana asettaa tiellemme mielellään epäpuhtaita ja epäystävällisiä ajatuksia. Hän haluaa näiden ajatusten pääsevän mieleemme ja saavan meidät toimimaan niiden mukaan. Me voimme vastustaa tätä kiusausta käskemällä Saatanaa menemään pois (ks. vanhin Stevensonin sanoma sivulla 4). Yksi suurimmista suojakeinoistamme kiusausta vastaan on rukoilla alati (ks. Alma 13:28; 3. Nefi 18:15). Me voimme myös lukea ja tutkia pyhiä kirjoituksia. Ne tuovat Hengen sydämeemme, vakuuttavat meidät totuudesta ja vahvistavat meitä tulevia kiusauksia vastaan.

2. Valheet ja petokset

Saatana sanoo meille toisinaan asioita kuten: ”Et koskaan tee mitään oikein”, ”Olet tehnyt liian paljon syntiä saadaksesi anteeksi”, ”On mahdotonta muuttua” tai ”Olet arvoton, eikä kukaan oikeastaan välitä sinusta”.

Ne ovat valheita. Älä usko niitä! Tässä on totuus: Jumala rakastaa sinua ja riemuitsee sinusta, koska sinä olet Hänen lapsensa. Sinä olet ihmeellinen! Mahdollisuutesi ovat todella suuret, ja kun seuraat Häntä, tulevaisuutesi on kirkas! Silloinkin kun olet tehnyt virheitä, sinulla voi silti olla toivoa ja voit yhdessä Kristuksen kanssa muuttaa elämääsi.

Voit aina luottaa siihen, että Saatana valehtelee sinulle. Voit myös luottaa siihen, että Henki kertoo sinulle aina totuuden (ks. MK Jaak. 4:13). Se on yksi syy siihen, miksi on tärkeää pyrkiä aina pitämään Henki kanssamme.

Voimme huomata Saatanan valheita ja vastustaa niitä myös lukemalla säännöllisesti pyhiä kirjoituksia ja kirkon johtajien sanomia. Voit löytää kohottavia pyhien kirjoitusten kohtia tai lainauksia muistuttamaan sinua totuuksista, jotka kumoavat Saatanan valheita. Voisit opetella niitä ulkoa tai asettaa niitä näkyville paikkaan, josta näet ne usein.

3. Epätoivo

Saatana on mielissään, kun tunnemme olevamme lannistuneita. Hän haluaa meidän uskovan, että se, mikä saa meidät masentumaan, on pysyvää. Mutta se ei pidä paikkaansa.

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että Saatana haluaa meidän uskovan niin, koska ”[Saatana] tietää, että hän ei pysty kehittymään, että hän ei pysty edistymään ja että hänen tulevaisuutensa ei ikimaailmassa ole loistava. Hän on kurja ihminen, jota kahlehtivat iankaikkiset rajoitukset, ja hän haluaa, että tekin olisitte kurjia. Älkää siis menkö lankaan.”1

Taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus haluavat sinun olevan onnellinen. Jos käännymme Heidän puoleensa, He voivat auttaa sinua kestämään koettelemuksia ja löytämään rauhaa ja iloa.

Me tiedämme, kuka lopulta voittaa

Vapahtaja kehottaa meitä: ”Katsokaa minuun jokaisessa ajatuksessa; älkää epäilkö, älkää pelätkö” (OL 6:36). Kun otamme varteen tämän kutsun, Hänen sovittava armonsa ja voimansa tulevat aina olemaan vahvempia kuin Saatanan yritykset pettää meitä. Meidän ei tarvitse langeta Saatanan taktikointiin. Meillä voi olla rohkeutta ja voimaa voittaa Saatanan kiusaukset ja kestää elämän haasteet.

Kuva
Jeesus Kristus

Älköön sydämenne olko levoton, Howard Lyon

Vapahtaja on sanonut: ”Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.” (Joh. 8:12.) Hän on sanonut myös: ”Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman” (Joh. 16:33).

Jeesus Kristus voi kohottaa meitä ja vahvistaa meitä mitä tahansa taktikointia vastaan, jota Saatana yrittää käyttää meihin. Kun muistamme Vapahtajaa ja Hänen opetuksiaan, voimme nähdä Saatanan temppujen ja illuusioiden läpi ja nähdä asiat sellaisina ”kuin ne todella ovat” (MK Jaak. 4:13).