2022
Tempelet og din evige reise
Juli 2022


“Tempelet og din evige reise”, Til styrke for ungdom, juli 2022.

Tempelet og din evige reise

Hvor velsignet vi er som blir veiledet i Herrens hus.

Bilde
ungdom foran et tempel

Fotografi: Noel Maglaque

Du er på en reise. Den begynte for lenge siden da du bodde sammen med vår himmelske Fader som hans åndesønn eller -datter. Nå er du her på jorden der ånden har tatt bolig i en fysisk kropp for å lære alt som trengs for en dag å vende tilbake til vår himmelske Fader og være verdig til alle velsignelsene han har til sine barn. Noe av det største du vil lære på denne evige reisen, er i templene til Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Templer verden over

Da jeg ble født i 1928, var det bare syv templer. Nå har vi fantastiske templer spredt over hele verden. Og det vil bli flere! Templer gir glede og den kraft vi trenger på vår evige reise.

Ingen andre bygninger på jorden – selv de mest storartede bygninger – har det templer har. Frelseren fortalte Peter at han ville få kraft og myndighet slik at “det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen” (Matteus 16:19). Det er et stort utsagn! Templer innvies og beskikkes ved prestedømmets kraft som et sted der hellige ordinanser utføres. Disse ordinansene er gyldige på begge sider av sløret.

Gleden ved evige familier

Min hustru Barbara døde for nesten fire år siden. Men fordi vi gikk inn i Herrens hus og ble beseglet som mann og hustru ved prestedømmets kraft, er vi bundet sammen med våre syv barn, 43 barnebarn og over 100 oldebarn i all evighet. For en fantastisk ting tempelet er! Glede fyller mitt hjerte fordi familien min vil være sammen for evig. Og det kan familien din også være.

Når du blir på min alder, vil du ikke være så interessert i å ha masse penger eller kjøre en flott bil. Det mest dyrebare i ditt liv vil være din familie – ikke bare den familien du har her, men også din familie i evigheten.

Kraften i gjengitt sannhet

Du vet hvem du er – en Guds sønn eller datter med ubegrenset potensial. Du vet hvor du kommer fra, hvorfor du er her og hva som ligger foran deg i den kommende verden.

Jeg er fylt med undring over at disse sannhetene kom som det bemerkelsesverdige resultatet av at en ung gutt knelte ned og ba i et skogholt. Faderen og Sønnen viste seg for Joseph Smith, og trinn for trinn ble evangeliets velsignelser gjengitt.

Jeg føler stor takknemlighet for Joseph Smith. Vår gjengitte forståelse av Guds plan, Jesu Kristi forsonings sentrale rolle og den evige betydningen av familier og templer, begynte med ham. Vi vil fortsette å bygge templer og bekjentgjøre nye etter hvert som gjenopprettelsens store og vedvarende budskap dekker jorden.

Gjengitte sannheter, spesielt sannhetene vi lærer gjennom tempelordinanser, setter livet i perspektiv og gir oss kraft til å hjelpe oss på vår evige reise.

Gjør tempelet til en del av ditt liv

Det kan være vanskelig for deg å tro at noe du kan gjøre i dag vil utgjøre en stor forskjell år fra nå, eller til og med etter dette livet. Men husk den evige reisen du er på. Når du blir døpt og bekreftet, tar du viktige skritt på denne reisen.

Du kan hjelpe dem som er døde å gå videre på sin reise, ved å utføre dåp og bekreftelse for dem i tempelet. Jeg gjorde dette mange ganger da jeg var på deres alder. Jeg husker en gang jeg ble døpt for over 60 personer. Jeg klarte nesten ikke å få igjen pusten mellom dåpene!

Hvis du har muligheten til å dra til tempelet, så gjør det! Dra så ofte du kan. Vær så snill å ikke bli så opphengt i ting som kan ta mye av din tid og avlede deg fra det som er virkelig og evig. Selv om du bor langt unna et tempel, fokuser og forbered deg nå til å være verdig til å komme inn i tempelet.

Forbered deg nå til dine tempelvelsignelser

En av de første tempelordinansene du mottar for deg selv, er begavelsen. Dette er en gave av prestedømskraft som er tilgjengelig for alle Guds barn. Vi får tilgang til denne kraften ved å motta ordinansene og holde paktene vi inngår i tempelet hver dag av vårt liv.

Du kan forberede deg til din begavelse og andre tempelordinanser ved å grunne, be og lære om tempelet. Hvis dine foreldre eller besteforeldre har vært i tempelet, snakk med dem om hvilken strålende velsignelse det er. Biskopen og andre ledere vil også hjelpe deg. Jeg håper også du vil finne gode venner som støtter deg. Du vil være takknemlig når dagen kommer da du skal dra til tempelet, og du er beredt til å motta alle de fantastiske løfter og velsignelser Herren ønsker å gi deg.

Bilde
Jesus Kristus underviser sine disipler

Christ Teaching His Disciples [Kristus underviser sine disipler], av Justin Kunz

Reisen fortsetter

Hensikten med dette livet er å forberede oss til det neste. Vår himmelske Faders store plan er ikke over ved døden, for din ånd dør aldri. Den går videre til åndeverdenen for å fortsette å lære, tjene og vente på oppstandelsen. Deretter vil hvert kne bøye seg og hver tunge bekjenne at Jesus er Kristus (se Jesaja 45:23). På grunn av hans forsoning og oppstandelse vil vårt legeme og vår ånd bli gjenforenet, og vår reise vil fortsette inn i evigheten. For en strålende velsignelse det vil være for oss alle!

Til syvende og sist er alt som har evige konsekvenser og er av evig betydning fokusert på Jesu Kristi liv og misjon. Din kunnskap om og tro på ham vil vokse når du tjener i tempelet. Du vil føle hans uendelige kjærlighet til deg og oppleve glede og åndelig kraft gjennom hele livet.

Skriv ut