2022
Välj att låta Gud råda
Augusti 2022


”Välj att låta Gud råda”, Vägledning för de unga, aug. 2022.

Välj att låta Gud råda

Tre val du kan göra som bjuder in mer av Guds kraft i ditt liv.

Bild
ung man

Illustrationer: Adam Howling

På vår jordiska resa inbjuder Herren oss att välja honom som guide. Han älskar oss mer och känner oss bättre än vi älskar eller känner oss själva. Han ger oss skrifter, profeter, bön, den Helige Andens gåva och andra sätt att ta emot hans vägledning på.

Lita på honom. Låt honom jämna dina stigar (se Ordspråksboken 3:5–6). När du gör det låter du Gud råda i ditt liv. Det är detta som president Russell M. Nelson uppmanar oss att göra (se ”Låt Gud råda”, generalkonferensen i oktober 2020 [Liahona, nov. 2020, s.92–95]).

Här är tre val som kan hjälpa dig att låta Gud råda i ditt liv.

1. Välj att tro

Tro är ett val. Tro innebär att du har en önskan och villighet att handla. När du väljer att tro, ser och lever du på ett annat sätt – på Guds sätt.

Känn din lycka och glädje växa och fördjupas när du väljer att tro och leva med tro på Guds förbundsstig.

När du studerar och ber för att kunna fatta de bästa besluten får du ofta vägledning, beskydd eller vägar framåt som du inte skulle ha tänkt på eller förväntat dig.

Herren öppnar underbara möjligheter för dig. Du känner att du får uppenbarelser från den Helige Anden i ditt sinne och hjärta. De beskrivs ofta som varma och behagliga känslor. De manar dig att bara göra det som är gott och rätt.

Tro inte att andra får andliga upplevelser men inte du. Ha tålamod med Gud och med dig själv. Andliga upplevelser kommer rad på rad, erfarenhet efter erfarenhet.

Tänk på och kom ihåg Jesus Kristus varje vecka när du sluter och förnyar förbund genom sakramentets förrättning. Kom med tacksamhet ihåg dina ansträngningar att tjäna Gud och andra omkring dig. När du utövar tro och anstränger dig lovar jag att din önskan och ditt val att tro kommer att välsigna dig och dem du älskar i hela ditt liv.

Genom att välja att tro tar du ett viktigt steg mot att låta Gud råda i ditt liv.

2. Välj att vara god

Bild
ungdomar med en stege

Vi känner oss glada när vi fattar bra beslut.

Ibland behöver man mod till att stå vid sina vänners sida. Andra gånger kan man behöva mod till att stå lite avsides – inte för att döma dem eller känna sig överlägsen, utan för att välja det rätta genom att göra något annat.

Kom ihåg: riktiga vänner ber oss inte att titta på saker, göra saker eller äta, dricka eller använda sådant som skadar oss eller andra. Bästa vänner hjälper varandra att bli sitt bästa jag.

Var en riktig vän, så kommer du att hitta eller utveckla riktiga vänskapsband. Var en sann, pålitlig vän som hjälper människor omkring dig att älska Herren och leva efter hans återställda evangelium. Dina sanna vänner kanske är få eller många, men om några år kommer du och de att vara glada att ni är starka i evangeliet tillsammans.

Får jag berätta något jag har lärt mig om att välja vänner? Se vad som får dem att skratta. Det som får oss att skratta säger mycket om oss.

Hitta dem som skrattar med, som inte skrattar åt; de som inkluderar andra och gör kretsen större, inte mindre; som är vänliga och inte mobbar eller hånar andra personligen eller på nätet, särskilt dem som har fysiska eller mentala utmaningar eller som är nya eller från andra länder eller bakgrunder.

Var lättsam, inte lättsinnig. Lättsam betyder att man har sund, god humor – mycket av den. Däremot kan lättsinnig betyda att man hånar heliga ting, använder ett dåligt språk eller gör vågade saker som tilltalar världen.

Som Läran och förbunden 88:40 lär oss, dras likheter till varandra. Var den vän du vill att andra ska vara för dig. Sök efter vänner som hjälper dig att bli den du verkligen vill vara.

Valet att vara god och låta Gud råda i ens liv innebär att vi förändras och kommer närmare Gud även när vi gör misstag, vilket vi alla gör. Om du har skuldkänslor eller känner dig ovärdig, låt då din biskop, dina ledare och andra som älskar dig hjälpa dig. Låt Gud och vår gemenskap av sista dagars heliga stödja och uppmuntra dig om du ställs inför utmaningar eller osäkerhet. Gud står alltid, alltid vid din sida, med dig. Även om du kommer på villovägar kallar han på dig, redo att välkomna dig tillbaka. Med Guds hjälp är det aldrig för sent.

Vi låter Gud råda när vi väljer att vara goda.

3. Välj att ”bli stilla”

Bild
ung kvinna med fågel

Vår himmelske Fader ger kärleksfullt löftet ”Bli stilla och besinna att jag är Gud” (Psaltaren 46:11).

Det krävs medvetna ansträngningar att sakta ner och ”bli stilla”. Det krävs andlig öppenhet och ödmjukhet för att ”besinna att [Gud är] Gud”. Att ibland dra ner på tempot i sådant som är av mindre betydelse, kan hjälpa oss att hitta det som betyder allra mest.

Lär dig att se Guds hand i hans skapelser.

Sök efter godhet och mening i gudomliga relationer – vänlighet, tjänande, glädje, sunda nöjen.

Dra ner på tempot ibland, koppla ur och få kontakt på andliga sätt med himlen och människorna omkring dig.

Jag ber dig att ”bli stilla och besinna att [han] är Gud”. Låt Gud råda i ditt liv.

Han vill välsigna oss

Herren är god och barmhärtig. När vi gör vårt bästa välsignar han oss så att vi kan göra mer än vi annars skulle kunna göra.

Herren förökade bröden och fiskarna (se Markus 6; Matteus 14). På liknande sätt förökar han det vi erbjuder och gör det till mer än vi kan föreställa oss.

Din himmelske Fader älskar dig och vill bara det som är bäst för dig. Låt honom vara din guide på din väg genom livet. När du låter Gud råda i ditt liv, låter du honom mångfaldiga de välsignelser han vill ge dig. Detta ger bestående glädje åt både honom och dig.

Skriv ut