2022
Att ta sig igenom tuffa tider
Augusti 2022


”Att ta sig igenom tuffa tider”, Vägledning för de unga, aug. 2022.

Kom och följ mig

Job

Att ta sig igenom tuffa tider

Det finns mycket vi kan lära oss av Job om att ta oss igenom prövningar.

Bild
flyktingar

Foto från Getty Images

”Varför drabbas goda människor av dåliga saker?”
Den frågan verkar alltid ha funnits, och den är svår att svara på. När tråkiga saker händer kan det vara lätt att fråga: ”Varför måste det här hända?” eller ”Varför nu?” Men sådana frågor är ändå inte till någon vidare hjälp. Det finns så mycket som vi inte vet eller förstår. Tack och lov har vi vår himmelske Faders kärlek och Jesu Kristi återställda evangelium som visar oss ett bättre sätt.

En bättre fråga än ”varför?”
En av de viktigaste sakerna vi kan lära oss i det här livet är att sluta fokusera på varför dåliga saker händer och i stället fråga oss: Hur ska jag reagera? Det är vad Job i Gamla testamentet kom fram till.

Jobs prövningar

Bild
Job med familj

Job och hans familj, av Greg K. Olsen

Job var en rättfärdig man som hade välsignats med en stor familj och stora rikedomar (se Job 1:1–3). Men hans tro och lojalitet mot Gud blev prövad när allt togs ifrån honom.

Först blev Jobs djur stulna eller dödade. Sedan välte en stark storm huset som hans barn var i, så att de dog. I stället för att bli arg, sa Job: ”Herren gav och Herren tog. Lovat är Herrens namn!” (Job 1:21).

Job utsattes för fler prövningar när han drabbades av ”svåra bölder, från fotsulan ända till hjässan” (Job 2:7). Jobs vänner sa åt honom att hans lidande måste ha orsakats av synd. De föreslog till och med att han skulle ”förbanna Gud och dö” (Job 2:9). (Vad för slags ”vänner” skulle föreslå det?!)

Ändå vägrade Job att förbanna Herren och han förblev trofast. (Det är vad en sann vän gör!)

Genom allt detta upplevde Job stunder av förtvivlan. Men när Herren såg Jobs trofasthet, välsignade han Job med ”dubbelt så mycket som han hade haft förut” (Job 42:10).

Job visste inte alla anledningar till att han behövde lida. Men Herren gav Job anledningar till att ha tro och tålamod när det var tufft. Jobs exempel kan hjälpa oss i de prövningar vi ställs inför.

Bild
ung man i rullstol vid en arbetsbänk

Prövningar drabbar alla, även de rättfärdiga

Jobs vänner antydde felaktigt att Gud antagligen straffade Job för någon synd (se till exempel Job 22). Men sanningen är den att även om lidande kan vara en följd av synd, upplever vi alla prövningar – även när vi lever rättfärdigt. Jesus Kristus var den enda fullkomliga personen som någonsin levat, och ändå led han mer än någon annan. Skrifterna lär oss att prövningar och utmaningar regnar ”över rättfärdiga och orättfärdiga” (Matteus 5:45).

Även när Gud är tyst, är han fortfarande där

Jobs lidande förvärrades när han upplevde att Gud hade övergivit honom. När Guds tystnad blev outhärdlig, ropade Job till slut i ångest: ”Jag ropar till dig, men du svarar mig inte” (Job 30:20). Ibland kanske vi känner som Job. Vad gör vi när Gud verkar vara tyst när vi lider?

Vi kan följa Jobs exempel och ändå vända oss till Gud när vi känner oss avvisade, arga, sårade eller ledsna. Vi kanske inte märker det i stunden, men Gud är fortfarande med oss. Han kanske inte befriar oss från våra prövningar, men han stärker oss när vi behöver det. Och kom ihåg att efter Jobs prövningar talade Herren till honom igen, undervisade honom, tillrättavisade hans vänner och välsignade Job storligen.

Jesus Kristus vet

När det är tufft kan det vara svårt att föreställa sig att någon kan förstå hur det känns. Men det fanns en som förstod Job, och han är densamme som förstår vad du går igenom.

Bild
Jesus Kristus

Jesus Kristus led ”smärta och bedrövelser och frestelser av alla slag” (Alma 7:11). Han gjorde det så att han personligen kunde få känna och förstå våra frestelser, våra svårigheter, våra sorger och våra lidanden. Eftersom han vet allt detta, vet han hur han ska hjälpa oss igenom det. (Se Alma 7:12.)

Allt kommer att ställas till rätta

Få människor har haft det lika illa som Job. Men dina svårigheter är också verkliga. Genom Jobs exempel kan vi se de välsignelser som kommer när vi förblir trofasta, litar på Guds vilja och väljer att tro när det verkar finnas många anledningar till att inte göra det.

Äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”I evigheten kommer vår himmelske Fader och Jesus Kristus att skingra alla orättvisor. … De har inte uppenbarat hur eller när. Med det jag vet är att de kommer att göra det.”1

Om vi reagerar med trofasthet på svåra prövningar, precis som Job gjorde, kommer vi att lära oss och växa och bli välsignade på sätt som vi aldrig skulle ha kunnat annars.

Så håll ut, fortsätt vara trofast och kom ihåg att Gud alltid är med dig.

Skriv ut