2022
Jag har inte haft några starka andliga upplevelser. Hur kan jag bära mitt vittnesbörd?
Augusti 2022


”Jag har inte haft några starka andliga upplevelser. Hur kan jag bära mitt vittnesbörd?” Vägledning för de unga, aug. 2022.

Frågor och svar

”Jag har inte haft några starka andliga upplevelser. Hur kan jag bära mitt vittnesbörd?”

Låt Gud råda

Bild
ung kvinna

”Du kan få ett vittnesbörd när du följer president Nelsons undervisning om att låta Gud råda i ditt liv genom att lyda buden, hålla förbund, läsa skrifterna, be och behålla den Helige Andens sällskap. Din himmelske Fader kan hjälpa dig att se och uppskatta de små underverk som sker i ditt liv, så att du gradvis kan stärka ditt vittnesbörd.”

Rosewin C., 19 år, Filippinerna

Be om att kunna ”höra honom”

Bild
ung kvinna

”Även om du inte har haft några andliga upplevelser än, be till din himmelske Fader om förmågan att ’höra honom’ och få bekräftelse på vissa saker som du vet är sanna. Om ditt sinne och hjärta är öppet, flödar ljus och uppenbarelse allt oftare in i ditt liv. Snart får du veta vad som fungerar bäst för dig när du får uppenbarelse från honom.”

Chloe L., 13 år, Arizona, USA

Ha tro

Bild
ung kvinna

”Du behöver inte starka andliga upplevelser som till exempel en syn. Du behöver bara tro. I Läran och förbunden 63:9 står det: ’Tro kommer inte av tecken, utan tecken följer dem som tror.’ Ha tro, var konsekvent i att följa Herrens principer, och försök se hans hand i ditt liv. Att vara tacksam är också en del av ett vittnesbörd.”

Rebecca J., 14 år, Indien

Alla är olika

Bild
ung man

”Alla får olika upplevelser. Vi kanske inte får djupgående syner som profeten Joseph Smith, men det betyder inte att vi inte har haft en andlig upplevelse. Att få svar på en bön räknas som en andlig upplevelse. Det kan verka litet, men vårt vittnesbörd är värt att dela med oss av om det bygger på sanning, oavsett om svaren vi får är stora eller små.”

Ramon S., 17 år, Mexiko

Dela din enkla tro

Bild
ung kvinna

”Att bära sitt vittnesbörd handlar om att uttrycka sin tacksamhet och tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus. I Alma 37:6 står det: ’Med små och enkla medel uträttas mycket stort.’ Du kan vittna om ett skriftställe eller något du är tacksam för som Gud gav dig. Du upptäcker att du får ett starkare vittnesbörd genom att dela med dig av enkla saker som du tror på.”

Hannah H., 16 år, Utah, USA

Lär dig av tidigare upplevelser

”Vi gör alla misstag, men genom omvändelse blir våra misstag till lärdomar. Våra upplevelser kan hjälpa oss att hjälpa andra förstå att Herren alltid finns där för dem och bereder en utväg. Berätta hur du känner och vad du lärt dig av livet. Man vet aldrig vem som kan behöva det.”

Andrea R., 18 år, Mexiko

Fråga

”Du kan få ett vittnesbörd genom att läsa skrifterna, lära dig av ledare och genom att söka den Helige Andens sällskap. I 3 Nephi 14:7 lär vi oss följande: ’Be, och ni ska få.’ Om vi frågar med tro och ett villigt hjärta kommer alla våra frågor att besvaras och vi kan få ett fast, uppriktigt vittnesbörd.”

David R., 18 år, Mexiko

Sträva framåt

”Fortsätt läsa skrifterna. Fortsätt be. Fortsätt sträva. Ingen som fortsätter försöka och fortsätter be har misslyckats. Herren välsignar dig med ett starkt vittnesbörd att bära när du fortsätter sträva framåt.”

Edezza T., 18 år, Filippinerna

Agera

”Som missionär och nyomvänd har jag fått många av mina andliga upplevelser under de senaste två åren efter mitt dop. Jag har lärt mig att om man vill ha ett vittnesbörd om någonting så ska man försöka göra det. För att utveckla ett vittnesbörd om att sprida evangeliet kan du försöka sprida det. Eller läs Mormons bok, be och se vad Anden säger till dig.”

Äldste Benavente, 27 år, Kalifornien, USA

Skriv ut