2022
Kuinka välttää vältettävissä oleva murhe
Lokakuu 2022


”Kuinka välttää vältettävissä oleva murhe”, Nuorten voimaksi, lokakuu 2022.

Tule ja seuraa minua

Jeremia; Valitusvirret

Kuinka välttää vältettävissä oleva murhe

Muinainen profeetta ja nykyajan profeetta opettavat meille, että kääntyminen Jumalan puoleen on aina paras tapa toimia.

Kuva
nainen sateenvarjon kanssa sateessa

Kuvitus Michael Mullan

”Hävitys on tulossa!”

Mikä vaikea sanoma esitettäväksi! Mutta se piti esittää. Jerusalemin asukkaat olivat kääntyneet pois Jumalasta, hylänneet Hänen profeettansa ja elivät synnissä ja tottelemattomuudessa. Jumala halusi heidän tietävän, että Hän oli yrittänyt auttaa heitä, mutta nyt tulossa oli kauheita seurauksia.

Jumala kutsui Jeremian varoittamaan kansaa. Se oli vaativa tehtävä, koska kukaan ei kuunnellut. Lopulta laajalle levinnyt jumalattomuus johti Jerusalemin hävitykseen ja ihmiset vietiin vankeina Babyloniaan.

Valintojen voima

Kuva
liikennemerkki

Joskus murhe tulee tapahtumista, joihin emme voi vaikuttaa, tai muiden valinnoista. Mutta tekemillämme valinnoilla voimme välttää paljon murhetta.

Jeremia varoitti ihmisiä siitä, että heidän valintansa kääntyä pois Jumalasta ja olla piittaamatta Hänen opetuksistaan johtaisi murheeseen. Onneksi pyhät kirjoitukset ja nykyajan profeettojen sanat auttavat meitä tietämään, mitkä valinnat johtavat iloon, ja auttavat meitä välttämään vältettävissä olevan murheen. Tässä on esimerkkejä:

Noudata Jumalan sanaa

Kuva
jalanjälkiä

Jeremian välityksellä Jumala sanoi Jerusalemin asukkaille, että ”minut, elävän veden lähteen, se on hylännyt” (Jer. 2:13). Vesi on välttämätöntä fyysisen elämän ylläpitämiseksi. Pyhissä kirjoituksissa vesi on vertauskuva Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen opetuksistaan, jotka ovat välttämättömiä iankaikkiselle elämälle.

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut, että kun me noudatamme Jumalan sanaa, ”Jumala antaa meille mallin menestykseen, onneen ja iloon tässä elämässä. – –

Lupaan, että teitä siunataan lisääntyneellä voimalla selviytyä kiusauksista, kamppailuista ja heikkouksista. Lupaan ihmeitä – – perhesuhteisiinne ja päivittäiseen työhönne. Ja lupaan, että kykynne tuntea iloa lisääntyy, vaikka kuohunta elämässänne lisääntyisikin.”1

Säännöllisen parannuksenteon siunaus

Kuva
poika rukoilemassa

Suuri ongelma Jeremian ajan ihmisillä oli se, että he käyttäytyivät siten kuin olisivat omistautuneet Jumalalle, mutta he eivät olleet vilpittömiä (ks. Jer. 3:10; 7:8–11). Jumala välittää sydämemme haluista. Kuinka voimme varmistua siitä, että olemme vilpittömiä seuratessamme Häntä?

Herra sanoi Jeremialle, että me voimme hylätä väärät tiemme (ks. Jer. 7:3). Toisin sanoen me voimme tehdä parannusta. Presidentti Nelson on kannustanut meitä keskittymään säännölliseen, päivittäisen parannuksen tekemiseen. Hän sanoi: ”Parannus ei ole yksittäinen tapahtuma, se on prosessi. – – [Se on sitä], että joka päivä toimii hieman paremmin ja on hieman parempi.

Kun päätämme tehdä parannuksen, me päätämme muuttua! Annamme Vapahtajan muovata meistä parhaan version itsestämme. Teemme valinnan kasvaa hengellisesti ja saada iloa – iloa lunastuksesta Hänessä. Kun teemme valinnan tehdä parannuksen, me teemme valinnan tulla enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi!”2

Seuraa profeettaa

Kuva
Russell M. Nelson

Jeremian opetukset torjuttiin usein. Samaa on tapahtunut profeetoille kautta historian. He varoittavat meitä hengellisistä vaaroista, kun torjumme evankeliumin totuuksia tai vääristelemme niitä, jotta niistä tulisi houkuttelevampia tai hyväksyttävämpiä.

”Totuus on totuus”, presidentti Nelson on sanonut. ”Totuus perustuu Jumalan antamiin lakeihin.” Hän on sanonut myös: ”Juuri siksi, että me välitämme syvästi kaikista Jumalan lapsista, me julistamme Hänen totuuttaan. Emme ehkä aina kerro ihmisille, mitä he haluavat kuulla. Profeetat ovat harvoin suosittuja. Mutta me opetamme aina totuutta!”3

Apua matkan varrelle

Kuva
tyttö auringonvalossa

Toisinaan se, mitä kohtaamme, voi tuntua ylivoimaiselta. Jeremiasta ainakin tuntui siltä. Kun Jumala kutsui Jeremian profeetaksi, hän oli epävarma kyvyistään. Jumala selitti, että Hän oli tuntenut Jeremian ennen tämän syntymää ja että Hän oli ennalta asettanut Jeremian eli valinnut hänet ja auttanut häntä valmistautumaan tehtäväänsä (ks. Jer. 1:5).

Jumala tuntee sinutkin. Kun käännyt Hänen puoleensa, Hän auttaa sinua välttämään murheen, joka tulee synnistä ja tottelemattomuudesta. Hän antaa sinulle voimaa toteuttaa sen, mitä Hän haluaa sinun tekevän, riippumatta siitä, mitä tiellesi saattaa tulla.

Viitteet

  1. Russell M. Nelson, ”Kuule Häntä”, huhtikuun 2020 yleiskonferenssi (Liahona, toukokuu 2020, s. 89–90).

  2. Russell M. Nelson, ”Me voimme toimia paremmin ja olla parempia”, huhtikuun 2019 yleiskonferenssi (Liahona, toukokuu 2019, s. 67–68).

  3. Russell M. Nelson, ”The Love and Laws of God”, Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuus, 17. syyskuuta 2019, s. 1–3, speeches.byu.edu.

Tulosta