2022
Hoe we vermijdbaar verdriet kunnen vermijden
Oktober 2022


‘Hoe we vermijdbaar verdriet kunnen vermijden’, Voor de kracht van de jeugd, oktober 2022.

Kom dan en volg Mij

Jeremia; Klaagliederen

Hoe we vermijdbaar verdriet kunnen vermijden

Een oudtijdse en een hedendaagse profeet leren ons dat ons tot God wenden altijd het beste is.

Afbeelding
vrouw met paraplu in de regen

Illustraties, Michael Mullan

‘Er staat een verwoesting voor de deur!’

Wat een harde boodschap! Maar ze moest gebracht worden. De inwoners van Jeruzalem hadden zich van God afgekeerd en zijn profeten verworpen, en leefden in zonde en ongehoorzaamheid. God wilde ze laten weten dat Hij had geprobeerd ze te helpen, maar nu waren de vreselijke gevolgen niet te stuiten.

God riep Jeremia om het volk te waarschuwen. Dat was een moeilijke opdracht omdat er niemand naar hem luisterde. Uiteindelijk leidde wijdverbreide ongerechtigheid tot de verwoesting van Jeruzalem en werden de inwoners in gevangenschap naar Babylon afgevoerd.

Het belang van keuzes

Afbeelding
verkeersbord

Soms komt verdriet voort uit gebeurtenissen die we niet in de hand hebben of uit de keuzes van anderen. Maar we kunnen veel verdriet vermijden door onze eigen keuzes.

Jeremia waarschuwde de mensen dat hun keuze om zich van God af te keren en zijn leringen te negeren tot verdriet zou leiden. Gelukkig maken de Schriften en de woorden van hedendaagse profeten ons duidelijk welke keuzes tot vreugde leiden en ons helpen om vermijdbaar verdriet te vermijden. Hier zijn enkele voorbeelden:

Geef gehoor aan Gods woord

Afbeelding
voetafdrukken

God zei bij monde van Jeremia tegen de inwoners van Jeruzalem: ‘Mij, de bron van levend water, hebben zij verlaten’ (Jeremia 2:13). Water is van essentieel belang voor het stoffelijk leven. In de Schriften staat water symbool voor Jezus Christus en zijn leringen, die essentieel zijn voor het eeuwige leven.

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Als we naar Gods woord luisteren, geeft God ons het patroon voor succes, geluk en vreugde in dit leven. […]

‘Ik beloof je dat je met extra kracht wordt gezegend, zodat je tegen verleidingen, problemen en zwaktes bestand bent. Ik beloof wonderen in je familierelaties en dagelijkse werk. En ik beloof je dat je meer vreugde zult voelen, ook al wordt je leven er turbulenter op.’1

De zegen van geregelde bekering

Afbeelding
jongen bidt

Een groot probleem voor het volk in de tijd van Jeremia was dat ze deden alsof ze God toegewijd waren, maar er niet oprecht in waren (zie Jeremia 3:10; 7:8–11). God geeft om de verlangens van ons hart. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we Hem oprecht volgen?

De Heer heeft tegen Jeremia gezegd dat onze ‘wegen en […] daden goed [moeten] zijn’ (Jeremia 7:3). Met andere woorden: we kunnen ons bekeren. President Nelson heeft ons aangespoord om ons op ‘regelmatige, dagelijkse bekering’ te richten. Hij heeft gezegd: ‘Bekering is geen eenmalige gebeurtenis, maar een proces. […] [Het is] elke dag meer […] doen om een beter mens te worden. […]

‘Als we ons willen bekeren, moeten we veranderen! We staan de Heiland toe om ons in de beste versie van onszelf te veranderen. We kiezen voor geestelijke groei en vreugde – de vreugde van verlossing in Hem. Besluiten we om ons te bekeren, dan besluiten we om meer zoals Jezus Christus te worden!’2

Volg de profeet

Afbeelding
Russell M. Nelson

Jeremia’s leringen werden vaak verworpen. Datzelfde is in de loop van de geschiedenis allerlei profeten overkomen. Ze waarschuwen ons voor de geestelijke gevaren van het verwerpen of verdraaien van evangeliebeginselen om ze aantrekkelijker of acceptabeler te maken.

‘Waarheid is waarheid’, heeft president Nelson gezegd. ‘Waarheid is gebaseerd op de wetten die God heeft bepaald.’ Hij heeft ook gezegd: ‘Het is juist omdat we zeer begaan zijn met al Gods kinderen dat we zijn waarheid verkondigen. We vertellen de mensen soms niet wat ze willen horen. Profeten zijn zelden populair. Maar we verkondigen wel altijd de waarheid!’3

Hulpmiddelen op ons pad

Afbeelding
meisje in zonneschijn

Soms zijn we overstelpt. Dat was beslist het geval met Jeremia. Toen God hem als profeet riep, was Jeremia onzeker over zijn capaciteiten. God legde uit dat Hij Jeremia kende voordat hij geboren werd, en dat Hij hem voorgeordend of gekozen had, en hem had geholpen met de voorbereiding op zijn zending (zie Jeremia 1:5).

God kent jou ook. Als je je tot Hem wendt, helpt Hij je om het verdriet van zonde en ongehoorzaamheid te vermijden. Hij zal je de kracht geven om te volbrengen wat Hij van je verlangt, wat er ook op je pad komt.

Afdrukken