2022
Hur man undviker sorg som kan undvikas
Oktober 2022


”Hur man undviker sorg som kan undvikas”, Vägledning för de unga, okt. 2022.

Kom och följ mig

Jeremia; Klagovisorna

Hur man undviker sorg som kan undvikas

En forntida och en nutida profet lär oss att det alltid är bäst att vända sig till Gud.

Bild
kvinna med paraply i regnet

Illustrationer: Michael Mullan

”Förödelsen kommer!”

Vilket svårt budskap att ge! Men det behövde ges. Folket i Jerusalem hade vänt sig bort från Gud, förkastat hans profeter och levde i synd och olydnad. Gud ville att de skulle veta att han hade försökt hjälpa dem, men nu skulle hemska följder komma.

Gud kallade Jeremia att varna folket. Det var en svår uppgift eftersom ingen lyssnade. Till slut ledde utbredd orättfärdighet till Jerusalems förstörelse och folket fördes bort som fångar till Babylon.

Kraften i val

Bild
vägskylt

Ibland kommer sorg av händelser som vi inte har kontroll över, eller av andras val. Men en hel del sorg kan undvikas genom de val vi gör.

Jeremia varnade folket för att deras val att vända sig bort från Gud och ignorera hans lärdomar skulle leda till sorg. Tack och lov hjälper skrifterna och nutida profeters ord oss veta vilka val som leder till glädje och hjälper oss undvika sorg som kan undvikas. Här är några exempel:

Hörsamma Guds ord

Bild
fotspår

Genom Jeremia sa Gud till folket i Jerusalem att ”de har övergett mig, källan med det levande vattnet” (Jeremia 2:13). Vatten är nödvändigt för att uppehålla det fysiska livet. I skrifterna är vatten en symbol för Jesus Kristus och hans lärdomar, som är nödvändiga för evigt liv.

President Russell M. Nelson har sagt att när vi hörsammar Guds ord ”ger Gud oss ett mönster för framgång, lycka och glädje i livet. …

Jag lovar att du välsignas med ytterligare kraft att hantera frestelser, svårigheter och svagheter. Jag utlovar underverk i … dina familjerelationer och ditt dagliga arbete. Och jag lovar att din kapacitet att känna glädje ökar även om turbulensen i ditt liv ökar.”1

Välsignelsen av regelbunden omvändelse

Bild
pojke som ber

Ett stort problem för folket på Jeremias tid var att de betedde sig som om de var hängivna Gud, men de var inte uppriktiga (se Jeremia 3:10; 7:8–11). Gud bryr sig om våra hjärtans önskningar. Hur kan vi se till att vi är uppriktiga i att följa honom?

Herren sa till Jeremia att vi kan ”ändra [våra] liv och [våra] gärningar” (Jeremia 7:3). Med andra ord kan vi omvända oss. President Nelson har uppmanat oss att ha ”regelbunden, daglig inriktning på omvändelse”. Han har sagt: ”Omvändelse är inte en enstaka händelse, den är en process. … [Det handlar om att] göra och bli lite bättre varje dag.

När vi väljer att omvända oss väljer vi att förändras! Vi låter Frälsaren förvandla oss till den bästa versionen av oss själva. Vi väljer att växa andligen och ta emot … glädjen av återlösning i honom. När vi väljer att omvända oss väljer vi att bli mer som Jesus Kristus!”2

Följ profeten

Bild
Russell M. Nelson

Jeremias undervisning förkastades ofta. Samma sak har hänt profeter i alla tider. De varnar oss för de andliga farorna med att förkasta eller förvränga evangeliets sanningar för att göra dem mer tilltalande eller acceptabla.

”Sanning är sanning”, har president Nelson sagt. ”Sanning baseras på de lagar som Gud har stiftat.” Han har också sagt: ”Det är just för att vi bryr oss så mycket om alla Guds barn som vi förkunnar hans sanning. Vi säger kanske inte alltid det som människor vill höra. Profeter är sällan populära. Men vi undervisar alltid om sanningen!”3

Hjälp längs vägen

Bild
flicka i solsken

Ibland kan sådant vi ställs inför kännas överväldigande. Jeremia kände verkligen så. När Gud kallade Jeremia som profet var Jeremia osäker på sin förmåga. Gud förklarade att han kände Jeremia innan han föddes och att han förutordinerade, eller utvalde, honom och förberedde honom för hans mission (se Jeremia 1:5).

Gud känner dig också. När du vänder dig till honom hjälper han dig att undvika sorg som kommer av synd och olydnad. Han ger dig styrka att utföra det han vill att du ska göra, oavsett vad som kan komma att hända i ditt liv.

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Hör honom”, generalkonferensen i april 2020 (Liahona, maj 2020, s. 89, 90).

  2. Se Russell M. Nelson, ”Vi kan göra bättre och bli bättre”, generalkonferensen i april 2019 (Liahona, maj 2019, s. 67).

  3. Russell M. Nelson, ”The Love and Laws of God” (andakt vid Brigham Young University, 17 sep. 2019), s. 1, 2, 3, speeches.byu.edu

Skriv ut