2022
Skapa ett mer himmelskt hem
Oktober 2022


”Skapa ett mer himmelskt hem”, Vägledning för de unga, okt. 2022.

Temat och jag

Ungdomar berättar hur de lever efter orden i Unga kvinnors tema och temat för aronska prästadömets kvorum

Skapa ett mer himmelskt hem

”Jag ska förbereda mig för att bli en … lojal make och kärleksfull far genom att vara en sann lärjunge till Jesus Kristus.”

Bild
ung man

Genom att leva efter evangeliet lär jag mig att tjäna andra – särskilt hemma. När jag hjälper mamma känner hon sig mindre överväldigad och hushållsarbetet blir lättare för henne.

Mamma säger alltid åt oss att hålla ordning hemma. Det kan vara svårt med sju personer hemma, men när vi är i ett organiserat och rent hus kan vi känna oss närmare Gud.

Profeter lär att den bästa platsen för oss att lära oss om evangeliet är i våra hem. Vi studerar vanligtvis skrifterna som familj. Ibland är det svårt, men när vi anstränger oss klarar vi av att studera. Det hjälper Anden att vara mer närvarande i vårt hem och kan hjälpa oss att stå emot världens angrepp på familjer.

En annan sak som verkligen stärker vår familj är att göra saker tillsammans. Det kan vara enkla saker som att sitta utanför huset och prata, eller fika på stan. När vi gör det mår alla bra, och våra relationer blir starkare.

Jag har lärt mig att det är ett stort ansvar att vara prästadömsbärare. Det finns mycket jag kan göra för att tjäna och vara till glädje för mina medmänniskor och särskilt för att tjäna min familj genom prästadömet. Att ta ansvar i mitt ämbete är också viktigt. När jag blir kallad att tjäna försöker jag vara hängiven och göra mitt bästa. Jag vet att detsamma gäller när jag får det stora ansvaret att vara far.

Genom att tillämpa de här sakerna och följa vår Frälsare Jesu Kristi exempel förbereder jag mig för att bli en god make och far i framtiden. Genom att hjälpa min mamma och sträva efter att efterleva evangeliet har jag lärt mig det. Jag vet vilken kärlek Gud har till mig och hans önskan att jag en dag kan leda min familj med heder.

Författaren bor i Rio Grande do Sul i Brasilien.

Skriv ut