2022
Hur håller jag hoppet uppe när jag inte fick de välsignelser jag hoppades på?
Oktober 2022


”Hur håller jag hoppet uppe när jag inte fick de välsignelser jag hoppades på?” , Vägledning för de unga, okt. 2022.

Frågor och svar

”Hur håller jag hoppet uppe när jag inte fick de välsignelser jag hoppades på?”

Ha tro och tillit

”Vi kan hålla hoppet uppe genom att ha tro och sätta vår lit till Gud. Även om vi inte blir välsignade just nu kan vi få de här välsignelserna med tiden.”

Poerani S., 15 år, Tahiti

Be om tröst

”Jag kan behålla hoppet genom att uppriktigt be om tröst från min himmelske Fader. Jag kan också läsa konferenstal eller vittnesbörd från andra som har genomlevt liknande situationer, så jag kan se hur de lyckades behålla hoppet.”

Heinarii S., 16 år, Tahiti

Fokusera på Jesus Kristus

Bild
ung man

”Det är viktigt att ha hopp, särskilt när det hoppet fokuseras på Jesus Kristus. Ibland kommer inte välsignelserna vi hoppas på när vi vill att de ska komma. När vi hoppas på Herren – och inte bara på de välsignelser vi vill få av honom – får vi ännu mer än vi hoppats på.”

Nilton R., 19 år, Argentina

Ha ett evigt perspektiv

Bild
ung kvinna

”Ibland är det sorgligt och det är okej. Se framåt och ha ett evigt perspektiv. Det hjälper att ha en positiv inställning. En gång kom jag inte med i skolans basketlag och det var jobbigt. Men under året som gick insåg jag att jag skulle ha haft det svårare med basketen än utan den. Titta djupare och se de små välsignelserna som kan komma av det.”

Candice N., 16 år, Utah, USA

Vet att han har en plan

Bild
ung man

”Jag håller hoppet uppe genom vetskapen om att min himmelske Fader fortfarande älskar mig och välsignar mig på andra sätt. Innan min bror gick bort bad jag att han skulle få leva, men jag visste att min himmelske Fader hade en annan plan för honom och mig. Min himmelske Fader välsignade mig med frid och jag vet att jag får träffa min bror igen.”

Aaron P., 12 år, Utah, USA

Gud ger oss det vi behöver

”Det hjälper mig att komma ihåg att Gud ger oss det vi behöver, inte alltid det vi vill ha. Vi kan se exempel på personer i skrifterna som förnekades de välsignelser de trodde att de ville ha men senare fick de välsignelser de verkligen behövde – välsignelser som var helt rätt för dem.”

Maria B., 18 år, Uruguay

Skriv ut