2022
Jouw beloofde Messias
December 2022


‘Jouw beloofde Messias’, Voor de kracht van de jeugd, december 2022.

Jouw beloofde Messias

Profeten beloofden dat Jezus Christus zou komen om jou vreugde en hoop te brengen.

Afbeelding
Kersttafereel

Families van Bethlehem, Kelsy en Jesse Lightweave

Kerstmis is een heerlijke tijd van het jaar. Nu de kersttijd nadert, kijken we uit naar prachtige lichtjes, feestelijke versieringen en lekkere gerechten. Kerstmis is een tijd vol familie en vrienden, liedjes en verhalen, en geschenken geven en ontvangen.

Waar je ook woont, de geweldige en unieke kersttradities die je viert, geven je een bijzonder gevoel omdat Kerstmis de viering van een van de vreugdevolste gebeurtenissen in de hele geschiedenis is: de geboorte van onze Heiland, Jezus Christus.

De boodschap van profeten

Lang voor de geboorte van de Heiland getuigden profeten dat Jezus Christus de beloofde Messias zou zijn, ‘de Gezalfde’, en dat zijn zoenoffer de wereld van zonde en dood zou verlossen en de deur naar onsterfelijkheid en eeuwig leven zou openen.

Het leven en de zending van Jezus Christus zijn altijd de kernboodschap van profeten geweest. Abinadi zei: ‘Heeft Mozes niet […] geprofeteerd aangaande de komst van de Messias, en dat God zijn volk zou verlossen? Ja, en zelfs alle profeten die vanaf het begin van de wereld hebben geprofeteerd – hebben zij niet min of meer over deze dingen gesproken?’ (Mosiah 13:33).

Vandaag gedenken we met een dankbaar hart de geboorte van een Kindje dat in een nederige stal werd geboren, in doeken gewikkeld en in een kribbe gelegd. Zijn geboorte was oneindig belangrijk vanwege de dingen die Hij zou ondergaan en verdragen, zodat Hij niet alleen de wereld van zonde en dood kon redden, maar jou ook vreugde en hoop kon brengen.

Profetieën en beloften

De Schriften staan vol prachtige profetieën over de geboorte van de Heiland en beloften over wie Hij is en wat Hij voor ons allen zou doen.

Afbeelding
Adam

Adam werd geboden om offers te brengen als ‘een zinnebeeld van het offer van de Eniggeborene van de Vader, die vol genade en waarheid is’ (Mozes 5:7). Deze offers wezen ‘op dat grote en laatste offer [van] de Zoon van God’ (Alma 34:14).

Illustraties, Apryl Stott

Afbeelding
Jesaja

Jesaja profeteerde: ‘Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven. […] En men noemt Zijn Naam Wonderlijk, Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst’ (Jesaja 9:5).

Afbeelding
Lehi

Zeshonderd jaar voor de geboorte van de Heiland zei Lehi dat God ‘een Messias, of met andere woorden, een Heiland van de wereld’ zou doen opstaan (1 Nephi 10:4).

Afbeelding
Nephi

Een engel toonde Nephi een visioen waarin hij ‘keek en zag […] de maagd, een kind in haar armen dragende.

‘En de engel zei tot mij: Zie het Lam van God, ja, namelijk de Zoon van de eeuwige Vader!’ (1 Nephi 11:20–21).

Afbeelding
Koning Benjamin

Koning Benjamin zei 124 jaar voor de geboorte van de Heiland over zijn belangrijke zending op aarde:

‘Want zie, de tijd komt en is niet veraf, dat de almachtige Heer […] met macht uit de hemel zal neerdalen […] en onder de mensen zal uitgaan en machtige wonderen verrichten – zoals de zieken genezen, de doden opwekken, de lammen doen lopen, de blinden hun gezicht geven en de doven doen horen en allerlei kwalen genezen’ (Mosiah 3:5).

Afbeelding
Abinadi

Abinadi verklaarde: ‘Hij is het licht en het leven van de wereld; ja, een licht dat eindeloos is, dat nooit kan worden verduisterd; ja, en ook een leven dat eindeloos is, waardoor er geen dood meer kan zijn’ (Mosiah 16:9).

Afbeelding
Maria en Kindje Jezus

Een engel deed Maria deze belofte: ‘Zie, u zult […] een Zoon baren en u zult Hem de naam Jezus geven.

‘Hij zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste genoemd worden’ (Lukas 1:31–32).

Beloften voor jou vervuld

Als we de geboorte van Jezus Christus vieren, vieren we ook alle profetische beloften die Jezus Christus door zijn leringen en verzoening vervuld heeft.

De Heiland heeft ons geleerd elkaar lief te hebben en goed te behandelen. Hij heeft ons geboden gegeven, en als we die naleven, kunnen we zijn volmaakte liefde vollediger en diepgaander voelen en op een dag het eeuwige leven ontvangen. Zijn leringen en voorbeeld leiden en sterken ons in de manier waarop we moeten leven.

En Jezus heeft zijn zoenoffer gebracht. Hij vergoot bereidwillig zijn bloed voor de vergeving van onze zonden (zie Leer en Verbonden 27:2), waardoor Hij ons de gave van bekering en de zegeningen van vergeving bood (zie Alma 34:15–17; 42:22–24). En door zijn verzoening heeft Hij ons de gave van onsterfelijkheid gegeven. Als onderdeel van zijn verzoening heeft Jezus Christus ook ‘pijnen en benauwingen en allerlei verzoekingen doorstaan’ (Alma 7:11). Hij heeft dit gedaan zodat Hij onze verzoekingen, onze moeilijkheden en ons leed persoonlijk kon ervaren en kon weten hoe Hij ons kan helpen.

Vergeet nooit dat de Heiland dit allemaal gewillig voor jou heeft doorstaan omdat Hij van je houdt. Hij is jouw Heiland. Waar je ook mee te maken krijgt, Hij is er om je te helpen en te sterken. Bij monde van Jesaja zei de Heiland: ‘Wees niet bevreesd, want Ik ben met u […]. Ik sterk u, ook help Ik u’ (Jesaja 41:10).

Afbeelding
Jezus Christus

Op aarde en in de hemel, Justin Kunz

Zoek de Messias

Samen met de profeten van vroeger en nu verheug ik mij om van de geboorte, het leven, de dood en de opstanding van Jezus Christus te getuigen. Hij is de beloofde Messias en is altijd ‘het licht, het leven en de hoop van de wereld’ geweest, en Hij zal dat altijd zijn.1

Samen met Moroni wil ik je aansporen om ‘die Jezus – over wie de profeten en de apostelen hebben geschreven – te zoeken, opdat de genade van God de Vader, en ook van de Heer Jezus Christus, en van de Heilige Geest, die van Hen getuigt, in u zal zijn en voor eeuwig in u zal verblijven’ (Ether 12:41).

Laten we allemaal indachtig zijn wat onze Heiland voor ons heeft gedaan, en Hem deze Kerstmis en altijd liefhebben en dienen.

Afdrukken