2022
Din utlovade Messias
December 2022


”Din utlovade Messias”, Vägledning för de unga, dec. 2022.

Din utlovade Messias

Profeterna lovade att Jesus Kristus skulle komma för att ge dig glädje och hopp.

Bild
Julkrubba

Betlehems släkter, av Kelsy och Jesse Lightweave

Julen är en underbar tid på året. När julen närmar sig ser vi fram emot vackra ljus, juldekorationer och god mat. Julen är en tid fylld av familj och vänner, sånger och berättelser, och när vi ger och tar emot gåvor.

Oavsett var du bor har dina underbara och unika jultraditioner en speciell anda eftersom julen är en av historiens mest glädjande händelser – vår Frälsare Jesu Kristi födelse.

Profeternas budskap

Långt före Frälsarens födelse vittnade profeterna om att Jesus Kristus skulle bli den utlovade Messias, ”den smorde”, och att hans försoningsoffer skulle återlösa världen från synd och död och öppna porten till odödlighet och evigt liv.

Jesu Kristi liv och mission har alltid varit profeternas centrala budskap. Abinadi lärde: ”Profeterade inte Mose … om Messias ankomst och om att Gud skulle återlösa sitt folk? Jo, och alla profeter som har profeterat ända sedan världens begynnelse – har de inte talat mer eller mindre om detta?” (Mosiah 13:33).

I dag minns vi med tacksamt hjärta barnet som föddes i ett enkelt stall, som lindades och lades i en krubba. Hans födelse var oändligt betydelsefull på grund av det han skulle uppleva och lida så att han inte bara kunde frälsa världen från synd och död utan också ge dig glädje och hopp.

Profetior och löften

Skrifterna är fyllda av underbara profetior om Frälsarens födelse och löften om vem han är och vad han skulle göra för oss alla.

Bild
Adam

Adam befalldes att frambära offer som ”en sinnebild för offret av Faderns Enfödde, han som är full av nåd och sanning” (Mose 5:7). De här uppoffringarna pekade på detta stora och sista offer – Guds Son (se Alma 34:14).

Illustrationer: Apryl Stott

Bild
Jesaja

Jesaja profeterade: ”För ett barn blir oss fött, en son blir oss given … och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Far, Fridsfurste” (Jesaja 9:6).

Bild
Lehi

Sex hundra år före Frälsarens födelse sa Lehi att Gud skulle uppresa ”en Messias, eller med andra ord en världens Frälsare” (1 Nephi 10:4).

Bild
Nephi

En ängel gav Nephi en syn där han ”såg och fick … se jungfrun … [bära] ett barn i sina armar.

Och ängeln sa till mig: ’Se Guds Lamm, ja, den evige Faderns Son!’” (1 Nephi 11:20–21).

Bild
Kung Benjamin

124 år innan Frälsarens födelse undervisade kung Benjamin om hans viktiga mission på jorden:

”För se, tiden kommer och är inte långt borta, då Herren … med makt ska komma ner från himlen … och ska gå ut bland människorna och utföra mäktiga underverk, såsom att bota de sjuka, uppväcka de döda, göra så att de lama går, så att de blinda får sin syn och de döva hör, och bota alla slags sjukdomar” (Mosiah 3:5).

Bild
Abinadi

Abinadi förkunnade: ”Han är världens ljus och liv, ja, ett ljus som är oändligt, som aldrig kan förmörkas, ja, och även ett liv som är oändligt så att det inte längre kan finnas någon död”(Mosiah 16:9).

Bild
Maria och Jesusbarnet

En ängel gav detta löfte till Maria: ”Du ska … föda en son, och du ska ge honom namnet Jesus.

Han ska bli stor och kallas den Högstes Son’” (Lukas 1:31–32).

Löften som uppfyllts för dig

När vi firar Jesu Kristi födelse firar vi också alla de profetiska löften som Jesus Kristus uppfyllde genom sin undervisning och försoning.

Frälsaren lärde oss att älska och göra gott mot varandra. Han gav oss bud, och om vi följer dem kan vi känna hans fullkomliga kärlek mer fullständigt och djupgående och en dag få evigt liv. Hans lärdomar och exempel vägleder och stärker oss i det sätt vi bör leva.

Sedan utförde Jesus sitt försoningsoffer. Han utgöt villigt sitt blod till våra synders förlåtelse (se Läran och förbunden 27:2) och frambär omvändelsens gåva och förlåtelsens välsignelser (se Alma 34:15–17; 42:22–24). Och genom sin försoning gav han oss odödlighetens gåva. Som en del av sin försoning led Jesus Kristus också ”smärta och bedrövelser och frestelser av alla slag” (Alma 7:11). Han gjorde det så att han personligen kunde få känna och förstå våra frestelser, våra svårigheter och hur han kan hjälpa oss.

Kom alltid ihåg att Frälsaren villigt upplevde allt detta för dig eftersom han älskar dig. Han är din Frälsare. Oavsett vad du står inför är han där för att hjälpa och stärka dig. Frälsaren sa genom Jesaja: ”Var inte rädd, för jag är med dig … Jag styrker dig, jag hjälper dig” (Jesaja 41:10).

Bild
Jesus Kristus

På jorden som i himlen, av Justin Kunz

Sök Messias

Tillsammans med forntida och nutida profeter gläds jag åt att bära vittnesbörd om Jesu Kristi födelse, liv, död och uppståndelse. Han är den utlovade Messias och har alltid varit, och kommer alltid att vara, ”världens ljus, liv och hopp”.1

Tillsammans med Moroni uppmanar jag ”er att söka denne Jesus om vilken profeterna och apostlarna har skrivit, så att nåden från Gud Fadern och likaså Herren Jesus Kristus och den Helige Anden, som vittnar om dem, må vara och förbli i er för evigt” (Ether 12:41).

Låt oss alla minnas vad vår Frälsare har gjort för oss och älska och tjäna honom den här julen och alltid.

Skriv ut