2022
Frälsaren kan befria oss
December 2022


”Frälsaren kan befria oss”, Vägledning för de unga, dec. 2022.

Frälsaren kan befria oss

Du kommer att ställas inför många problem i livet. Men vår himmelske Fader gav sin Son, Jesus Kristus för att hjälpa dig.

Bild
Jesus Kristus

Kristi ljus, av Regan Reichert

Har du någon gång haft ett problem som kändes för stort att hantera? Kanske var lite av det ditt fel – eller till och med mer än lite. Kanske orsakades det i stället av någon du bryr dig om. Eller så kanske det bara kom av att leva i en ofullkomlig värld. Det är ingen brist på problem i livet. Ibland kan det kännas riktigt, riktigt jobbigt.

Det positiva är att vi aldrig behöver hantera våra problem på egen hand. Frälsaren har tagit på sig våra synder, våra sorger och våra skröpligheter (se Alma 7:11–13). Han vet vad vi går igenom och vad vi behöver. När vi litar på honom och accepterar hans vilja kan han befria oss från alla problem vi ställs inför.

Han befriar oss …

från synd

En ung kvinna som heter Thricia kände sig skyldig, skamsen och ovärdig efter att ha gjort ett fel. Hon började lyssna på kyrkans musik, titta på kyrkans videor och studera tal om evangeliet mer uppmärksamt, men känslorna försvann inte. Till slut bestämde hon sig för att prata med sin grenspresident. När hon träffade honom kände hon sin himmelske Faders och Jesu Kristi kärlek till henne. Nu är hon tacksam för att hon genom Frälsarens försoning kan få förlåtelse för sina synder och få hjälp att övervinna sina svagheter. ”Det jag håller fast vid just nu är att han alltid är med mig på den här resan”, säger hon.

Var och en av oss misslyckas och syndar. Men Frälsaren kan hjälpa oss. Han tar inte nödvändigtvis bort alla följder av våra handlingar, men han kan hjälpa oss när vi ber till vår himmelske Fader om förlåtelse och försöker ställa saker och ting till rätta.

Frälsaren blödde och dog för dina synder i Getsemane och på korset. ”Om än [dina] synder är blodröda ska de bli snövita” när du väljer att omvända dig och följa honom (Jesaja 1:18).

Bild
Jesus Kristus med en kvinna som ertappats med äktenskapsbrott

Inte heller jag dömer dig, av Eva Timothy

från vrede

Ibland måste vi hantera problem på grund av andra människors dåliga val. En ung kvinnas bästa vän började sprida lögner om henne till andra tjejer i församlingen. Den unga kvinnan var förståeligt nog arg, men hon valde ändå att vara vänlig och fick hjälp av vår himmelske Fader och Frälsaren.

Du har förmodligen haft tillfällen när du också varit arg. Kanske din lillebror ”lånar” saker som inte är hans eller så retar din storasyster dig ständigt. Eller så har du varit med om allvarligare saker som du är arg för, som försummelse eller övergrepp.

När du känner dig arg, be till din himmelske Fader. Lyssna på maningarna du får och lita på Frälsarens makt att befria dig. Precis som han tog på sig dina synder betalade han priset för andras handlingar som sårar oss. Han kan hjälpa oss att släppa taget om vår vrede och finna frid i sinom tid.

från rädsla

En ny systermissionär var rädd för flera saker – att åka till en ny plats, prata med okända personer om evangeliet – till och med att flyga i flygplan. Så hon blev rädd när det blev turbulens under en flygtur en dag. Men i samma ögonblick kom hon ihåg Frälsaren, och trots att hon fortfarande var rädd kände hon frid tack vare sin tro på honom. ”Jesus Kristus stillade stormen och han kunde definitivt stilla min rädsla för flygplan”, säger hon.

Kanske är du rädd för exempelvis höjder, spindlar eller att hålla tal i kyrkan. Eller så har du ångest eller är rädd för allvarliga problem som sjukdom, familjeproblem eller svårigheter i samhället.

Oavsett orsaken till din rädsla, kom ihåg att Frälsaren älskar dig och förstår. Du kanske fortfarande känner dig rädd ibland, men din tro på Jesus Kristus kan göra det möjligt för honom att stilla dina stormar och befria dig från rädsla.

från sorg

Chase blev väldigt ledsen när hans föräldrar skilde sig. En dag grät han och bad till sin himmelske Fader. När han bad kände han frid och visste att Jesus Kristus brydde sig om honom och visste vad han gick igenom.

Alla upplever vi smärtsamma stunder. Men Frälsaren tog på sig smärta, bedrövelser, frestelser, sjukdomar och död så att han ”i köttet kan veta hur han ska bistå [eller hjälpa] sitt folk” (Alma 7:11–12). Han vet exakt hur du mår och hur han kan hjälpa dig.

Dina problem kanske inte försvinner, men han kan lätta de bördor som lagts på dina axlar och stärka dig så att du kan bära dina bördor med lätthet (se Mosiah 24:14–15).

Bild
Jesus Kristus

Han har uppstått, av Dan Wilson

från döden

Cherry var 12 år när hennes mamma dog. Cherry var ännu inte medlem i kyrkan och kände att hennes liv inte längre hade någon mening. Hon kände sig trasig och ledsen och ensam. Hon tänkte till och med på att ta sitt eget liv. Sedan fick hon lära sig om evangeliet och förbereder sig nu för att döpas för sin mamma i templet. Hon vet att eftersom Frälsaren dog och uppstod kommer vi alla att uppstå en dag. Döden är inte slutet.

Att förlora en närstående är något av det svåraste vi kan gå igenom. Men Frälsaren ger oss hopp. När vi förlitar oss på honom kan vi hoppas på en evighet som är lyckligare än vi kan föreställa oss.

Ja, livet är fullt av problem – små, stora och några som känns så enorma att vi inte kan hantera dem. Men vår himmelske Fader gav sin Son som lösningen på dem alla. När du strävar efter att följa Jesus Kristus ger han dig styrka att hålla ut och befriar dig om och om igen.

Skriv ut