2022
Ett liv fyllt av glädje
December 2022


”Ett liv fyllt av glädje”, Vägledning för de unga, dec. 2022.

Ett liv fyllt av glädje

Caroline vet vad hennes syfte är och hon är ivrig att uppfylla det.

Bild
ung kvinna

Foto: Christina Smith

Caroline M. från Tennessee i USA älskar att sprida glädje. ”Jag tycker om när andra är glada”, säger hon. ”Mitt syfte i livet är att hjälpa andra veta hur mycket Jesus älskar dem. Mitt syfte här på jorden är att sprida hopp, glädje och kärlek.”

Caroline tycker om att lära sig om Jesu Kristi evangelium, leva efter det hon lär sig och dela med sig av evangeliet till andra. Hon vet att evangeliet ger stor glädje eftersom hon själv har upplevt det.

Bild
ung kvinna och mamma

Glädjen i att lära sig om evangeliet

Caroline finner glädje i Jesu Kristi evangelium eftersom ”det ger alla så mycket kärlek”. Hon säger: ”Jag följer Jesus Kristus genom att vara lydig. Han är källan till frid, glädje och kärlek – det är vad Jesus Kristus är för mig. Han dog för oss och betalade för våra synder så att vi kan bli som han.”

Bild
ung kvinna med mobil

Seminariet är ett sätt för Caroline att lära sig om evangeliet, och det har varit en bra upplevelse för henne. ”Jag älskar morgonseminariet. Jag är en morgonmänniska.” Eleverna kommer hem till henne eftersom hennes mamma är seminarieläraren. ”Det finns inte så många som är medlemmar i kyrkan där jag bor. Men några medlemmar går på min high school och kommer till seminariet med mig.”

Bild
ung kvinna som studerar skrifterna

Hon har tyckt om att studera Gamla testamentet i seminariet i år. En av hennes favoritberättelser är den om skapelsen i 1 Moseboken. ”Jag älskar att läsa om skapelsen eftersom den visar att Jesus skapade den här världen åt mig. Det gör mig jätteglad att tänka på att han gjorde det för mig.”

Bild
ung kvinna som ber

Glädjen i att leva efter evangeliet

Att leva efter evangeliet ger också Caroline stor glädje. Hon älskar Jesus Kristus och vill följa honom, vilket hjälpte henne förstå vikten av att döpas. ”Jag visste att jag behövde lyda Guds bud, att jag behövde ingå förbund med honom och följa den rätta vägen.”

Bild
familj

Genom att döpas visste hon att hon skulle följa den rätta stigen – stigen som Jesus visade oss. Det kändes ”så fantastiskt” för henne att döpas. Genom sin önskan att ingå och hålla förbund, och sin önskan att tjäna andra och ge dem glädje, visar hon att hon vill följa Jesus Kristus.

Ett annat sätt som Caroline upplever evangeliets glädje på ofta är genom kyrkans aktiviteter. Hon älskar att gå på Unga kvinnors lektioner och aktiviteter på grund av den glädje hon finner där. ”De unga kvinnorna får mig att le och skratta.”

Bild
ung kvinna som skrattar

Hon tycker också om att vara med på Unga kvinnors läger. ”När jag är på Unga kvinnors läger är alla där omkring mig och jag kan känna Anden. Det påminner mig om när jag döptes.”

Caroline upplever också glädjen i evangeliet i vardagen. ”Varje gång jag spelar piano eller gitarr, varje gång jag ber Gud hjälpa någon, när jag är ensam, när jag lyssnar på upplyftande musik – allt det visar mig att Frälsaren älskar mig eftersom jag kan höra honom.”

Bild
ung kvinna i en gunga

Glädjen i att berätta om evangeliet

När Caroline var på Unga kvinnors läger bar hon sitt vittnesbörd om att hon är en Guds dotter, att han har ett syfte med henne i det här livet och att hennes syfte är att ge andra glädje och kärlek. ”Många berättade för mig hur mycket de älskade mitt vittnesbörd.”

En speciell sak med just det här vittnesbördet var att alla tydligt kunde höra henne och förstå vad hon sa. Det gjorde Caroline glad eftersom det inte alltid är så. Caroline har Downs syndrom och hon säger att det är vanligt att många har svårt att förstå allt som en person med Downs syndrom säger.

Anden var stark när hon bar sitt vittnesbörd, och efteråt sa många att när de hörde Carolines vittnesbörd var det en av de heligaste upplevelserna i deras liv. Hon visste att Anden tydligt bekräftade sanningen i det hon sa.

Bild
ung kvinna med pappa

Caroline har lärt sig av egen erfarenhet att det ger glädje att tjäna andra! Den Helige Anden har hjälpt henne känna glädjen i evangeliet och glädjen i att följa Jesus Kristus, och hon vill att andra ska uppleva samma känsla. Genom att sprida glädje och kärlek till andra för hon in Anden i deras liv. Och genom att berätta vad som ger henne glädje inbjuder hon dem att komma till Kristus.

Skriv ut