2022
Himlens fönster
December 2022


”Himlens fönster”, Vägledning för de unga, dec. 2022.

Kom och följ mig

Malaki 3:8–12

Himlens fönster

Hela mitt liv har jag välsignats av att leva efter tiondelagen.

Bild
familjen

Fotografier: Getty Images och med tillstånd av äldste Revillo

När mina föräldrar omvände sig till Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga hade min far ingen stabil inkomst. På den tiden, liksom i dag, rådde det stor fattigdom i Filippinerna. Det var svårt att hitta arbete.

Så han bad och sa till Gud att han hade ett vittnesbörd om tiondelagen men behövde få ett jobb så att han kunde leva efter den. Han lovade sin himmelske Fader att han skulle betala ett ärligt tionde i hela sitt liv.

Och pappa fick ett jobb. Han fick arbete som städare på den lokala Coca-Cola-fabriken. När han började betala tionde började hans liv förändras.

Gränslöst välsignad

Vi gick vanligtvis till kyrkan eftersom vi inte hade tillräckligt med pengar för att betala för allmänna transportmedel. Det började förändras. Pappa jobbade hårt i sitt enkla arbete och började långsamt stiga i graderna och blev till slut försäljningschef. Utöver mat hade vi råd med transport. Ett riktigt underverk är att alla mina föräldrars sex barn kunde avsluta sina universitetsstudier.

Bild
skolexamen

När det gällde just det underverket verkade till och med min fars medarbetare förvånade. ”Hur kan du skicka alla dina barn till universitet?” frågade de. ”Du tjänar lika mycket som vi. Det är helt obegripligt!”

Pappa log alltid och sa: ”Jag har välsignats tack vare att jag lever efter evangeliet. Jag har välsignats därför att jag betalar tionde.”

Löften och beskydd

Gamla testamentets profet Malaki sa: ”Bär in fullt tionde i förrådshuset … Pröva mig nu i det här, säger Herren Sebaot, om jag inte kommer att öppna himlens fönster för er och ösa ut välsignelse över er i rikt mått” (Malaki 3:10).

Jag har sett hur min familj och jag har välsignats timligt och andligt genom att leva efter det här budet. Jag har haft flera upplevelser i mitt liv där jag beskyddades från fysiska eller andliga faror. Jag tror att Herren beskyddade mig eftersom jag trofast betalade mitt tionde.

Bild
familjen

När det är svårt att betala tionde

Jag såg fattigdom överallt i Filippinerna. Jag rådgjorde med många medlemmar i kyrkan om vikten av att betala tionde och offergåvor, även när det inte är lätt.

Jag minns en man som precis hade blivit medlem i kyrkan. Jag var hans stavspresident just då. ”President Revillo, hur kan jag betala tionde?” frågade han. ”Redan nu räcker min inkomst inte till att köpa tillräckligt med mat.”

Den här gode brodern körde en trehjulig moped i sitt arbete. Han arbetade hårt för sitt uppehälle. ”Det krävs tro”, svarade jag honom. ”Men jag lovar att Herren välsignar dig om du lever efter tiondelagen.”

Det gjorde han. Flera månader senare träffade jag den här brodern igen. Han sa att Herren verkligen hade välsignat honom med allt han behövde.

President Gordon B. Hinckley (1910–2008) besökte en gång Filippinerna och bekymrades över den fattigdom han fann där. ”Jag [tror] av hela mitt hjärta”, sa president Hinckley, ”att om de tar emot evangeliet och lever därefter, betalar sitt tionde och sina offergåvor, även om de är ringa, kommer Herren att hålla sitt urgamla löfte till dem, och de kommer att ha ris i sina skålar och kläder på kroppen och tak över huvudet.”1

Bild
Gordon B. Hinckley på besök i Filippinerna.

Jag har sett det löftet uppfyllas.

Offergåvornas inverkan

Jag vill dela med mig av en tanke om offergåvor. En del ungdomar kanske inte inser det otroliga goda som kommer av fasteoffer, humanitära offergåvor och andra donationer. Men jag såg själv vilken inverkan donationerna hade i Filippinerna.

Bild
fisk

Jag har sett familjer räddas från svält tack vare fasteoffer. Dessutom görs mycket gott genom humanitära gåvor och andra offergåvor. Att donera kostnaden för en måltid till humanitär hjälp kan till exempel ge en familj i en annan del av världen mat för en eller flera dagar.

När du lever efter lagen om tionde och offergåvor vittnar jag tillsammans med Malaki om att Herren ska öppna himlens fönster och ”ösa ut välsignelse över [dig]”.

Det enda som krävs är tro på Jesus Kristus.

Slutnot

  1. I Gordon B. Hinckley, ”Inspirational Thoughts”, Ensign, aug. 1997, s. 7; eller ”Ord från den levande profeten”, Nordstjärnan, juni 1997, s. 33.

Skriv ut