2022
Varför är kyrkans normer viktiga? Hur får jag ett vittnesbörd om dem?
December 2022


”Varför är kyrkans normer viktiga? Hur får jag ett vittnesbörd om dem?”, Vägledning för de unga, dec. 2022.

Frågor och svar

”Varför är kyrkans normer viktiga? Hur får jag ett vittnesbörd om dem?”

De lyfter och bygger upp oss

Bild
ung man

”Normer är viktiga eftersom de lyfter och bygger upp oss. De leder oss också till att göra rätta val, vilket hjälper oss att komma närmare Kristus. Vi kan få ett vittnesbörd om normer genom att läsa och studera häftet Vägledning för de unga, som visar viktiga principer och normer som vi ska följa.”

Samuel C., 15 år, Brasilien

Herren tar hand om oss

”Kyrkans normer är väldigt viktiga för vår fysiska och mentala hälsa. Herren vill att vi ska vara friska och lyckliga, och han skapar normer för att ta hand om oss! För att få ett vittnesbörd om de här sanningarna måste vi be för att få veta om de är sanna, läsa skrifterna och hålla buden. Herren vill att vi ska ha ett vittnesbörd om de här sanningarna.”

Dana S., 12 år, Argentina

Sök efter välsignelser

”Kyrkans normer är viktiga eftersom de hjälper oss att förbättra oss och bli som Herren Jesus Kristus. Jag har fått ett vittnesbörd om det här när jag har sökt efter de välsignelser som kommer av att följa kyrkans normer. Det påminner mig om det gudomliga syftet med varje norm och motiverar mig att stanna kvar på förbundsstigen.”

Christian R., 18 år, Utah, USA

Normer ger glädje

Bild
ung kvinna

”Kyrkans normer för oss närmare Kristus. De hjälper oss att anpassa oss till vår himmelske Faders plan, och det ger oss evig lycka. När vi väljer att följa de här normerna kan vi stärka vår tro på Kristus och bli mer som han.”

Kenison M., 17 år, Virginia, USA

Utöva tro och lita på Guds vilja

Bild
ung kvinna

”Om jag väljer att hålla kyrkans normer får jag ett vittnesbörd om dem genom den Helige Anden. Vi vet av det som står i Ether 12:6 att vi ’får ingen förvissning förrän efter det att [vår] tro har prövats’. Om vi har tillräckligt med tro för att lita på att de här normerna är Guds vilja för oss, får vi ett vittnesbörd om dem enligt Guds tid.”

Camilla P., 17 år, Hawaii, USA

Var lydig och ha tillit

”Kyrkans normer finns för att hjälpa oss stanna kvar på förbundsstigen. Även om vi inte alltid förstår varför en viss norm är viktig, kan vi få ett vittnesbörd om den genom att lyda den normen och genom att lita på vår himmelske Fader Jesus Kristus och våra ledare i kyrkan.”

Anwyn T., 16 år, Florida, USA

Skriv ut