2023
4 exempel på hur Jesus Kristus stärker dig
Januari 2023


”4 exempel på hur Jesus Kristus stärker dig”, Vägledning för de unga, jan. 2023.

4 exempel på hur Jesus Kristus stärker dig

Allt förmår jag i Kristus.
Filipperbrevet 4:13

Bild
stenkummel

I hela världen gläds kristna åt det här skriftstället: ”Allt förmår jag i honom som ger mig kraft” (Filipperbrevet 4:13).

En del människor som hör det tror kanske att det betyder att de kan klara av vilket prov som helst, vinna vilken match som helst och få alla sina önskningar uppfyllda. Men det är inte vad det här skriftstället lär oss.

Det skrevs av aposteln Paulus när han satt i fängelse. Som fånge fanns det mycket som Paulus inte kunde göra, men han visste att Jesus Kristus kunde ge honom styrka att göra det som var viktigast.

Detsamma gäller dig!

1 Kristus stärker dig så att du kan veta

Jesus Kristus har gett dig flera viktiga sätt att få veta vad som är sant. Han har lärt oss alla att alltid be (se 3 Nephi 18:18) och att be om att få veta vad som är sant (se Moroni 10:4–5). Du kan också upptäcka och få veta vad som är sant genom att studera skrifterna.

Bön och skriftstudier för in Anden i ditt liv. Anden kan tala till ”ditt förstånd och … ditt hjärta” (Läran och förbunden 8:2), ”fylla din själ med glädje” och ”upplysa ditt förstånd” (Läran och förbunden 11:13).

På de här sätten kan du ”höra honom” – höra Frälsarens ord och följa det han sagt. President Russell M. Nelson har sagt att det här är ”ett mönster för framgång, lycka och glädje i livet”.1

2 Kristus ger dig styrka att göra

Du får styrka i din strävan att hålla buden och göra bra val som leder till frid och glädje. Jesus Kristus stärker dig så att du kan göra detta även när de här valen är svåra att göra. Ibland gör du kanske dåliga val. Tack och lov möjliggör Frälsarens försoning omvändelse. Tack vare Jesus Kristus kan du bli ren och finna glädje. Han kan ge dig styrka att ”göra bättre och bli bättre”2 varje dag.

3 Kristus ger dig styrka att övervinna

Under en fängelsevistelse skrev Paulus: ”Jag har lärt mig att vara nöjd med det jag har.

Med allt och med alla förhållanden är jag förtrogen” (Filipperbrevet 4:11–12).

Med andra ord lärde sig Paulus att han genom Kristus kan övervinna och lära av sina prövningar och utmaningar. Jesus Kristus kan ge dig styrka att göra detsamma.

Frälsaren led ”smärta och bedrövelser och frestelser av alla slag”. Han tog på sig våra svagheter för att kunna ”veta hur han ska bistå sitt folk i enlighet med deras skröpligheter” (Alma 7:11–12). Oavsett vad du ställs inför kan Jesus Kristus ge dig styrka att uthärda och utföra sådant som du inte kan göra på egen hand.

4 Kristus ger dig styrka att bli

Jesus Kristus har gjort uppståndelsen till en verklighet för oss alla, och han gör evigt liv möjligt för dem som omvänder sig, tar emot nödvändiga förrättningar och ingår och håller de förbund som hör till dem. Utan Kristus skulle vi inte kunna uppfylla det som vår himmelske Fader vill mest av allt – att vi ska bli mer som han och hans Son Jesus Kristus och bo hos dem för evigt.

Bild
Jesus Kristus

Du kan bli mer som Jesus Kristus genom att lära dig om honom, ha förtroende för och förlita dig på honom, och följa hans exempel. Det får dig att leva med större tro, hopp, kärlek, tålamod, ödmjukhet, renhet och lydnad. Alla dessa är egenskaper som Frälsaren har.

I din strävan att följa Jesus Kristus blir han ditt hopp och ditt ljus som leder dig till att bli allt som han vet att du kan bli. Och då kan du instämma med Paulus: ”Allt förmår jag i honom som ger mig kraft.”

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Hör honom”, generalkonferensen i april 2020 (Liahona, maj 2020, s. 89).

  2. Russell M. Nelson, ”Vi kan göra bättre och bli bättre”, generalkonferensen i april 2019 (Liahona, maj 2019, s. 67).

Skriv ut