2023
Följ det sanna ljuset
Januari 2023


”Följ det sanna ljuset”, Vägledning för de unga, jan. 2023.

Kom och följ mig

Johannes 1:1–5

Följ det sanna ljuset

Jesu Kristi ljus finns alltid där för dig – i går, i dag och för evigt.

Bild
Jesus Kristus

Se på liljorna, av Haley Miller

Vid solnedgången ännu en söndag år 1948 gick jag längs floden Trent i Nottingham i England. Jag var en 20-årig missionär på den tiden. Det hade varit en lång, ansträngande dag, men jag var glad och nöjd med arbetet.

Där jag gick längs floden bad jag en bön i hjärtat. I hopp om att få vägledning från Herren frågade jag: ”Gör jag det du vill?”

En överväldigande känsla av frid och förståelse kom plötsligt över mig. I just det ögonblicket kom jag till insikt om att Jesus Kristus kände mig och älskade mig. Jag såg ingen syn och hörde ingen röst, men jag kunde inte ha upplevt att Kristus var verklig och gudomlig på ett mer kraftfullt sätt än om han hade stått framför mig och sagt mitt namn.

Från den dagen tills i dag har alla betydelsefulla beslut jag fattat påverkats av min kunskap om att Jesus Kristus är Guds Son. Jag älskar honom djupare och mer kraftfullt än ord kan uttrycka. Han är min Herre, min Frälsare, min Återlösare och min vän.

Under årens lopp och i större delen av världen har jag vittnat om Frälsaren. Jag vet att han är det sanna och eviga ljuset som ”lyser i mörkret” (Johannes 1:5). Det är en förmån för oss att få komma till honom, följa honom och känna hans ljus i våra liv.

Sanningen om ljus

Varje dygn förvandlas dag till natt och natt till dag. När vi upplever nattens mörker oroar vi oss inte för att solen ska ha försvunnit. Vi vet att jorden roterar och att solen kommer att skina på oss igen. Vi kanske inte alltid kan se eller känna ljuset, men det finns alltid där.

Detsamma gäller det som är andligt. Jag påmindes om det här för många år sedan när min fru Barbara och jag i förundran blickade upp mot natthimlen. De miljontals stjärnor vi såg verkade vara exceptionellt klara och vackra. Mina tankar gick sedan med förundran till Jesus Kristus.

”Han var i begynnelsen hos Gud” (Johannes 1:2). Under vår himmelske Faders ledning skapade han jorden och otaliga världar (se Mose 1:33). Han är kraften som lyser upp solen, månen och stjärnorna (se Läran och förbunden 88:7–10). Han är källan till alltings ljus och liv (se Johannes 1:3–4; Läran och förbunden 93:10). Han förkunnade: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus” (Johannes 8:12).

I vår tid arbetar Satan på övertid för att stänga ute Frälsarens ljus. Men du kan aldrig vara på en plats så mörk att Jesu Kristi ljus inte kan lysa för dig om du kommer till honom. Hans ljus finns alltid där.

Bild
morgon, middag och kväll

Illustrationer: Adam Nickel

Han lyser upp vår väg

Som Guds Son hade Jesus Kristus härlighet med Gud Fadern ”innan världen var till” (Johannes 17:5). Han var fullkomligt lydig mot sin Fader (se Johannes 5:30) och kom villigt till jorden. Han gav upp sin härlighet för att födas i ett enkelt stall där hans mor ”lindade honom och lade honom i en krubba” (Lukas 2:7).

Under sin ungdomstid gick han sin Faders ärenden (se Lukas 2:49) och de som hörde hans lärdomar blev mycket förvånade. I sin verksamhet hade han makt att utföra underverk, att välsigna och bota sjuka, att uppväcka de döda och att till slut åstadkomma den oändliga försoningen.

I allt som Frälsaren har sagt och gjort, särskilt under sitt försonande offer, har han visat oss vägen till vår Fader i himlen. Hans exempel och lärdomar lyser upp den stig vi måste följa för att återvända till vårt himmelska hem.

Dela hans ljus

Så snart vi känner Guds Sons ljus i våra liv bör vi sträva efter att dela det ljuset med andra. Jag älskade att vara missionär i England. Jag älskade att vara missionspresident i Kanada. Och jag älskar mitt nuvarande ämbete som medlem i de tolv apostlarnas kvorum, vilket låter mig vittna om Jesus Kristus runt om i världen.

Frälsaren sa: ”Se, jag är det ljus som ni ska hålla upp – det som ni har sett mig göra” (3 Nephi 18:24).

Frälsarens ljus lyser inom oss varje gång vi ber och söker hans ord i skrifterna. Hans ljus lyser när vi visar kärlek så som han gör, bär våra vittnesbörd och osjälviskt tjänar. Detta driver ut mörker ur våra liv och drar till sig andra som söker hans ljus.

Bild
flicka med pojke som håller ett ljus

Hans ljus består för evigt

Jesu Kristi ljus finns alltid där för dig. Ingenting – absolut ingenting – kan någonsin övervinna eller släcka hans ljus. Det består för evigt. Jesus Kristus ”är världens ljus och liv, … ett ljus som är oändligt, som aldrig kan förmörkas” (Mosiah 16:9).

Jag är evigt tacksam för upplevelsen jag hade som ung missionär när jag själv fick veta det. Jag vet det här med större säkerhet i dag när jag har upplevt livet med alla dess prövningar och glädjeämnen.

Om du inte vet vart du ska gå eller vad du ska göra, vänd dig då till Guds Sons sanna ljus. Om du är villig att komma till honom och följa hans ljus, lyser han upp din väg.

Skriv ut