2023
Det allra största underverket
Januari 2023


”Det allra största underverket”, Vägledning för de unga, jan. 2023.

Kom och följ mig

Lukas 1, 5

Det allra största underverket

Det finns ett underverk som är viktigare än alla andra.

Ingenting är omöjligt för Gud (se Lukas 1:37; Filipperbrevet 4:13). Men kan vi bokstavligen be om vad som helst och så blir det så? Varför upplever en del människor underverk medan andra inte verkar göra det? Och vad betyder allt det här för dig?

Tre forna underverk, tre nutida underverk och det allra största underverket lär oss lite mer.

1

Forna underverk

Bild
Josef, Maria och Jesusbarnet

Illustration: Camila Gray

Maria blev förmodligen inte så lite förvånad när ängeln Gabriel lät henne veta att hon skulle bli mor till Frälsaren. Det borde inte ha varit möjligt. Men ängeln Gabriel förklarade att Jesus skulle vara Guds Son och sa att ”ingenting är omöjligt för Gud” (Lukas 1:37). Och ängeln hade rätt. Maria födde världens Frälsare.

Nutida underverk

Bild
systermissionärer hjälper en gammal kvinna

Två missionärer i Mexiko gick över en livlig gata varje dag. Ibland fick de vänta i tio minuter innan de hade chans att gå över, och de var oftast tvungna att springa! Sedan träffade de en mycket gammal, mycket långsam mindre aktiv medlem. Hon ville följa med dem till kyrkan, men – här kommer den omöjliga delen – hon skulle behöva gå över den där tungt trafikerade gatan. Och nej, missionärerna kunde inte bära henne över gatan (även om de definitivt kom på idén!). Men sedan fick de uppleva ett underverk. ”När vi kom till gatan”, säger en av missionärerna, ”kom det inga bilar. Vi kunde gå över den, mycket långsamt och tryggt.”

Omöjligt? Eller?

Ingenting är omöjligt för Gud (inte ens omöjliga saker!).

2

Forna underverk

Bild
Jesus Kristus botar sjuk man som sänks ner från taket

Där fanns en man som var förlamad. Han trodde på att Frälsaren kunde bota honom. Men det fanns många människor omkring Jesus och det var svårt att komma fram till honom. Så vad gjorde mannen? Hans vänner sänkte ner honom på hans bår genom taket på ett hus så att han nådde Frälsaren. Nej, det var förmodligen inte så lätt. Men han och hans vänner måste ha haft stor tro. Och det lönade sig – Jesus förlät mannen hans synder och botade honom (se Lukas 5:17–26).

Nutida underverk

Bild
kameleont

Ella W. lekte med sina vänner i parken när några av hennes vänner tappade bort sin lilla kameleont. Det låter kanske inte så dramatiskt. Men kom ihåg att kameleonter ändrar färg så att de smälter in i omgivningen. Efter att ha letat ett tag bestämde Ella sig för att det var dags att be i tro. De hittade snart kameleonten i ett träd! ”Så snart den hamnat i någons famn bad vi en bön av tacksamhet till vår himmelske Fader”, säger Ella.

Underverk sker genom tro på Jesus Kristus

Det omöjliga är alltid möjligt för Gud. Men vi behöver ha tro på Frälsaren (eller åtminstone en önskan att tro!) och agera på denna tro så att underverk kan ske.

3

Forna underverk

Bild
Elisabet, Sakarias och lille Johannes Döparen

Elisabet och Sakarias hade varit gifta i många år men hade inga barn. Ibland kändes det kanske som om deras trofasta böner inte blev besvarade. Och så småningom blev de för gamla för att få barn. Men så visade sig en ängel för Sakarias och talade om för honom att Elisabet skulle få barn. (Roligt faktum: Barnet blev så småningom Johannes Döparen!) I slutändan blev det omöjliga möjligt. Men Elisabet och Sakarias fick vänta mycket, mycket länge (se Lukas 1).

Nutida underverk

Bild
prästadömsvälsignelse

Lindsey M. led av epilepsi. ”Varje morgon vädjade jag till min himmelske Fader att ta bort krampanfallen”, berättar Lindsey. Men de försvann inte. Under det att Lindsey väntade på att bli botad fick hon prästadömsvälsignelser som gav henne frid. Och den friden var i sig själv ett underverk. ”När vi vänder oss till vår himmelske Fader finns han utan tvekan där för oss och sprider underverk och erbjuder tröst”, säger hon. Lindsey blev till slut opererad och det avhjälpte anfallen.

Underverk sker enligt Guds vilja

Gud kan göra allting. Vi kan ha stor tro. Men underverk sker enligt vår himmelske Faders tidsplan och vilja och på hans sätt. Titta efter andra underverk under tiden, såsom frid och styrka att uthärda.

Det allra största underverket

Nu har det handlat mycket om underverk. Men det finns ett underverk som är större och viktigare än dem alla. Det underverket var när Guds Son kom till jorden som ett litet barn för att senare undervisa och hela, och till sist ge sitt eget liv. Jesus Kristus tog på sig våra synder, sorger och skröpligheter. Hans underverk innefattar tre dagar i en grav och sedan en uppståndelse som åstadkom liv efter döden för oss alla. Det underverket förändrar allting.

Det är lätt att stirra sig blind på ett specifikt underverk som vi försöker utöva tro på. Och det kan vara svårt när vi inte känner till vår himmelske Faders vilja. Så i stället för att fokusera din tro på ett underverk du vill ha, fokusera den på det underverk som Frälsarens försoning är. Ha tro på att inget är omöjligt för Gud, och det gäller även det du ber om. Men ha också tro på att hans vilja är bättre än din egen. Om dina böner inte besvaras på det sätt du hoppas på så stärker han dig och hjälper dig att hålla ut.

Den viktigaste lärdomen

När du fokuserar din tro på Jesus Kristus förstår du vad det innebär att ingenting är omöjligt för Gud. Du har då tro på att din himmelske Fader kan besvara dina böner, och du litar på hans vilja och tar emot hans frid när saker och ting inte går som planerat. Så utöva tro på Jesus Kristus. Han är underverket. Och ingenting är omöjligt för honom.

Skriv ut