2023
Det ultimative mirakel
Januar 2023


»Det ultimative mirakel«, Til styrke for de unge, jan. 2023.

Kom og følg mig

Luk 1, 5

Det ultimative mirakel

Der er et mirakel, der er vigtigere end dem alle.

Thi intet er umuligt for Gud (se Luk 1:37; Fil 4:13). Men kan man bede om bogstaveligt talt alt, og så går det i opfyldelse? Hvorfor oplever nogle mennesker mirakler, mens det virker som om, at andre ikke gør det? Og hvad betyder alt dette egentligt for jer?

Tre fordums mirakler, tre nutidige mirakler og et ultimativt mirakel lærer os lidt mere.

1

Et fordums mirakel

Billede
Josef, Maria og Jesusbarnet

Illustration: Camila Gray

Maria blev sandsynligvis mere end en smule overrasket, da englen Gabriel fortalte hende, at hun ville blive Frelserens mor. Det burde ikke have været muligt. Men englen Gabriel forklarede, »at Jesus ville være Guds Søn og sagde: »Intet er umuligt for Gud« (Luk 1:37). Og englen havde ret. Maria fødte verdens Frelser.

Et nutidigt mirakel

Billede
søstermissionærer hjælper gammel kvinde

To missionærer, der tjente i Mexico, krydsede hver dag en travl gade. Nogle gange ventede de 10 minutter, før de havde mulighed for at krydse vejen, og de var normalt nødt til at løbe! Så mødte de et meget gammelt, meget langsomt mindre aktivt medlem. Hun ønskede at komme i kirke med dem, men – her kommer den umulige del – hun skulle krydse den travle gade. Og nej, missionærerne kunne ikke bære hende over (selvom de helt sikkert overvejede muligheden!). Men så oplevede de et mirakel. »Da vi kom til gaden,« siger en af missionærerne, »var der ingen biler. Vi var i stand til at gå meget langsomt og sikkert over.«

Umuligt? Tænk igen!

Intet er umuligt for Gud (heller ikke umulige ting!).

2

Et fordums mirakel

Billede
Jesus Kristus helbreder syg mand sænket ned gennem taget

Der var en mand, der var lam. Han troede på, at Frelseren kunne helbrede ham. Men Jesus var omgivet af mange mennesker, og det var svært at komme hen til ham. Så hvad gjorde manden? Hans venner firede ham på sengen ned gennem husets tag for at nå Frelseren. Nej, det var sikkert ikke særlig let. Men han og hans venner må have haft en masse tro. Og det betalte sig – Jesus tilgav manden hans synder og helbredte ham (se Luk 5:17-26).

Et nutidigt mirakel

Billede
Kamæleon

Ella W. legede med sine venner i parken, da nogle af hendes venner ikke kunne finde deres kamæleon. Det lyder måske ikke som noget særligt. Men husk, at kamæleoner skifter farve for at passe ind i deres omgivelser. Da Ella havde søgt et stykke tid, besluttede hun, at det var tid til at bede i tro. Kort efter fandt de kamæleonen i et træ! »Så snart vi havde kamæleonen i armene, bad vi en takkebøn til vor himmelske Fader,« siger Ella.

Mirakler kommer ved tro på Jesus Kristus

Det umulige er altid muligt for Gud. Men vi er nødt til at have tro på Frelseren (eller i det mindste et ønske om at tro!) og handle på den tro, så mirakler kan ske.

3

Et fordums mirakel

Billede
Elisabeth, Zakarias og babyen Johannes Døber

Elisabeth og Zakarias havde været gift i mange år, men havde ingen børn. Sommetider kan det have føltes som om, deres trofaste bønner ikke blev besvaret. Og til sidst blev de for gamle til at få børn. Men så kom en engel til Zakarias og fortalte ham, at Elisabeth skulle have et barn! (Sjovt faktum: Babyen blev til Johannes Døber!) I sidste ende blev det umulige muligt. Men Elisabeth og Zakarias måtte vente meget, meget længe (se Luk 1).

Et nutidigt mirakel

Billede
præstedømmevelsignelse

Lindsey M. led af epilepsi. »Hver morgen tiggede jeg min himmelske Fader om at fjerne anfaldene,« siger Lindsey. Men de gik ikke væk. Mens Lindsey ventede på at blive helbredt, modtog hun præstedømmevelsignelser, som gav hende fred. Og den fred var i sig selv et mirakel. »Når vi vender os til vor himmelske Fader, vil han utvivlsomt være der for os og sprede mirakler og give trøst,« siger hun. Lindsey fik til sidst en operation, der afhjalp hendes anfald.

Mirakler kommer i overensstemmelse med Guds vilje

Gud kan gøre alt. Måske har du stor tro. Men mirakler sker i henhold til vor himmelske Faders tidsplan, vilje og på hans måde. Se efter andre mirakler undervejs, som fred og styrke til at udholde.

Det ultimative mirakel

Vi har talt meget om mirakler Men der er et mirakel, der er større og vigtigere end dem alle. Det mirakel var, da Guds Søn kom til jorden som spædbarn, senere underviste og helbredte han og gav sit eget liv. Jesus Kristus påtog sig vores synder, lidelser og skrøbeligheder. Hans mirakel omfatter tre dage i en grav og derefter en opstandelse, der førte til liv efter døden for os alle. Det mirakel ændrer alt.

Det er let at blive optaget af at prøve at have tro på et bestemt mirakel. Og det kan være svært, når vi ikke kender vor himmelske Faders vilje. Så i stedet for at fokusere din tro på et mirakel, du ønsker, så fokuser den på miraklet ved Frelserens forsoning. Hav tro på, at intet er umuligt for Gud, herunder hvad du beder om. Men hav også tro på, at hans vilje er bedre end din egen. Hvis jeres bønner ikke besvares på den måde, I håber på, vil han styrke jer og hjælpe jer til at holde ud.

Det der er vigtigt at forstå

Når du fokuserer din tro på Jesus Kristus, vil du forstå, hvad det betyder, at intet er umuligt for Gud. Du vil tro på, at vor himmelske Fader kan besvare dine bønner, og du vil stole på hans vilje og modtage hans fred, når tingene ikke går som planlagt. Så udvis tro på Jesus Kristus. Han er miraklet. Intet er umuligt med ham.

Udskriv