2023
Bitcoin, pizza og at finde varig lykke
Februar 2023


»Bitcoin, pizza og at finde varig lykke«, Til styrke for de unge, feb. 2023.

Bitcoin, pizza og at finde varig lykke

Intet kan nogensinde sammenlignes med det, vor himmelske Fader har i vente for os.

Billede
pizza

Illustrationer: Amber Day

For mange folk er der ikke meget, som smager bedre end pizza. Afhængigt af, hvad man vælger at komme på, kan en pizza være, hvad end man ønsker, den skal være!

Ens egen pizza kan være stærk (kom bare jalapeños eller chiliflager på). Det kan også hjælpe dig med at spise dine grøntsager, hvis du putter spinat, løg, svampe eller sorte oliven på. Med så mange lækre muligheder – fra pepperoni til ananas – kan pizza smage godt for næsten alle.

Men her er et interessant spørgsmål: Ville I betale 400 millioner dollars for pizza?

Virkelig dyr pizza

For flere år siden solgte en fyr i Florida i USA 10.000 bitcoins, en virtuel valuta, for to pizzaer. Dengang var bitcoins ikke meget værd. Handlen svarede til omkring 40 dollars. Nogle år senere eksploderede værdien af bitcoins. I dag ville disse 10.000 bitcoins være blevet vurderet til næsten 400 millioner dollars! Så hvis han brugte 10.000 bitcoins til at købe to pizzaer i dag, ville han betale 400 millioner dollars – for pizza!

Hvis man ser på det på den måde, så er de to pizzaer de dyreste pizzaer nogensinde. Jeg håber virkelig, at de smagte godt!

Se ud over øjeblikket her og nu

Hvis den fyr havde vidst, hvad værdien af bitcoins ville blive, tror I så, at han stadig ville have byttet dem for pizzaerne? Lektien for os er, at vi ikke bør opgive det, der er vigtigt, for noget, vi måske ønsker lige nu.

Vor himmelske Faders plan for os er evigt liv. Der er ingen mængder af bitcoins, pizza (ligegyldigt hvor godt den smager) eller noget andet, som nogensinde kan sammenlignes med det, han har i vente for os. Han har lovet, at alt, hvad han har, vil blive vores, hvis vi er trofaste.

Invitationer til varig lykke

I april 2020 introducerede præsident Russell M. Nelson et nyt logo for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, »der vil vise den centrale placering af Jesus Kristus i hans kirke«. Den portrætterer »den opstandne, levende Herre, som rækker ud for at omfavne alle, som vil komme til ham.«1

Den er baseret på marmorstatuen Kristus. Originalen, der blev skabt af den danske billedhugger Bertil Thorvaldsen, befinder sig i Vor Frue Kirke i København. Over den originale Kristus står der: »Denne er min søn elskelige, hører Ham« (Mark 9:7). Og nedenfor står der: »Kommer til mig« (Matt 11:28).2

Vor himmelske Faders opfordring til at høre hans Søn og Jesu Kristi opfordring til at komme til ham er deres invitation til os for at finde varig lykke.

Hør ham

Præsident Nelson har sagt: »Hver gang [Gud] … har præsenteret sin Enbårne Søn … har han gjort det med bemærkelsesværdigt få ord … Hør ham!

Vor Fader ved, at … det, der vil hjælpe os allermest, er at høre hans Søn.«

I kan høre ham ved at studere skrifterne og komme i templet. I kan lære, hvordan Helligånden taler til jer og giver agt på profeternes, seernes og åbenbarernes ord.

Præsident Nelson har sagt: »Med de to ord – ›hør ham‹ – giver Gud os et mønster for succes, lykke og glæde i dette liv.«3

Billede
Kristusfigur

Kom til ham

Uanset hvad I ønsker af livet – deriblandt lykke – er Frelserens opfordring altid den samme: »Kom til mig«.

Vi kommer til ham, når vi udøver tro på ham, går i kirke, tager del i nadveren og elsker Gud og vores næste (se Matt 22:37-39). Jesus underviste også forbilledligt i, at vi bør bede og tilgive andre.

Det kræver en indsats og tid at bygge sit liv på Jesu Kristi lærdomme, men I behøver ikke at gøre det alene. Jesus er »vejen og sandheden og livet« (Joh 14:6). Han vil hjælpe jer.

Så kan I en dag se tilbage på et liv, som I og Frelseren vil være stolte af. Og det vil gøre jer lykkeligere end noget andet nogensinde kunne – selv pizza!

Udskriv