2023
Voortdurende bekering
Augustus 2023


‘Voortdurende bekering’, Voor de kracht van de jeugd, augustus 2023.

Voortdurende bekering

Je voortdurend bekeren is niet ingewikkeld. Jij kunt dat ook.

Bekering is geen mijlpaal die je met je doop hebt bereikt en elke zondag in de kerk herdenkt. Geloof moet gevoed worden. Je moet je blijven bekeren. Je kunt niet wachten op een bepaalde gebeurtenis die bekering aanwakkert en verwachten dat je bekering zich als een kettingreactie of vallende dominostenen verdiept.

Nee, je zet bewuste stappen om een beter sterfelijk en eeuwig leven op te bouwen. Voortdurende bekering blijkt uit de kleine dingen die je elke dag doet. Denk bijvoorbeeld aan je excuses aanbieden wanneer je iets onaardigs hebt gezegd (of jezelf inhouden wanneer je iets onaardigs wil gaan zeggen), of in de Schriften lezen. Het gaat erom dat we steeds weer voor geloof kiezen. Het gaat erom dat we altijd ons beste beentje proberen voor te zetten. Zo haal je het beste uit jezelf en versterk je je geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus.

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Het evangelie van de Heiland […] draait in essentie ook om goed doen en goed worden. En de verzoening [van Jezus Christus] biedt ons de hulp om het slechte te overwinnen en te mijden én om goed te doen en goed te worden. De hulp van de Heiland staat ons de hele levensreis ter beschikking – van slecht naar goed naar beter – en om een verandering in de kern van ons wezen aan te brengen.’1

Hier volgen enkele nuttige tips.

Afbeelding
persoon schrijft in dagboek

Schrijf je successen op

Wanneer je vastloopt, probeer dan elke dag te letten op wat je wel goed doet. Neem de tijd om de dingen op te schrijven die vandaag goed zijn gegaan.

Naar de kerk gaan, de Schriften bestuderen, verbonden nakomen, vriendelijk zijn en bidden: dit zijn veelbetekenende succesjes in je dagelijks leven. Zo maak je vooruitgang. Zo zet je stappen op het pad dat naar je eeuwige bestemming leidt!

Afbeelding
handen in het zonlicht

Zoek naar meer licht

God beloont je kleine daden van geloof wanneer je het goede kiest. Hij zal ervoor zorgen dat je inspanningen de moeite waard zijn door je de kracht, moed en kennis te geven om vooruitgang te blijven maken op je weg naar het eeuwige leven.

Ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘In de loop der jaren doen we die belangrijke geestelijke stappen telkens weer. We gaan het volgende inzien: “Wie licht ontvangt en in God blijft, ontvangt meer licht; en dat licht wordt steeds helderder tot de volle dag toe” [Leer en Verbonden 50:24]. Onze vragen en twijfels worden opgelost of baren ons minder zorgen. Ons geloof wordt eenvoudig en zuiver.’2

Door meer tot het evangelie bekeerd te raken, word je een beter mens dan voorheen. Je ontdekt wat het inhoudt om een goed mens te zijn en wat je in je mars hebt. De Heilige Geest zal je onderwijzen wanneer je naar vooruitgang streeft. Door meer licht te ontvangen, ga je meer op God en Jezus Christus lijken. Zij zijn geduldig, barmhartig, liefdevol, wijs, vriendelijk en vergevensgezind. Kortom, je wordt dan steeds volmaakter (zie 3 Nephi 12:48).

Afbeelding
appel en donut

Leer jezelf goede gewoonten aan

Hoe worden gewoonten gevormd? Door iets te blijven doen totdat het vanzelf gaat. Hetzelfde geldt voor goede gedachten. Als je er bewust aan denkt om vriendelijker te zijn, meer lief te hebben, anderen te dienen of dankbaarder te zijn, zullen die gedachten vaker in je opkomen. Door vervolgens naar die gedachten te handelen, leer je jezelf een goede gewoonte aan.

Stel doelen om bepaalde christelijke eigenschappen te ontwikkelen en zo bewust een beter mens te worden.

Voorbeelden hiervan zijn:

  1. Ik ga elke dag drie mensen een compliment geven, zodat ik het goede in mensen vaker leer zien.

  2. Ik ga naar goede muziek luisteren, zodat de Geest altijd bij me kan zijn.

  3. Ik ga bidden wanneer ik boos ben, zodat ik een vriendelijker mens word.

Zulke gewoonten maken het eenvoudiger om de weg naar volmaaktheid te blijven bewandelen en nu een vreugdevoller leven te leiden. Het is veel makkelijker om een goed mens te zijn wanneer je jezelf de gewoonte van ‘het voortdurend goeddoen’ (zie Alma 63:2) hebt aangeleerd.

Afbeelding
jongevrouwen

Houd het goede nieuws in gedachten

Wanneer je bezig bent met je dagelijkse doel om nu een gelukkiger en christelijker leven te leiden, maak je ook vooruitgang op je weg naar volmaking. Is dat niet geweldig? Je groeit uit tot de persoon die je kunt worden. En je aardse leven wordt ook nog eens beter. Zo zul je nu en in de eeuwigheid geluk vinden.

Zo heeft God het voor ogen. Je helpt jezelf en de mensen om je heen door voor de beste versie van jezelf te kiezen en Jezus Christus te volgen. Die keuze voert je onherroepelijk terug naar zijn liefdevolle armen.

Dankzij het goede nieuws van het evangelie van Jezus Christus heb je de geweldige kans om het doel van het leven te begrijpen en te vervullen. Maar het is jouw keuze. Jij bepaalt of je die kans wel of niet aangrijpt. Dankzij je keuzevrijheid bepalen je beslissingen je bestemming.3 Je keuzes zijn belangrijk, want ze bepalen wie je nu bent en wie je zult worden. En wie je wordt, is je bestemming.

God vertrouwt je. Hij wil dat je bij Hem terugkeert en zoals Hij wordt. Hij heeft het volmaakte plan opgesteld om je daarbij te helpen. Het enige wat jij hoeft te doen, is je best doen om dat plan te volgen. Hij weet dat je dat kunt.

Afdrukken