2023
Geloof, werken, genade … en fietsen?!
Augustus 2023


‘Geloof, werken, genade … en fietsen?!’, Voor de kracht van de jeugd, augustus 2023.

Kom dan en volg Mij

Handelingen

Geloof, werken, genade … en fietsen?!

Ontdek wat jou helpt om voorwaarts te gaan.

Afbeelding
fietsende jongevrouw

Ik keek in de spiegel naar de schaafwond onder mijn neus en op mijn kin. Voorzichtig veegde ik wat grindkorrels weg. Het leek alsof ik een snor en baardje had. Een rood sikje!

Een paar minuten daarvoor had ik een belangrijke les over fietsen geleerd: het is heel moeilijk om overeind te blijven als je niet vooruit gaat! In plaats van te trappen, had ik te lang zitten aarzelen. Ik trapte op de rem en viel om.

Wat heeft dit met het evangelie te maken? Je kunt het op de volgende manier bekijken. Net zoals we evenwicht en vaart nodig hebben om op de fiets overeind te blijven, hangt onze eeuwige vooruitgang van ons geloof en onze goede werken af. De hele rit is mogelijk dankzij de genade van Jezus Christus.

Zie het maar zo: Jezus Christus heeft je de fiets gegeven. Hij is degene die jou leert fietsen. Hij vertelt je wat je moet doen, geeft je tips en houdt je zadel vast terwijl je opstapt. Maar de keuze is aan jou om voorwaarts te gaan.

Ouderling Dieter F. Uchtdorf heeft onlangs iets vergelijkbaars verteld om ons aan te moedigen in geloof voorwaarts te gaan.

‘Kijk naar de weg die voor je ligt. Richt je op je bestemming’, zei hij. ‘En begin te trappen. Evenwicht heeft alles te maken met voorwaarts blijven gaan.’1

Bij het lezen van het Nieuwe Testament is je misschien opgevallen dat de eerste apostelen het vaak over fietsen hadden. Nee hoor, grapje! Maar ze hadden het wel meermaals over geloof, genade en werken.

Petrus heeft bijvoorbeeld gezegd dat we ‘door de genade van de Heere Jezus Christus’ zalig worden (Handelingen 15:11).

En kijk waar zijn leringen over genade zijn te vinden: in het boek Handelingen, waarin de handelingen of daden van de discipelen zijn opgetekend! Een groot deel van het Nieuwe Testament gaat over de reizen van getrouwe mannen en vrouwen, die anderen over Jezus Christus vertelden. Zij belichaamden de combinatie van geloof hebben, hard werken en de hulp van de Heiland aanvaarden.

Welke Schriftteksten over geloof, werken en genade kun je nog meer vinden? Hoe zie je geloof, werken en genade terug in je eigen leven? Hier zijn enkele verzen om je op weg te helpen: Jakobus 2:14–17; Efeze 2:8–10; en Moroni 10:32–33.

Een fiets is geen perfecte vergelijking, dus maak je geen zorgen over wat alles voor moet stellen. Houd gewoon in gedachten dat we onszelf niet kunnen verlossen en dat de Heiland ons ook niet zal dwingen om te worden verlost. Het gaat erom dat we samenwerken met Hem, zijn leringen volgen en liefde voor anderen tonen. Satan wil dat we het opgeven, bij de pakken neerzitten en in zonde en wanhoop verzinken. Maar onze hemelse Vader en Jezus Christus houden van ons en juichen ons bij iedere stap, of trap, toe!

Dus spring op je fiets, zet je af, begin te trappen en voel de wind door je haren. Voorwaarts gaan voelt goed, hè?!

Afbeelding
Jezus Christus

Naast stille wateren, Simon Dewey

Noot

  1. Dieter F. Uchtdorf, algemene aprilconferentie 2022 (Liahona, mei 2022, 123).

Afdrukken