2023
Je levenslange geestelijke zoektocht
Augustus 2023


‘Je levenslange geestelijke zoektocht’, Voor de kracht van de jeugd, augustus 2023.

Je levenslange geestelijke zoektocht

De Heer Jezus Christus leren kennen en liefhebben, is een levenslang proces.

Afbeelding
jongevrouw

Ouderling Andersen begroet jonge alleenstaanden in Aurora (Filipijnen) in november 2015.

Waar moet je bij het woord zoektocht aan denken? Moet je denken aan films of boeken over dappere helden die avontuurlijke reizen vol gevaren ondernemen? Of moet je denken aan iemand met een stoutmoedige missie om tegen alle verwachtingen in het onmogelijke te bereiken?

Je vindt zoektochten in verhalen uit de hele wereld terug. Maar heb je je ooit afgevraagd of jij een zoektocht hebt? Iets groots wat jij kunt doen om voorgoed jouw leven en het leven van anderen ten goede te veranderen?

Je hebt inderdaad een heel belangrijke geestelijke zoektocht! Maar in tegenstelling tot zoektochten in boeken of films, begint jouw zoektocht met een levensveranderende uitnodiging van de Heiland en Verlosser van de wereld om naar Hem toe te komen (zie Mattheüs 11:28).

De uitnodiging van de Heiland

Hij nodigt iedereen uit om in Hem te geloven, op Hem te vertrouwen, en zijn naam, leringen en geboden te omarmen.

Waar je ook woont of welke talenten, eigenschappen en unieke levenservaringen je ook hebt, jouw levenslange zoektocht is Jezus Christus op de eerste plaats zetten. Je leeft in een wereld vol moeilijkheden en afleidingen. Je zult moed en hemelse hulp nodig hebben om je gedurende je leven op Jezus Christus te blijven richten en in geloof te leven.

Afbeelding
meisje stapt in doopvont

Put kracht uit verordeningen en verbonden

We ontvangen hemelse hulp door middel van tempelverordeningen en -verbonden. Die zorgen ervoor dat we ‘gefundeerd, geworteld, bevestigd en vast’1 blijven tijdens onze zoektocht om naar de Heiland toe te komen.

Bij de doop sluit je verbonden. Naarmate je vooruitgang in het evangelie maakt, zul je in de tempel meer verbonden sluiten. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Ieder die verbonden in de doopvont en in de tempel sluit en die nakomt, krijgt daarmee meer toegang tot de macht van Jezus Christus.’2

In deze wereld vol ongeloof en afleidingen, en toegenomen beroering en verleiding, zorgen de bescherming en reminders die in verordeningen en verbonden schuilen ervoor dat je voort kunt gaan op wat president Nelson het ‘verbondspad’ noemt.

Blijf de Heilige Geest waardig

Bijna tweeduizend jaar geleden zei de apostel Paulus dat we de dingen van God alleen door de Heilige Geest kunnen leren kennen en begrijpen (zie 1 Korinthe 2:11–14). Zijn woorden zijn nog steeds van toepassing.

Wanneer je bij de doop de gave van de Heilige Geest ontvangt, dien je ernaar te streven om zijn voortdurende invloed waardig te zijn door wat je doet, wat je zegt en met wie je tijd doorbrengt. Als je dat doet, zul je met meer zekerheid geestelijk licht ontvangen.

President Nelson heeft ons de raad gegeven ervoor te kiezen ons te ‘onthouden van alles wat de Geest wegjaagt’,3 en ‘het geestelijk werk te verzetten dat nodig is om de gave van de Heilige Geest te genieten en de stem van de Geest vaker en duidelijker te horen’.4

Afbeelding
jongeman leest in de Schriften

Houd je vast aan je geestelijke ervaringen

Paulus werd tot de Heer bekeerd toen er ‘plotseling vanuit de hemel een fel licht [hem] omstraalde’ en hij de stem van de Heer hoorde (Handelingen 22:6–7). Paulus hield zich gedurende zijn leven vast aan deze ervaring en andere bijzondere geestelijke ervaringen. Dat moeten wij ook doen.

De profeet Joseph Smith ondervond veel tegenstand en vervolging, maar hij vergat of ontkende het eerste visioen nooit. Hij getuigde krachtig dat de Vader en de Zoon aan hem waren verschenen. ‘Ik wist het’, zei Joseph, ‘en ik wist dat God het wist, en ik kon het niet loochenen’ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:25). Door aan geestelijke ervaringen vast te houden, werd Joseph verzekerd van Gods liefde en gesterkt in het werk dat de Heer hem had opgedragen.

Hoewel mensen soms hemelse visioenen hebben, maken ze geestelijke ervaringen en wonderen mee wanneer ze daar nederig en gebedsvol naar streven. Denk aan je ervaringen op FSY of aan je gevoel toen je het Boek van Mormon voor het eerst las. Houd je stevig vast aan deze waardevolle momenten. Ze zullen je sterken in je zoektocht om naar Christus toe te komen.

Afbeelding
Jezus Christus

Kies voor geloof

De apostel Paulus leed tijdens zijn leven driemaal schipbreuk, en werd gegeseld en gestenigd (zie 2 Korinthe 11:24–25). Hij stond tegenover velen die hem kwaad wilden doen en ging gebukt onder ‘inspanning en moeite’, ‘honger en dorst’ en ‘koude en naaktheid’ (2 Korinthe 11:26–27).

Weinig mensen zullen zo zwaar beproefd worden als Paulus, maar zelfs in zijn diepste ellende was hij ‘als bedroefden, maar toch steeds blij’ en ‘als mensen die niets hebben en toch alles bezitten’ (2 Korinthe 6:10), omdat hij voor geloof in Jezus Christus koos.

Het is niet zo moeilijk om voor geloof in Jezus Christus te kiezen wanneer we ons geestelijk gesterkt voelen, maar we moeten ook voor geloof kiezen wanneer het leven moeilijk wordt. Je zult merken dat de Heiland niet aan het eind van je zoektocht staat te wachten om naar Hem toe te komen. Hij staat naast je en wijst je de weg. Hij is de weg (zie Johannes 14:6).

President Nelson heeft gezegd: ‘De Heiland tilt ons boven de invloed van deze gevallen wereld uit. Dat doet Hij door ons met meer naastenliefde, ootmoed, ruimhartigheid, goedheid, zelfdiscipline, vrede en rust te zegenen.’5 In Voor de kracht van de jeugd staat: ‘Jezus Christus is “de kracht van de jeugd”.’6

Hij vervult zijn beloften

Ik ben dankbaar dat ik zeker weet dat Jezus de Christus is. Ik getuig dat Hem leren kennen en liefhebben een van de geweldige mogelijkheden van het sterfelijk leven is.

Op een dag zul je aan zijn voeten neerknielen. Als je je beloften aan Hem bent nagekomen, zal je ziel zich die dag verheugen wanneer Hij al zijn beloften vervult aan allen die gedurende hun leven ‘met een volmaakt voornemen van hart’ (3 Nephi 18:32) tot Hem zijn gekomen, die meer liefde voor Hem hebben ontwikkeld en die zijn goddelijke tegenwoordigheid hebben willen voelen.

Dat zal het allerheiligste en belangrijkste moment van je geestelijke reis zijn!

Afdrukken