2023
4 sätt att stärka din familj
September 2023


”4 sätt att stärka din familj”, Vägledning för de unga, sep. 2023.

4 sätt att stärka din familj

Du kan stärka din familj till att bli så bra som möjligt genom att leva efter Jesu Kristi evangelium.

Oavsett hur stark din familj är, kan den alltid behöva lite mer styrka. Nu för tiden verkar det som om familjen får ta emot slag efter slag. Det beror på att Satan vet att familjer är nödvändiga för vår himmelske Faders plan. Om det finns något motståndaren kan göra för att söndra familjen så kan vi räkna med att han försöker.

Ingen familj är perfekt, men din familj har något som ingen annan familj har: dig! Och du har Jesu Kristi evangelium på din sida. Profeter och apostlar har lärt att ”största förutsättningarna för lycka i familjelivet finns då det byggs på Herren Jesu Kristi lärdomar”.1

Här följer några exempel på hur Herrens evangelium kan stärka och skänka glädje åt din familj:

  • Familjer kan beseglas för all evighet.

  • Familjer kan få glädjen av att vara tillsammans, tjäna varandra och uppleva tillhörighet och en känsla av gudomlig identitet.

  • Familjer kan förlita sig på Jesu Kristi kraft för att klara upp missförstånd, stridigheter och utmaningar genom omvändelse, förlåtelse och tro.

Här är fyra sätt som du kan stärka din familj på genom att leva efter evangeliet:

Bild
människor som ber

Illustrationer: Lai T. Sheng

1 Uppmuntra till bön

Familjer blir starkare när de ber tillsammans. Böner kan välsigna din familj med frid, kärlek och harmoni. Om bön inte är en vana i din familj, be då om att få veta hur du kan hjälpa din familj att be tillsammans. Var redo att agera på de svar du får.

2 Gå i kyrkan tillsammans

I kyrkan lär vi oss om Jesu Kristi evangelium. Vi tar också sakramentet och ingår förbund med Gud om att vi är villiga att ta på oss Jesu Kristi namn och alltid minnas honom (se Mosiah 18:8–10; Läran och förbunden 20:77, 79).

Att gå i kyrkan som familj hjälper alla att komma närmare Gud och varandra. Det krävs beslutsamhet att gå dit varje vecka, men Gud välsignar era ansträngningar. Om din familj väljer att inte gå i kyrkan med dig ska du veta att din närvaro i kyrkan stärker dig och hjälper dig att hitta andra sätt att stärka din familj på.

Bild
ett kyrkans möteshus

3 Visa kärlek och tjäna

Frälsaren lärde: ”Älska varandra så som jag har älskat er” (Johannes 15:12). Berätta för din familj hur mycket du älskar dem – även om du är säker på att de redan vet det. När du uttrycker din kärlek till din familj genom ord och handling inbjuder du Anden till ert hem.

Att tjäna familjemedlemmar är ett viktigt sätt att visa din kärlek. Och att tjäna andra tillsammans är också något som för er familj närmare varandra och vår himmelske Fader. Du behöver inte organisera ett stort tjänandeprojekt. Tjänande kan vara enkelt, som att laga en favoriträtt till en granne. Tjänande som familj ger er glädje för, som vi läser i skrifterna, ”när ni är i era medmänniskors tjänst, är ni endast i er Guds tjänst” (Mosiah 2:17).

Bild
flicka och mormor kramas

4 Lev efter evangeliet

Många familjer har medlemmar som inte är medlemmar i kyrkan eller som har valt att sluta gå i kyrkan. Utan stöd från familjen kan det vara svårt att vara aktiv i kyrkan. Om din familj befinner sig i en sådan situation, kom då ihåg att du fortfarande kan ha ett gott inflytande genom att leva efter evangeliet.

Låt din familj se att du lever efter det du tror på. Du vet aldrig när de iakttar vad du säger och gör. På så sätt kommer evangeliets ljus in i din familj. Hur din familjesituation än ser ut, kan dina konsekventa ansträngningar att leva efter evangeliet öppna dörren så att Anden kan vägleda, påverka och lyfta din familj och hjälpa dem att komma närmare Frälsaren Jesus Kristus.

Skriv ut