2023
Tre lärdomar från Joseph Smiths tonår
September 2023


”Tre lärdomar från Joseph Smiths tonår”, Vägledning för de unga, sep. 2023.

Tre lärdomar från Joseph Smiths tonår

Se vad du kan lära dig av profetens upplevelser för 200 år sedan.

Bild
ung man

Har du någonsin känt att det är svårt att relatera till människor som levde förr? De levde för så länge sedan – har de verkligen något att lära dig om ditt liv? Ja! Joseph Smith är ett mycket gott exempel. När han var 18 år hade han lärt sig ett och ett annat om att få bönesvar och om sin relation med sin himmelske Fader. De lärdomarna kan hjälpa dig i dag.

Lärdom nr 1: Ibland tar det tid att få svar.

Bönesvar kommer inte alltid snabbt. Att vänta är inte lätt – särskilt inte när det finns snabba svar på nästan alla frågor på internet.

Om det känns som om det tar lång tid för Gud att svara dig är du inte ensam. Joseph Smith var 12 år när han började tänka på ”de så viktiga frågorna kring [sin] odödliga själs välfärd”.1 Han brottades med frågor om sin personliga värdighet och världens ogudaktighet under de två följande åren. Det tog två år av begrundan, skriftstudier och grundlig genomgång av dessa frågor innan Gud och Jesus Kristus visade sig för honom i den heliga lunden.

Det är likadant med oss. När vi har en fråga kan det ta dagar, månader eller till och med år innan vi får ett svar. Men det är okej. De ansträngningar vi gör medan vi väntar är nödvändiga. Kom ihåg vad äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har lärt: ”Fröet måste vårdas och … vi måste vänta på att det mognar.”2

Bild
Joseph Smith läser Jakobs brev

Lärdom nr 2: Gud känner oss vid namn.

Innan Joseph fyllt 18 år hade han fått besök av Gud Fadern, Jesus Kristus och ängeln Moroni. Det är ganska imponerande! Och alla dessa gudomliga väsen kände Joseph vid namn. De kände honom personligen!

Gud känner också dig personligen. Du är hans barn och han vet vad du heter. Gud undervisade om den här sanningen om sina skapelser: ”För mig är alla ting räknade, för de är mina och jag känner dem” (Mose 1:35).

En del av anledningen till att Joseph hade tilltro till att kunna göra det han ombads att göra var att han förstod att han var ett barn till Gud, som kände honom personligen.

Bild
Joseph Smith i den heliga lunden

Lärdom nr 3: När vi omvänder oss öppnar vi oss för andliga upplevelser.

En av Josephs viktigaste anledningar till att gå till den heliga lunden var för att omvända sig från sina synder. Det är samma anledning till att han bad den natten som ängeln Moroni visade sig för honom: för att få ”förlåtelse för alla [sina] synder och dårskaper” (Joseph Smith – Historien 1:29). Det här lär oss två saker:

För det första: om vi har gjort misstag ska vi inte tänka att vi är ovärdiga att be. Joseph hade begått ”synder och dårskaper”, men han visste ändå att han kunde be och få förlåtelse.

För det andra: när vi försöker omvända oss kan vi känna Anden starkare. Som äldste Jörg Klebingat i de sjuttios kvorum har förklarat: ”Den andliga tillförsikten ökar när du frivilligt och glatt omvänder dig.”3

President Russell M. Nelson har lärt att omvändelse hjälper oss att bli mer som Frälsaren. När vi omvänder oss öppnar vi himlens portar. ”Vi väljer att växa andligen och ta emot glädje – glädjen av återlösning i honom.”4

Så om du behöver omvända dig från något, gör då det! Då får du inte bara frid och hjälp att bli mer som Frälsaren, du får också hjälp att känna Anden starkare och få svar på böner.

Joseph Smith må ha levt för länge sedan, men det han lärde sig som tonåring kan ändå hjälpa dig i dag. Det är bara ännu en anledning att vara tacksam för profeten Joseph Smith.

Skriv ut