2023
Kerstmis is hoop, vrede en liefde
December 2023


‘Kerstmis is hoop, vrede en liefde’, Voor de kracht van de jeugd, december 2023.

Kerstmis is hoop, vrede en liefde

In de kersttijd concentreren we ons op de hoop, vrede en liefde die Jezus Christus de wereld biedt.

Afbeelding
Het Kindje Jezus, Maria en Jozef

Hemels geschenk, Dan Wilson

De beloofde geboorte van Jezus Christus bracht de wereld een ‘groot licht’ (Jesaja 9:1) en ‘grote blijdschap’ (Lukas 2:10). Kerstmis is de ideale gelegenheid om ons hart en verstand te richten op het Christuskind dat zo lang geleden werd geboren, en op de hoop, vrede en liefde die de boodschap van zijn evangelie in ons hart brengt als we Hem bereidwillig volgen.

Afbeelding
Jezus Christus

Leid, vriend’lijk Licht, Simon Dewey

Hoop op de Heiland

Een paar jaar geleden werd bij een meisje van 19 maanden, Hope Gentile, een tumor in haar onderrug vastgesteld. ‘In de daaropvolgende 5 maanden van operaties en chemotherapie vocht Hope voor haar leven en maakte ze heel veel mee’, zei Nicholas, de vader van Hope.

Op een avond, tijdens de tweede vijfdaagse ronde chemotherapie, zag broeder Gentile dat Hope veel haar had verloren. De roodblonde plukjes haar die ze nog had, herinnerden hem op pijnlijke wijze aan haar sterfelijkheid. Toch vond hij troost in de belofte van de Heer dat ‘geen haar van [haar] hoofd ongemerkt op de grond [zou] vallen’ (Leer en Verbonden 84:116).

‘Ik voelde dat Jezus Christus Zich zeer bewust was van Hopes reis – en van ons hartzeer’, zei broeder Gentile. ‘Hij heeft ons “niet als wezen achter[ge]laten”’ (Johannes 14:18).

Op een avond las broeder Gentile voor het slapengaan aan Hope voor, en vroeg hij met een gek stemmetje: ‘Wat zegt de uil?’ Hope antwoordde giechelend: ‘Oehoe!’ Toen vroeg hij: ‘Wat zegt de koe?’ Hope antwoordde trots: ‘Boe, boe!’

Toen viel het oog van broeder Gentile op de afbeelding van de Heiland in de slaapkamer van Hope. Hij kreeg een ingeving van de Geest en vroeg: ‘Hope, wat zegt Jezus?’

Hope kroop tegen zijn schouder aan, opende haar grote blauwe ogen en fluisterde: ‘“Ik hou je vast.” Jezus zegt: “Ik hou je vast.”’

Broeder Gentile omhelsde Hopes kleine lichaam zachtjes en snikte intens. Hope omhelsde hem terug en fluisterde: ‘Ik hou van je, papa.’

Hopes beproeving en onzekere toekomst brachten broeder Gentile, zijn vrouw, Christina, en hun gezin dichter tot elkaar en tot de Heiland. ‘Jezus hield ons gezin in zijn liefdevolle armen vast’, zei broeder Gentile. ‘Ik heb nagedacht over de tedere waarheid die God mij door de woorden van mijn dochter leerde: Jezus houdt ons vast en zegent ons in onze beproevingen, als we dat toelaten.’1

Afbeelding
meisje

Hope Gentile, vier dagen vóór haar eerste chemotherapie in maart 2015.

Vrede in Christus

Ik kan gelukkig melden dat het geloof en de gebeden van de familie Gentile zijn verhoord. Hope is nu een gezond, vrolijk 10-jarig meisje.

Maar hoe zit het met die momenten waarop Gods antwoord niet is waarop we hoopten? Kunnen we vrede ontvangen in tijden van persoonlijk hartzeer?

Jazeker! We vinden altijd vrede als we ons wenden tot de Heiland, wiens geboorte in Bethlehem we in deze tijd vieren. In de kersttijd kunnen we het gevoel hebben dat onze persoonlijke beproevingen, ons verdriet of onze ziekte in strijd zijn met de kerstvreugde. Maar ons getuigenis van de geboorte, dood en opstanding van de Heiland geeft vrede en vreugde.

Onze geliefde profeet, president Russell M. Nelson, heeft gezegd:

‘Net zoals de Heiland vrede biedt die “alle begrip te boven gaat” [Filippenzen 4:7], is de vreugde die Hij biedt zo intens, diep en omvangrijk dat ze iedere menselijke logica en elk sterfelijk begrip ver te boven gaat. Zo lijkt het niet mogelijk om vreugde te voelen als je kind ongeneeslijk ziek is of als je je baan verliest. […] En toch is dat precies de vreugde die de Heiland biedt. Zijn vreugde is constant, wat ons de verzekering geeft dat onze ellende slechts van korte duur zal zijn [zie Leer en Verbonden 121:7] en voor ons welzijn zal worden geheiligd [zie 2 Nephi 2:2].2

Wanneer de Heer onze ziel troost, kunnen we ons verenigen met de ‘menigte van de hemelse legermacht, die God loofde en zei: Eer zij aan God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde, in mensen een welbehagen’ (Lukas 2:13–14). We kunnen ‘verheugd van harte’3 tot Christus komen en zijn hemelse rust4 voelen.

Het geschenk van liefde

De Vader kent je volmaakt – je beproevingen en onvolmaaktheden, je verlangens en verliezen. Omdat Hij van je houdt, heeft Hij je het grootste geschenk gegeven dat je ooit kunt ontvangen.

‘Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft’ (Johannes 3:16).

Omdat de Zoon ook van je houdt, heeft Hij gewillig zijn leven voor je gegeven.

Het geschenk van Gods eniggeboren Zoon betekent blijvende hoop en vrede die door de verzoening en opstanding van de Heiland mogelijk zijn. ‘Pasen is de reden waarom we Kerstmis vieren’, zegt president Nelson. ‘Dankzij Jezus Christus kunnen we ons bekeren en vergeving van onze zonden ontvangen. Dankzij Hem zullen wij allemaal opstaan.’5

Afbeelding
verrezen Christus bij het graf

Illustratie, Dan Burr

Een van onze favoriete kersttradities is dat we de heilige verslagen van de geboorte van de Heiland in het Nieuwe Testament lezen, maar laten we niet vergeten dat we zonder zijn verzoening en opstanding geen Kerstmis zouden vieren. Het Boek van Mormon getuigt van de werkelijkheid van de herrezen Christus én van de rijkdom en diepgang van zijn leer. Als je in de kersttijd de leringen over Christus in dat boek gebruikt en met anderen deelt, krijgen de feestelijkheden rond Kerstmis voor jou meer betekenis.

Ik getuig dat de liefde van de Heiland en zijn centrale rol in het heilsplan vrede brengen (zie Johannes 14:27) en ‘een voortreffelijker hoop’ (Ether 12:32) – met Kerstmis en altijd.

Noten

  1. Ik dank Nicholas Gentile en zijn dochter Hope dat ik het verhaal van hun gezin mocht vertellen. Broeder Gentile is instituutsdirecteur en coördinator van het seminarie en instituut voor godsdienstonderwijs in East Lansing (Michigan, VS).

  2. Russell M. Nelson, algemene oktoberconferentie 2016 (Liahona, november 2016, 82).

  3. ‘Komt allen tezamen’, lofzangen, nr. 139.

  4. Naar ‘Silent Night’, Hymns, 204.

  5. Russell M. Nelson, ‘Het antwoord is altijd Jezus Christus’, algemene aprilconferentie 2023 (Liahona, mei 2023, 127).

Afdrukken